3 månader aerob basträning – sen är vem som helst sugen på att få SPRINGA FORT!

turboNär jag hade läst ”boken som förändrade mitt liv” och fattade beslutet att börja med lågpulsträning så bestämde jag mig för att ta 3 månader helt utan högpuls – inte ett enda pass med styrka eller puls över 148. Som jag skrivit i bland annat sektionen om mig så var det en oerhört långsam upplevelse – allt är relativt, men för mig kändes det sååå långsamt!

När jag tänker tillbaka på de tre månaderna var det under många pass jag bara hade en enda sak i huvudet – att få dra på igen! Nyfiken på mer tankar kring hur det kändes?

Min upplevelse av en ”strikt” aerob basträning i lågpuls

Jag reflekterade en väldig massa under tiden som jag genomförde den här basträningen – så jag tänkte dela med mig av några reflektioner.

Att ha läst och förstått – men inte riktigt våga tro

Om det är något jag kan konstatera – så är det att min motivation att öka på den fysiska belastningen igen ALDRIG har varit högre än efter dessa tre månaderna.

Jag var helt inställd på att det skulle ge väldigt bra resultat med lågpulsträningen. Jag var absolut övertygad från allt jag hade läst kring fysiologi och alla exempel jag fått beskrivna i olika typer av litteratur – allt från superelit till vanliga amatörer och från början helt otränade och ganska sjuka individer. Allt det där var fakta som jag förstod och absolut trodde på – men väl långsamt joggandes och omsprungen av ALLA på varje träningspass första 2 månaderna – så kan jag lova att jag tvekade!

Jag såg hur tiden per kilometer blev bättre och bättre i samma puls – men att våga tro att det kunde ge resultat när man har kört ”hårda intervaller” hela livet… Det var TUFFT! Men vi återkommer till resultaten,

När det enda man vill är att få dra på – då är det inte speciellt jobbigt att träna i lågpuls

Om det är något jag kan konstatera – så är det att min motivation att öka på den fysiska belastningen igen ALDRIG har varit högre än efter dessa tre månaderna. Det är väl helt ärligt inte så ofta i livet jag har längtat efter att få ta ut sig riktigt mycket och se hur fort man kan springa, men effekten av att ALLA springer om på träningspassen är otroligt psykiskt påfrestande och motiverande! Om något så byggde jag upp en frustration – på ett positivt sätt – som jag verklgen ville få ur mig genom fysisk ansträngning!

Helt utan skadekänningar och väldigt ”pigg & fräsch”

Jag reflekterade också över känslan i kroppen som var konstant ”bra”. Ingen direkt träningsvärk, inga skadekänningar, inga krascher efter passen med sockersug och matcravings. Jag hade tidigare haft problem med typ sura uppstötningar vid längre pass – helt borta. Matsuget generellt minskade och en känsla av att kroppen blev ”starkare, friskare och mer motståndskraftif” – flummigt men sant! – infann sig successivt.

Resultaten när det var dags att ”släppa på trycket…”

Intressant nog – efter tre månaders uppbyggd frustration – så kände jag inget behov av att dra på längre. Kroppen hade förändrats drastiskt – jag var mer lean än tidigare. Tempot hade ökat så pass under lågpulspassen att det kändes helt ok. Jag ”kände” mig stark – och det var en bra känsla i kroppen!

Givetvis – eftersom jag trots allt var otroligt nyfiken – testade jag alla olika möjliga styrkeövningar, intervallpass och crosstrainingklasser för att ”känna efter”! Något förvånad – men inte överraskad – så var jag lika stark eller starkare i samtliga övningar som tidigare. De högintensiva passen gick inte ens att jämföra mot tidigare – så mycket bättre kändes det! Det enda som inte direkt hade utvecklats var råstyrka – men det var helt väntat!

För att avsluta…

Jag försöker alltid att tro på andras rekommendationer om de är underbyggda – jag försöker alltid förändra till det bättre när jag läser något jag tror på – Jag försöker leda genom exempel – och jag strävar efter att genom det inspirera alla er som läser!

Tack för att ni läser min blogg!

 

4 reaktion på “3 månader aerob basträning – sen är vem som helst sugen på att få SPRINGA FORT!

  1. Magdalena

    Hej! Vilken bra och intressant blogg som jag hittade via Under vårt tak. Är inne på min femte MAF vecka och är precis som du jättenöjd! Känner mig fräsch efter långpassen och springer lite fortare nu även om alla springer om mig! ;O) Har gjort lite samma resa med ett skade- och tävlingsfyllt 2012. I april tog jag rejält tag i min rehabträning; ffa så la jag till en massa rörlighetsträning för stark var jag redan. Och nu ska jag träna mig uthållig och skadefri! Det bästa är att jag nu redan känner mig så himla glad i min träning, njuter av varje minut! Och snöbollseffekten finns även här med bra mat (mkt paleo, alltid glutenfritt, och nästan laktosfritt) och mycket sömn!
    Tack för inspirationen!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Oj så roligt att höra! Det är en väldigt trevlig känsla som vi delar då. Hoppas att bloggen kan inspirera till ännu mer spännande experiment och steg mot bättre hälsa samt mer uthållighet. För det är verkligen sant att vi kan bli så mycket mer! 🙂

      Svara
  2. Mikael

    Hej och tack för en finfin blogg med bra poster med riktigt nyttigt innehåll.

    Har en fråga till dig om lågpulsträning. Det är så att jag nu är 38år och kroppen får inte längre den dos träning den fick i tonåren.
    Jag springer intervaller med en löpklubb en dag i veckan + 20min core träning. Sedan har jag ett orienteringspass….allt detta för att det är kul. Har inget problem med blodsmak eller insekter 🙂
    Har dock nått efter ett år vad jag kan med denna träningsmängd. Blir inte bättre. Mitt problem är att jag har rätt mycket skador gamla diskbråck, knä som spökar och axlar som gör ont. Att köra mer snabbdistans, distanspass vågar jag inte då jag tror att kroppen inte kommer hålla. Vågar faktiskt inte ens springa på asfalt.
    Jag undrar om man kan blanda ut med lågpulsträning kanske två gånger till i veckan eller måste man ta bort all intensiv träning för att maffemetoden ska ge resultat?

    Mvh Mikael

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Tjena! Kul att du gillar bloggen och coolt med orientering, det är ju off-road på riktigt.

      Jag har bara goda erfarenheter av att blanda ut med aerob träning. För min egen del är det ju basen som jag toppar med annat kul – som dina intervaller och orienteringen. Det är superbra återhämtning för kroppen och du lär snabbt märka skillnad på de ”snabba” passen.

      En av de stora fördelarna som jag ser med lågpulsträningen är att det verkligen inte behöver vara löpning! Jag mixar fritt med rodd, simning och cross-trainer men upplever att min löpning blir oerhört positivt påverkad i och med att kroppen blir effektivare överlag!

      Så det korta svaret – mixa på! Även om det, om man orkar, kan vara optimalt att för att bygga en stark bas ta 1-2 mån med bara lågpulsträning. Men som sagt, det behövs inte för att få bra effekter!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.