Äsch, hinner jag inte till gymmet får det vara…

change”Men snart måste jag komma igång igen”. Det är något jag både har tänkt själv och hört andra säga. Så låt mig bemöta det med ett

 NEJ! All träning är viktig – det är bara hjärnan som spökar!

Jag vill ge min syn på det och förhoppningsvis ge lite nya tankar kopplat till små steg mot stor förändring utifrån min ”fina” pendelbild!

Nyfiken?

”Jag måste komma igång och träna igen…”

”Men jag har inte haft tid att fara till gymmet. Om jag inte orkar ta mig till gymmet så får det vara.” Känns det igen? Bara att säga till sig själv att man ”måste komma igång igen” är att betona ett misslyckande för sig själv. Hjärnan tänker att du faktiskt var i form den där gången när du tränade så hårt i 2 månader och nu är du inte det. Så hur kan man komma förbi det då?

De vanliga tipsen på träningsbloggarna?

  • Fundera ut skälet till varför du måste träna
  • Sätt tydliga mål
  • Köp nya träningskläder
  • Anmäl dig till ett lopp/utmaning
  • Köp hemmaträningsutrustning
  • Skaffa en träningskompis

utmattadSedan följer en oftast en utläggning om att du måste lära dig gilla att ha ont och må dåligt för det är vad som krävs för att få resultat samt att det är kul om du gör det tillsammans med någon.

Ok, att ha ont och må dåligt samt utsätta kroppen för saker med hög skaderisk blir roligare och mer njutningsfullt för att du gör det tillsammans med flera. Ja, det funkar för vissa – men väldigt sällan någon som inte är i form alls.

Min åsikt är att samtliga åtgärder här ovan i det flesta fall kommer leda till man puttar pendeln stenhårt i 2-3 månader, förhoppningsvis skadefritt, för att sedan tappa fokus och tröttna. Har man otur håller det inte ens så länge och då har man en uppsjö riktigt dyra träningskläder som späder på ångesten.

Förändringsteori igen

För mig är det ganska uppenbart att de som ofta ”måste komma igång med träningen igen” egentligen aldrig har gjort någon större förflyttning av pendelns utgångspunkt. Då blir det lätt att använda sig av argument att det bara är på riktigt om träningen sker på gymmet. Ofta har det sedan negativa känslor förknippat med sig att just sticka till gymmet.

Spontant kan jag komma på mentala bilder som jobbigt, otrevligt, syrebrist, mjölksyra, smärta – för det är ju vad som krävs för att komma i form… No pain, no gain. Eller?

Så hur kan man göra istället?

Zemanta Related Posts ThumbnailFör det första. För att få resultat av träning behöver du ABSOLUT inte må dåligt, ha andnöd och göra saker som ger maxpuls och enorm träningsvärk. Det är FEL och en riktigt trist syn på träning som alldeles för många försöker förmedla. Jag tränar oerhört lite på den ”nivån” av ansträngning numera och tycker att mina resultat talar för sig själva. För det andra – träningen ÄR sekundär – om du måste välja maten eller träningen, fokusera på maten och sluta ha dåligt samvete för att du inte tränar.

Men, om du gör rätt och låter det ta tid – japp, det är den tråkiga biten med mina rekommendationer, det tar lite tid – så kan det vara ren och skär njutning att komma i riktigt rejält bra form!

Lägg fokus på förändring och nya vanor – flytta pendeln!

…att tvinga sig iväg 4 gånger i veckan i någon månad eller två, det klarar de flesta. Att köra 4 gånger i veckan i ett år? Lite sämre statistik på det kan jag lova.

Vi behöver förändras i små steg för att pendelns utgångspunkt ska förflyttas – annars blir det bara en brutal knuff in i väggen och allt vi är gör uppror mot ”det nya”. Gymmet blir liksom överkurs och det är därför det är så dumt när ”gymmet” är det som definierar träning. Se till att komma ut och gå i träningskläder 1-2 gånger i veckan. När du väl är ute kommer det kännas väldigt mycket enklare att lägga till en stunds ”bonusjogg” än att ha som mål att ”ut och springa”. Sätt målen LÅGT. Se till att det är LÄTT att genomföra även om man har barn, tvätt, matlagning, jobb och vardag att ta hänsyn till. Snabba, enkla vanebildande aktiviteter som du kan skryta om att du faktiskt genomför!

Jag skulle vilja påstå att det är först när det har blivit en självklar del av vem du är att du tränar 2 gånger i veckan som det faktiskt har skett någon riktig förändring. För att tvinga sig iväg 4 gånger i veckan i någon månad eller två, det klarar de flesta. Att köra 4 gånger i veckan i ett år? Lite sämre statistik på det kan jag lova.

Först vanorna – sedan fokus på detaljer och resultat

Zemanta Related Posts ThumbnailNär vanan är där blir det en del av din personlighet. När det sker utan press och dåligt samvete, då kan man börja se över att träna hårdare – men fortfarande smart. Jag vill verkligen betona att det inte ger andnöd och en massa mjölksyra att lyfta få gånger och tungt. Det ger ingen dålig känsla i kroppen att lågpulsträna – snarare tvärtom! Det är inte en ”hemsk upplevelse” att springa för livet om man vilar rejält mellan omgångarna!

 Avslutande tankar

Zemanta Related Posts Thumbnail

Ge dig inte på att springa tabata-intervaller det första du gör. Det är INTE trevligt.

I diskussioner med individer som inte har tränat på länge upplever jag att det är viktigt att identifiera känslorna som omger argumentet ”hinner jag inte till gymmet så får det vara”. Jag har tidigare skrivit mycket om att prioritera, men i det här fallet går det djupare än så. Har du inte gjort en armhävning på 10 år är det ganska tufft att ta sig till gymmet med allt vad det innebär! Då är inte ont, mjölksyra och andnöd det man längtar efter – och enligt mig inte heller det som ger bäst resultat när vi också räknar in skaderisk, förändringsvilja och långsiktighet.

Det allra viktigaste är att skapa vanor som gör att du är nöjd, mår bra och inte har en massa press på dig. Första veckorna räcker det med två snabba promenader i veckan – har du inte tränat på länge är det ren lågpulsträning som kommer ge väldigt bra resultat. Kan du få in 10 armhävningar – mot vägg, på knä eller ”vanliga” beroende på vad du orkar – så är det fantastiskt. Det sänker tröskeln att ”orka” träna, det skapar en vana och flyttar pendeln och kanske det viktigaste av allt – du skapar mersmak för kroppen på ett bekvämt sätt.

Det är att leda dig själv genom att vara ett riktigt bra exempel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.