Året som gått med ledgenomexempel!

IMG_0188Ännu ett år är till ända. Det känns fortfarande lite surrealistiskt att se tillbaka på tiden som jag har skrivit på den här bloggen. Det har blivit uppemot nästan 300 inlägg och ett antal fasta sidor som förhoppningsvis på ett bra sätt sammanfattar de tankar och den kunskap som inläggen bjuder på.

Tänkte ge mig på någon form av sammanfattning av året och ge lite insikter i hur jag tänker inför ett nytt spännande år gällande mat, träning och annat smått och gott.

Gott nytt år!

Året som gått

För alla som har gjort någon form av justering av sin mat någon gång så konstaterar jag att det är inte kul att förändra sina vanor.

Det har varit ett bra år skulle jag vilja påstå! Bloggen har bjudit på 81 inlägg under året. Det är absolut något jag är stolt över!

För min egen del har det varit ett år av väldigt mycket olika händelser. Jag har bland annat hunnit med att såväl springa en massa som att vara skadad i en fot. Jag har hunnit läsa på allt mer om hur man blir riktigt stark och även fått känna på hur det känns att träna med enorma resultat från väldigt (enligt mina mått mätt) lite träningsvolym med Starting Strength.

Utöver träning då?

Jag kan konstatera att det har varit ett spännande år även på andra fronter. Jag har bytt jobb med allt vad det innebär att gå till ett litet spännande företag som jag nu är med och bygger upp. Inte världens bästa för att kunna skriva spaltmeter på en blogg, men likväl något jag måste göra för min egen skull!

Jag konstaterar också att det har varit ett år av tuffa besked i termer av mat och överkänslighet. Jag gjorde ett IMU-Pro test som visade att jag helt klart hade blivit överkänslig mot ägg igen – något jag tydligen drogs med i min barndom. Det listades också ett antal andra livsmedel som inte riktigt lirade med kroppen och därmed har jag drastiskt ändrat hur jag äter.

För alla som har gjort någon form av justering av sin mat någon gång så konstaterar jag att det är inte kul att förändra sina vanor.

Samtidigt som jag har blivit mer pragmatisk i mitt förhållningssätt gentemot mat i vardagen, så blev jag själv tvungen att bli oerhört strikt för att kunna ge rekommendationen från IMU-Pro en chans. Inga ägg, inget gluten och senare även inga mejerier. Inte en lätt resa vill jag erkänna, och då är jag ändå en bloggande matnörd som gjort stora förändringar tidigare. Men nu kändes de påtvingade…

Vad har då året resulterat i?

IMG_0251

Bra form under året, men inte blivit fullt så stark som jag hade tänkt mig.

Jag konstaterar att en av de största effekterna från att verkligen på riktigt experimentera med mat är att man lär sig – inte bara teoretiskt, utan hur det känns – reagera när kroppen skickar subtila signaler. Energinivåer, mage, känsla i kroppen, etc. Allt talar om för oss – ofta väldigt tydligt – huruvida maten vi äter är bra eller inte. Problemet om man äter mycket som inte är bra är att det inte finns någon baseline. Det blir för mycket signaler som man liksom inte märker av.

Jag tycker mig väldigt tydligt nu märka när jag äter något som inte riktigt lirar. Det var skälet att jag nu i väldigt hög grad har eliminerat mejeriprodukter. Jag mår helt enkelt inte bra av det – trots att jag på riktigt älskar det. Men det är inte värt att vara risig i magen och känna sig lätt illamående. Detsamma med gluten. Jag ÄLSKAR mina surdegsbröd, men det funkar bara inte. Eksemen blommar DIREKT! Det är inte värt det. Det gäller att hitta annat som är lika bra. Annat som blir det självklara valet!

2015 års målsättningar för min del?

Det kommer bli mycket tid i garagegymmet 2015!

Det kommer bli mycket tid i garagegymmet 2015!

Jag är oerhört glad att jag nu har flyttat till ett hus där jag kan ha ett eget gym! Det kommer göra att 2015 blir året då jag faktiskt blir hyfsat stark – eller beroende på vem du frågar, iallafall lägger grunden till framtida styrka. Mina mål?

  1. Komma upp till 200% kroppsvikt i benböj, vilket i absoluta tal är runt 150 kg och nu är jag på 120 något.
  2. 300% kroppsvikt i marklyft hade ju varit coolt. Det ger väl runt 225 kg som ska lyftas mot dagens 170-175 kg som jag skulle tro är max.
  3. 150% kroppsvikt i bänkpress. Det gör att jag fint kommer över 100 kg vilket ställs mot nuvarande runt 90 kg i max.
  4. 10 chins med 150% kroppsvikt. Det ger att det ska på nästan 40 kg mot dagens 15 kg. Lite stretch där, men borde gå.

Som ni märker är det fokus på styrka under 2015. Målen ovan är också hårda mål för att lägga grunden att kunna göra mycket av den typen av kroppsviktsrörelser som jag är sugen på. Ska under året också kunna göra:

  • Muscle ups i ringar
  • Front levers
  • Andra spännande övningar som jag inte kan hämtade från Ido Portals filosofier

För det vill jag lägga en grund i styrka för att sedan komplettera med rörlighet och smidighet. Det kommer inte bli lika mycket löpning under 2015 som tidigare år, men jag ska försöka att hålla uppe en rimlig god aerob bas i enlighet med Maffetones filosofi!

Avslutande tankar

Det är utan tvekan så att jag har allt svårare att hitta motivation att skriva nya inlägg. Jag orkar inte på samma sätt engagera mig i debatten kring vad som är ”rätt kost” längre. Jag har min uppfattning. Jag har skrivit de inläggen. Jag har försökt sammanfatta det publikt, gratis och helt utan sponsorer för så många som möjligt att kunna ta del av.

Min drivkraft har alltid varit, och kommer alltid att vara, att inspirera andra genom att dela med mig av den samlade kunskap jag sitter på. Jag vill inte påstå att det är den enda sanningen eller den enda vägen till hälsa, men några saker är helt säkert.

  1. Naturlig mat, tillredd enligt gamla traditioner runt om i världen kommer göra väldigt stor skillnad för väldigt många som äter vår tids ”mat”.
  2. Lågpulsträning kombinerat med att lyfta tungt då och då ger enorm effekt med väldigt låg risk för skador och ”träningsutbrändhet”. No pain, no gain är helt enkelt inte rätt
  3. Hälsa är INTE bara att vara ”vältränad”. Det är inte bara att äta ”rätt”. Hälsa måste bestå av mer. Det måste bestå av balans mellan jobb och fritid. Träning och vila. Då först kan vi på riktigt ha god hälsa som inte innebär att vi försöker springa ifrån dålig kost genom träning eller träna oss ”glada”.

Även om det inte kommer så mycket inlägg framåt hoppas jag att kunna fortsätta bidra till att fler kritiskt granskar de råd som tränare, dietister, läkare (tyvärr i många fall) och andra med kommersiella intressen ger. För det tycker jag är att leda genom exempel även under 2015!

7 reaktion på “Året som gått med ledgenomexempel!

  1. Karin Sutare

    Hej!
    Jag är en av dem som nog läst alla inlägg, och jag är glad över att du fortsätter skriva! Och kanske kan du hitta inspiration till att skriva om kosten, även i fortsättningen. Det behövs så otroligt väl. Själv äter jag paleoinspirerat och jag satsar på att bli mer spannmålsfri i år. Gluten och mjölk är borta, men bovete, majs, hirs, quinoa och liknande har jag ätit och bakat av. Nu vill jag äta för att minska inflammationerna i kroppen, äta mer basiskt, och äta mer grönt. Frukt är min last, och riktigt mörk choklad… Jag blir så glad över din blogg och blir alltid peppad att träna mer, och klokt. Och äta med förstånd.
    Tack för ett inspirerande 2014!

    Svara
  2. Rode

    Gott nytt år! Jag ser fram emot att fortsätta inspireras av dig. I år är året då jag ska komma tillbaka efter graviditeten och bli starkare än nånsin för att bli mamman som orkar allt på lekplatsen. Och mamman som äter bra mat och är en bra förebild för ett gott liv med energi att orka lära sig allt man bara orkar och kan som litet barn.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Det låter som en väldigt bra plan! Ta det i den takt som kroppen köper in på så kommer det bli hur bra som helst. Viktigt att visa våra barn rörelse och verkligen leda dem genom att vara ett gott exempel. De förstår rörelse så mycket bättre än att man förklarar etc. Alltid bättre att visa. Klättra med dem i träden, lek på lekplatsen, balansera, lyft dem, slå kullerbyttor ihop, grodhoppa och spring. Det är något jag själv är väldigt stolt över att alltid har gjort. (Vilket resulterat i att äldsta tjejen är oerhört vass på allt motoriskt och klättrar i träd så jag får tokångest…) 😉

      Svara
  3. Stefan

    Hej,
    ramlade in på din blogg förra veckan efter att ha googlat ”Komma i form igen”. 🙂
    Jag tycker att dina tankar låter vettiga och tilltalande. Så fort jag införskaffat en pulsklocka ska jag testa mig fram med lågpulsträning. Men redan nu håller jag på att lägga om kosten något.
    Vad jag ofta märker är att jag blir hungrig strax innan hemgång från jobbet. Har för mig att jag läste ett inlägg här som handlade om just mellanmål, men nu tycks jag inte hitta tillbaka till det trots febril sökning. Kan du hjälpa mig?
    MVH
    Stefan

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Tjena,
      Där är ett inlägg om diverse mellanmål tror jag. Har några olika som finns, dels under recept och dels under ”några typiska dagars mat för min del”. Rekkar varmt mina bananpannkakor eller kraftbollarna som mellis. Grymt goda och väldigt bra energi! Kolla även hemmagjorda powerbars på ”www.undervarttak.se”. Kolla även ”mail till en vän om stora förändringar”. Kör hårt!

      Svara
  4. Walter Levy

    Vad roligt att Du satt upp ring muscle up som ett träningsmål för 2015! Front lever jobbar jag också på sedan länge, men det är en seg rackare, liksom fristående HSPU.
    Lycka till med jobbet och hoppas det blir ett och annat inlägg. Det är alltid intressant och inspirerande att läsa vad Du skriver! Gott nytt år.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.