Ännu ett lekplatspass med ”stenåldersövningar”!

bild 4Vi brukar vara måna om att våra ungar ska ut och leka även på helgen. På veckodagarna är de på ett dagis där vi vet att det är full fart utomhus oavsett väder, så på helgerna försöker vi köra på samma tema om vi inte har några planerade aktiviteter.

Söndag var en sån dag. Jag sprang ett skönt, halvlångt (15 km) pass på lördagen och var sugen på att träna något – men kanske inte löpning. Med hustrun krasslig drog jag och ungarna till en lekplats på en skola i närheten med lite baktanke att kanske få till ett lekplatspass.

Eftersom barnen ger järnet och leker så tänker jag – varför inte jag med?

Det är ju trots allt kul att leka. Nyfiken på hur det artade sig?

Lite tankar på det här med ”träning” först bara

…jag är väl medveten om att just tröskeln för att göra ett sånt här pass är ganska hög – man blir väldigt medveten om att precis ALLA stirrar som att man är helt knäpp.

Det är synd att vår syn på träning i så ofta är inskränkt till riktad insats. Ni vet – hög puls, löpning, simning, gymmet. Ofta ont. Ofta riktigt jobbigt. Ofta skräckblandad förtjusning i bästa fall med träningsvärk som den självklara påföljden.

Hey, hey. Jag har också varit där. Jag vet att det känns ”naturligt”. Jag vet att det är ”det som alla säger” och så vi har lärt oss om träning. Jag vet också hur inskränkt det är. För jag kan lova att det finns en rejäl portion ”träning” att hämta för alla föräldrar på alla lekplatser i Sverige. Bara att försöka hänga med ungarna i deras tempo är en utmaning! Vill man sedan trycka på extra så kommer här förhoppningsvis inspiration till det. Även om jag är väl medveten om att just tröskeln för att göra ett sånt här pass är ganska hög – man blir väldigt medveten om att precis ALLA stirrar som att man är helt knäpp.

Lekplatspasset ”Grok Style”

En parentes innan vi drar igång – Grok är Mark Sissons påhittade stenålderskaraktär som jag varmt rekommenderar att ni läser om här.

bild 1

Ok. Först och främst – jag har inte någon plan när jag kör mina lekplatspass. Det avgörs av vilken lekplats vi är på, vad som finns att tillgå och hur roligt barnen har. Har barnen roligt får jag mer utrymme, har de tråkigt kostar det mer energi att dra igång dem.

Idag hade de sjukt kul!

Uppvärming:

  • Klättra upp och ner med äldsta dottern enligt bild till höger
  • Hoppa över staket ett par gånger – ni vet när man liksom sätter i båda händerna och sedan tar benen vid sidan om sig. Går att variera mellan att göra så och bara använda en hand med benen framför sig om det är ett lågt staket.
  • Balansgång runt sandlådan ni ser i bakgrunden på bilden här med ”pistoler” – enbens squats

Mellan dessa olika övningar gjordes aktiviteter som att ge fart på gunga, av och på med barnens vantar, lyfta barnen upp på gungor, springa runt samt en mindre session av att hoppa bock över en stor stubbe. Sjukt effektiv träning att hoppa bock.

VARM – eller kanske mer åt helt supersvettig. Dags för del 1 i dagens träningspass.

  • 3 x 40 squats med kroppsvikt
  • 40 vanliga armhävningar
  • 20 utfallshopp
  • 20 vanliga utfall
  • Ett antal ”hoppa bock” som var med riktigt hög intensitet och bra tryck i hoppen

Sedan ville barnen förflytta sig till en annan del av lekplatsen – och gissa vad jag hittade då!

bild 3

Världens läckraste träningsredskap. HUR KUL SOM HELST.

Ja, jag fattar att det finns många av er som himlar med ögonen. Hur kul kan det vara liksom? Men det är något visst med att lyfta saker som inte är symmetriska och ganska klumpiga. Hur som helst, medans barnen rockade loss i de stora vattenpölarna så gick jag loss med del 2 i dagens träningpass. (Ledsen att det inte finns film eller foton, men det var bara jag, barnen och en stock mitt i leran.)

Upplägget typ såhär:

  • Enarmsstöt varannan sida så hårt och långt det gick – intressant att man verkligen måste ta i mer hela kroppen när det är ett så knepigt objekt – typ 10 på varje arm
  • Från marken upp över huvudet med raka ben – typ som raka marklyft men hela vägen upp
  • Squats med stocken ner i marken och upp hela vägen över huvudet
  • Kasta stocken ”bakåt” – från marken och sedan full kraft upp och bakåt över huvudet. Grymt rolig övning – man känner sig som en björn eller nåt

Mellan dessa olika moment blev det lite handstående med ”handstand push-ups” mot ett träd, ett gäng armhävning till samt ett antal upphopp hela vägen nerifrån squat och upp. Avslutade med ett tjugotal burpees som bonus.

bild 5Precis hur bra träning som helst.

Som nedvarvning, vilket det absolut inte blev, tänkte jag jogga hem sakta med vagnen. Har inte gjort det på länge och inser att mina två ungar som totalt väger typ 34 kg ihop numera kostar på att skjuta framför sig. Så det var nog snarare så att passet slutade i maxpuls med superglada ungar skrikandes:

SPRING FORTARE PAPPA!

Hur som helst. Det var jäkligt kul och roligt att barnen kunde vara med. Dock såg den stackars farmorn/mormorn som stod en bit bort och kikade i andra ändan av lekplatsen såg väldigt konfudersam ut!

Avslutande tankar

Att ta sig ut med riktiga kläder – för det är något som ofta blir fel när vi klär på barnen galonisar och själva tar jeans – och våga dra leka lite med barnen utan den här ”rädslan” för att vi ska skita ner oss. Barnen vinner ju liksom ändå – jag tyckte nog mina byxor var lite skitiga ända tills jag kikade på stortjejens… Hon hade roligare också.

sammansatt

Hur som helst, finns det något djupt tillfredställande i att få ta i lite i naturen samt komma hem med ett blåmärke tycker jag. Då har vi tagit ut svängarna lite!

Sedan träffade vi en granne som just sprungit längre än hon någonsin sprungit förut – 26 km – så nu är jag sjukt inspirerad och oerhört missnöjd att jag tabbade på maratonstarten. Undrar om jag kan få med mig någon att springa en mara helgen innan på typ samma bana – det kan ju vara att komma undan med hedern i behåll efter tabben jag skrev om här OCH leda genom exempel samtidigt!

2 reaktion på “Ännu ett lekplatspass med ”stenåldersövningar”!

  1. Walter Levy

    Tack för detta underbara inlägg – Du inspirerar! Jag brukar också hålla på såhär med min son på lekplatser. Men jag har inte sett speciellt många andra föräldrar som gör samma sak. Roligt också att höra att Du kör HSPU (handstående armhävningar) – det får Du också gärna berätta mer om i ett annat inlägg. Grok on!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Så lite så! Är inte någon stjärna på HSPU sedan axelskadan, men nu klarar jag iallafall ett par stycken. 🙂 tar med mig det till kommande inlägg på temat lite tuffare hemmacirkel!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.