Äter du INGA kolhydrater eller?

pasta-ris-och-grynDet måste vara en av de vanligaste frågorna jag får och för mig är det här inte en svår fråga att svara på. MEN den är tyvärr så oerhört sönderdebatterad och kopplad till olika dieter som LCHF, GI, GL, LCHQ, Paleo, Stenålderskost, Atkins – och säkert ett gäng till – att det alltid blir en diskussion om en ”diet”. Jag reflekterar ofta över hur lustigt det är att vi numera är så invanda vid att det måste vara pasta, ris, potatis eller bröd till maten att det snarare finns 4 kategorier i diskussionen – protein, fett, kolhydrater och grönsaker – istället för tre (nej, grönsaker är inte en egen kategori)… Grönsaker är till största del komplexa, långsamma kolhydrater som de flesta – ledsen för generaliseringen men det finns massor med studier som underbygger det – borde äta mer av.

Mitt svar hur som helst är ärligt, enkelt och utan ”diet”-kopplingar: ”Jo, det gör jag. En hel del, MEN jag håller mig ifrån raffinerade, snabba kolhydrater och riktigt stärkelserika naturprodukter – som potatis och majs – i den mån det är möjligt”. Jag äter kort sagt som om jag vore glutenintolerant. Nyfiken på mina tankar och argument? Here we go!

Låt mig utveckla svaret och förklara varför!

Det jag fortfarande tycker är mest fantastiskt är att min eskalerande pollenallergi – det var RIKTIGT ILLA förra sommaren – fortfarande inte gör sig påmind.

Här blir det lite mer knepigt, men det är tillbaka till just vad som händer i kroppen när vi äter raffinerade produkter som vitt mjöl, vitt socker – och de andra också för den delen, pasta, vitt ris – inte lika illa men nästan. Blodsockret drar mot toppen av Mount Everest – med efterföljande insulinchock och krasch. Jag hade så stora problem med det här att jag somnade på möten nästan varje dag, så för mig var det näst intill ett ”karriärsmove” att skifta om kosten mot mer grönsaker som kolhydrater.

Det finns en bra illustration i boken ”The Primal Blueprint” av Mark Sisson som jag fräckt lånar till att stötta min tes till hur jag tänker:

Primal2

Ju mer jag har läst desto mer inser jag att kroppen går väldigt, väldigt bra utan en massa kolhydratsöverskott som är svårt att bränna och insulinet måste hantera. Just de raffinerade kolhydraterna blir så otroligt belastande för kroppen och jag tål dem inte längre. Med det sagt då, så äter jag ”gott grönt” av alla de slag – vilket ger mig komplexa kolhydrater med riktigt höga näringsvärden.

gronsakerBroccoli, blomkål, spenat, rödbetor, gulbetor, polkabetor, palsternacka, lök, paprikor – alla slag, groddar, ärtskott, granatäpple, sharonfrukt med mycket naturliga smaksättare som citron, lime, chili och kanel. När det kommer till att ”ladda på med kolhydrater” – något jag inte tror på med tanke på lagringsbegränsningen på 2000 kalorier – så är det med ganska små mängder quinoa, sötpotatis eller någon form av vildris. Observera gärna att det sker endast i undantagsfall – typ vid tuff uthållighetsträning. Nötter och frön ger också kolhydrater för att inte tala om torkad frukt – vilket jag i och för sig ser som godis, men det är bättre än lösviktsgodis…

Som ni märker så har jag inte med vanlig potatis på listan över det som ofta äts här hemma. Det har att göra med att det är så väldigt högt stärkelseinnehåll – ett bra exempel är att blodsockret höjs fortare av att äta potatismos än att äta strösocker med sked… För mer om det, läs gärna inlägget ”Fett gör dig inte fet… Insulin däremot…” med exemplet ur min familj!

Ärligt talat – blir du mätt utan pasta/potatis/ris?

Helt ärligt – JAPP! MEN det krävs att det läggs till annan energi genom att öka andel nyttigt fett i maten och att det är mer styrsel på grönsakerna än bara isbergssallad – se listan ovan! Ett förtydligande här är på sin plats – när jag skriver ”lägga till mer fett” menar jag inte bacon och feta såser från Lallerstedt i prefab-hyllan (vilket tenderar att vara vad alla som vill ta upp nackdelar med dieten LCHF hänvisar till). Det jag syftar på då är fett som ghee, extra virgin olivolja, extra virgin kokosolja, avocado, nötter, frön och eventuella fullfeta mejeriprodukter – om man tål laktosen – som vispgrädde, smetana och turkisk youghurt. Det kommer med andra ord inte fungera speciellt bra med lättprodukter och isbergssallad utan olja.

Utver det faktum att jag absolut blir mätt, så är vinningen att efterföljande matkoma inte infinner sig – i stort sett oavsett volym mat jag äter!

Små steg mot stor förändring…

Jag vill igen ödmjukt betona precis hur stor jag har tyckt den här omställningen var – och då är jag en supermotiverad hälsonörd. Jag kommer aldrig säga att det är ”lätt att bara skippa” – det är djupt rotat i vår kultur att det inte är en komplett måltid om man bara får ”sallad” till maten. Idag är det inte heller en komplett måltid utan pasta, ris, etc. då det är så mycket lättprodukter att det är omöjligt att bli mätt utan det som ”fyller ut”.

MEN, med det sagt så tycker jag det finns små steg att ta som ger stor effekt!

  1. Testa att minska portionerna av pasta, ris, potatis, bröd
  2. Hoppa fikabröd och annat vitt bröd till förmån för en grov macka
  3. Prova att hoppa tillbehören ovan en lunch eller två – hur mycket av något annat behöver du för att känna dig nöjd?

Varför tjatar jag så om det här..?

Det är min strävan att inspirera till förändring genom att leda med exempel och de hälsovinster jag har upplevt är smått overkliga sedan min egen resa började. Med ganska små medel – inte små förändringar – som vi kan göra STOR skillnad för vårt välbefinnande och vår hälsa. Det jag fortfarande tycker är mest fantastiskt är att min eskalerande pollenallergi – det var RIKTIGT ILLA förra sommaren – fortfarande inte gör sig påmind. Nu har gräspollen kommit, och jag är helt opåverkad. Inga medicinska belägg på något sätt – men för mig är det oerhört stort med tanke på mängden medicin jag åt utan nämnvärd effekt.

Om jag har väckt nyfikenhet – då har jag lyckats inspirera. Kan jag hjälpa dig? Våga skicka ett mail eller en kommentar!

Led genom exempel och prova servera en middag utan klassisk utfyllnad till – gästerna kommer garanterat inte att klaga och vara mycket piggare efter maten!

2 reaktion på “Äter du INGA kolhydrater eller?

  1. Katarina

    Hej!

    Precis hittat din blogg efter att jag börjat intressera mig för mat. Läser boken ”Råsmart familj” som är helt i linje med dina tankar.

    Fråga om kolhydrater: Vad tycker du om bulgur? Min 3-åring älskar detta (fullkornsbulgur) och jag tycker det är ett nyttigt alternativ till snabbmakaronerna. Men ska man undvika det också?

    Jag tycker vidare att frysta grönsaker är supersmidigt som småbarnsmamma. Är dessa ok eller är det mycket mindre näring i dessa?

    Sista frågan, OM man ska äta mjukt bröd – måste det vara glutenfritt då? Du bakar ju nu, är inte det också kolhydrater?

    Bönor är ju nyttigt, men de ska ju göras på rätt sätt. Om man bara köper en liten tetra på ICA med bönor, hur mycket sämre är det då?

    Tack!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Kul att du har hittat min blogg och är intresserad av mat – det kommer löna sig på alla sätt och vis. Bulgur först. Bulgur är mycket bättre än snabbmakaroner. Bulgur är kokt först och sedan torkad samt innehåller hela kärnan av durumvetemjölet. Vill man ta det till nästa nivå så leta efter bulgur där vetet är groddat. Då blir det riktigt bra och även godkänt av Weston Price Foundation. Annars faller det typiskt under spannmål som vi inte har kunnat preparera som det bör det med.

      Frysta grönsaker. Well. Det är smidigt helt klart. Jag äter det inte om det inte är ekologiskt. Ekologiska frysta är sämre än färska men bättre än inga alls. 🙂 Frysta är bättre än såna som är på burk – om du ska jämföra majs till exempel.

      Vill man äta mjukt bröd så anser jag att det ska vara fullkornsbröd på surdeg för att det ska falla i kategorin ”nyttigt”. Vitt mjöl är aldrig bra ur ett näringsperspektiv eftersom man har tagit bort 80-85% av näringen när man skalar spannmålen. Surdegen bryter ner gluten och skyddsämnen så det blir riktigt bra. Men blanda inte ihop det med kolhydrater – det är massor med kolhydrater, men jag äter som sagt kolhydrater när jag får välja själv och hur jag kan preparera dem. 🙂 Se mina inlägg om surdeg och varför jag äter det.

      Tja, allt är på en skala. Bönor i tetra är inte bra, men du kommer inte att dö av det. Gör det bara inte till grundvaran i din mat – då rekommenderar jag att du fermenterar/blötlägger hela bönor.

      Bästa köpet du kan göra är att köpa kokboken ”Nourishing traditions” av Sally Fallon!

      Hoppas att mina svar har gjort dig klokare – mycket av detta hittar du i mina inlägg framåt (verkar som att du har börjat från början!).

      Fortsätt fråga, så lovar jag att fortsätta svara.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.