Att få barnen att äta mer grönt…

rp_gronsaker-300x199.jpgTänkte att det kunde vara kul att skriva lite på det här temat, då en fråga jag ofta får är ”Hur funkar det här med dina barn?”.

Det är väl bara att erkänna svårigheten att förklara för en treåring och en femåring vikten av att trycka i sig enorma mängder grönsaker i alla dess former och färger. Några är ju enklare än andra generellt. Gurka, paprika och morot har de flesta ungar inte så mycket emot – det kan man ju liksom ”snacksa” – men sedan blir det knepigare.

Spenat, ruccola, aubergine, tomat, avocado, sallad av olika slag – mmm det är lite knepigare det! Ska vi börja snacka riktigt avancerat kan vi gå på kålsorterna. Är det då skäl att ge upp? Nej, nej, nej. Det är fortfarande så att vi föräldrar vet bättre vad våra små behöver och det innebär enligt mig att vi får fulspela lite för ”deras bästa”.

Nyfiken?

Varför ska vi försöka så mycket?

Jag i min enfald anser att vi har en skyldighet att såväl lära våra barn vad som är bra och näringsrik mat som att faktiskt ”lura” dem tills de förstår bättre.

För en sak som är helt säkert – det är att man har något av en uppförsbacke när det kommer till sakliga argument när personen i fråga är under 10. I mitt fall är under 6 år. Det funkar ibland på 5-åringen, men 3-åringens grundinställning är per definition NEJ och VILL INTE. Så således frågar pappan inte utan agerar desto mer.

Men hur gör man då?

Jag har några knep som funkar väldigt bra på barnen – och på vuxna med som är motsträviga för den delen.

 1) Smoothies

God grön smoothie!

God grön smoothie!

Världens bästa sätt att få i vem som helst saker de ”aaaaaldrig” skulle äta. Jag har skrivit recept på smoothies här tidigare, men för att rekapitulera så kan man dölja väldigt mycket i en god fruktsmoothie.

Avocado – standard i mina smoothies. Det ger en krämig, mjuk konsistens och gifter sig fantastiskt med hallon, blåbär och jordgubbar.
Spenat/Sallad – funkar hur bra som helst att slänga ner tillsammans med banan, bär och lite mjölk. Vill ungarna inte att det ska vara grön smoothie så får man färga den med blåbär, hallon eller något annat som tar över. Man bör dock inte ta för mycket grönt tillsammans med bär – det blir lätt brunt och ser lite osmakligt ut.
Kål/morot/betor – funkar oerhört bra i smoothie om du har en bra blender. Jag vill nog påstå att det krävs en VitaMix eller Blendtec för att det ska bli ok. Men har man en ”juicecentrifug” kan man juica först och sedan blanda i

 2) Grytor och allas favorit köttfärssåsen

eggplantKöttfärssås är ju hur bra som helst att gömma saker i! en personlig favorit är att riva ner en hel äggplanta. Det blir samma konsistens som köttet och färgen är nästan densamma när det är kokt. Ungarna älskar såsen och får i sig riktigt mycket nyttigheter också. Gärna finhackad eller riven morot i för extra sötma!
Grytor generellt kan man ju få ner det mesta och jag upplever att det handlar om vad man får till för konsistens och storlek på de grönsaker man vill gömma. Ofta är rivet och litet enklare att få igenom i vår familj.

 3) Mixade soppor

Gröna soppor... Grymt!

Gröna soppor… Grymt!

Smoothie fast mat liksom. Görs antingen med stavmixer eller typ Vitamix. Här är möjligheterna oändliga. De flesta kokta grönsaker som mixas med rikligt med grädde och smör blir HUR BRA SOM HELST!
Orange morot och butternutsquash soppa. Gröna soppor på tex ärtor, broccoli och spenat. Gärna med äkta hönsbuljong som bas. Lila soppa med rödbetor. Massa grädde. Massa smör. Massa kokosmjölk. Lek med barnen och gör soppor i olika färger med roliga tillbehör som surdegsbaguetter att doppa och roliga grönsaksstavar i alla möjliga färger!

 4) Olika typer av ”mos”

Mina barn diggar rotmos. Däremot hatar de sötpotatismos. Så det gäller att fortsätta experimentera. Palsternackspure. Blomkålsmos. Rotselleri- och potatismos. Igen med massa goda nyttiga fetter som smör, ghee eller varför inte kokosolja och lite riven kokos på!

5) Alternativa efterrätter!

Zemanta Related Posts ThumbnailLåter det konstigt? Testa att göra den här nyttiga glassen eller kraftbollarna här. Det är förvisso inte ”grönsaker” men det är höga näringsvärden att få med kakao, nötter, kokosfett, dadlar och annat kul som de kanske inte äter annars. Världens godaste sockerfria kladdkaka funkar den med. Prova också lite kålchips – gott, nyttigt och riktigt krispigt!

6) Ägg…

Jag vill lägga med detta även om det inte är en grönsak eftersom ägg är så oerhört komplett som livsmedel och innehåller i stort sett alla näringsämnen man behöver. Gillar barnen inte att äta stekta ägg, kokta ägg eller omelett? Då gör man riktig, hemmagjord glass eller reder gräddsås med äggula. Det funkar hur bra som helst! Viktigt att våga tänka lite utanför ramarna bara.

Sedan är det ju otacksamt…

När de små ratar det vi sätter på bordet. Men jag resonerar som såhär – om vi aldrig vågar sätta fram saker de inte äter, hur ska de då någonsin kunna expandera sina egna ramar. De måste få prova. De måste få gnälla. De måste få höra av oss föräldrar att det är bra att äta vissa saker och mindre bra med andra. För den delen så måste de också få lära sig konsekvensen av att INTE äta. Det vill säga att man då blir hungrig. Sedan smakar ofta maten bättre… (För nej, det är inte barnmisshandel att lära barnen att gilla det som serveras eller stå över. Det är rent hyfs enligt mig. Det är inga barn som svälter ihjäl i Sverige av att skippa en middag – men kanske lär de sig något. Punkt.)

Avslutande tankar

Jag i min enfald anser att vi har en skyldighet att såväl lära våra barn vad som är bra och näringsrik mat som att faktiskt ”lura” dem tills de förstår bättre.

Min 3-åring är fantastiskt komisk på alla sätt och vis med detta. Härom helgen fick de mina glutenfria plättar som de gillar så mycket (recept kommer). Stortjejen fick – efter MYCKET tjat – ta lite socker på. Lilltjejen skulle också ha, men när hon smakade så spotta hon ut med ett BLÄÄÄ. Mycket förvånade föräldrar undrade vad det var som var fel?

– Jo, upplyste hon argt, det där var ju inte lika gott som salt. Det var ju för sött.
– Ok, sa vi frågande. Vill du ha salt istället då?
– JA! Ge mig salt.
– Ok… (Mycket frågande föräldrar ger 3-åring saltkvarnen med ekologiskt, oraffinerat havssalt – vilket för mig är helt ok att hon äter rejält av. Det är nyttigt, till skillnad mot vad vårt odugliga livsmedelsverk säger.)
– Hon vrider och saltar till plättarna och njuter sedan av 5 stycken på raken lätt saltade.

Galet tycker vi – men vilka är vi att säga vad hon gillar? Vi ifrågasätter ju inte en vuxen som saltar så varför skulle vi inte låta henne göra det bara för att vi själva tycker att salt kanske inte är det allra bästa på plättar…

Det visar bara på viktigt det är att inte ha massa fördomar. Vi måste låta barnen ta ut svängarna själva och vårt ansvar är att ge dem förutsättningarna till det. Samtidigt är det enligt mig vår skyldighet att få i dem näringsrik mat så att de orkar experimentera och klarar av att utvecklas som de ska. Även om det ibland innebar att ”toklura” dem. För deras eget bästa. Det – och att vi sedan själva visar att vi gillar maten – kan också vara att leda genom exempel ibland.

7 reaktion på “Att få barnen att äta mer grönt…

  1. Pelle

    Om man hårdkokar ägg ordentligt blir de grönsaker…
    (trycker på knappen för det förinspelade publikskrattet)

    Svara
  2. Maja

    Äggsmör är annars att rekommendera! Går att ha på nästan all mat eller som mellanmål bara. Jag som själv har svårt att äta äggula förstår verkligen varför många barn inte gillar de flesta former av ägg men just äggsmör har jag nog aldrig träffat någon som inte gillar. Man kan dessutom, om man har en äggskivare, sätta de små på att göra det helt själva – det blir dessutom mycket godare och roligare när de får göra allt själva!

    Svara
      1. Maja

        Äggsmör äter man traditionellt till karelska piroger, man kan ta äggulan eller hela ägget som man skivar smått och blandar med mjukt smör och eventuellt lite salt. Det finns en del recept om man googlar men jag brukar hacka upp ett eller flera hela ägg först och sen tillsätta mer smör tills jag är nöjd, sen olika mängd salt beroende på vad jag ska ha det till.

        Jag känner själv att smöret tar bort den mest framträdande smaken och konsistensen av äggulan vilket gör det otroligt lätt att äta. Det går att spara i kylen också men det är trevligast att äta om det fått stå i rumstemperatur en stund innan servering.

        En annan sak apropå ämnet grönsaker och barn är att ställa fram skivade grönsaker innan maten och låta det finnas framme för alla att ta av, då blir det roligt och lätt att äta eftersom man förmodligen börjar bli lite hungrig och plock gillar de flesta. Har man kryddad yoghurt eller liknande som dipp till blir det oftast ännu roligare – för vem har hört om fredagsmys mitt i veckan och innan middagen? 😉

        Svara
  3. Rjouminna

    Hej, hittade hit idag via en kommentar på kostdoktorn.se. Verkar vara en bra blogg det här.

    Jag vill dela med mig av gårdagens tips för hur jag fick mina barn att äta maletköttsås med riven batat (sötpotatis, vi kallar det batat på finlandssvenska) och gräddstekt surkål.

    Jag satte först rivna bataten (som dom älskar) och gräddstekta surkålen på tallriken och öste på maletköttsåsen. Sen blev jag tvungen att mata dom, fyra och ett halvt- och sjuåringen. Ettåringen åt själv… Jag satt mellan dom båda. Dom tog av sig skjortorna och jag smekte deras ryggar med lätta fingertoppar – fem varv per gaffel dom tog. Det var nog den gladaste måltiden vi haft på länge. Barnen fick den väldigt viktiga beröringen – som lugnar ner och ger energi. Och det vart inget mer gnäll och skäll. Mamma lugnade ner sig också och barnen stornjöt! Jag brukar ibland smeka flickorna över ryggen vid läggdags – samma effekt. Och det är det bästa dom vet. Och jag har funderat länge på hur jag får in mera positiv beröring i vardagen – och mindre skäll och gnäll. Nu åt stora flickan tre gafflar på raken för att få femton ryggsmekningar i rad 🙂 🙂 Man vill ropa halleluja. Och dansa, och ropa halleluja igen… Dom började alltså äta själva. Surkål.

    Svara
  4. Rjouminna

    Jag har fler tips. Men vill sätta dem i en egen kommentar.

    Ägg – min fyraåring tycker om smaken av salt. Så nu kan jag sätta lite salt på ägget och då går det ner.

    Dessutom har jag börjat berömma fyraåringen väldigt mycket när hon smakar något nytt. Säger sånt som: nu åt du som en femåring – och hon är stolt.

    Sen, viktigast av allt, är att inte servera smörgåsar och pasta. Då måste barnen välja något annat att äta och tycka om. Mina flickor älskar paprika, morot, rå kål, körsbärstomater, bär och sånt. De lätta grönsakerna att bjuda på, som du också konstaterar. Men det finns många barn som inte ens tycker om dem. Vi brukar ta paprika och göra smörgåsar av dem. Bre tillsatsfri leverkorv och smör på. Vi äter ganska ”primal” hemma. Accepterar syrade mjölkprodukter och en del frukt och någon gång då och då bönor (rätt bra källa till resistent stärkelse). Barnen äter ekologisk banan i sin youghurt på morgonen – som standard. Sen gör jag ibland hemlagad kakao (det ni kallar drickchoklad i Sverige) på kakao, grädde och getmjölk. Men det är i princip det enda vi använder osyrad mjölk till. Grädde ingår nog i matlagningen.

    Ikväll ska det bli stuvad grönkål, vita kokta bönor, riven rå batat och resten av köttfärssåsen. Grönkålen blir spännande. Får se om massagetipset funkar igen.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.