Att få till maten i en stressig vardag är inte lätt!

En av de produkter som är bannlysta hos oss! Den är bara för dålig. Punkt.

En av de produkter som är bannlysta hos oss! Den är bara för dålig. Punkt.

Har varit några inlägg relativt kategoriska och hårda på sista tiden här på bloggen. Det här med att inte vara intresserad av mat bland annat. Ville gärna skriva det, eftersom det speglar en inställning som jag har oerhört svårt för, men jag inser samtidigt att det kan vara smått irriterande för alla som ÄR intresserade av mat, men liksom ända inte får till det i vardagen!

Så jag tänkte försöka beskriva hur det ser ut hemma hos oss på vardagar när det är dagishämtning, hungriga barn, vuxna och katter samt en god portion kaos i huset. Min tanke med inlägget är att dels visa på att det oftast inte på något sätt är en mysig matlagning jag snackar om – ibland händer det och då ska man vara riktigt glad – samt ge lite tips, recept och knep för att inspirera till ”bättre vardagsmat”. För let´s face it – det är snabbt och enkelt att ta till färdig oxpytt eller snabbmakaroner med Denniskorv och ketchup. Nyfiken?

Kort först – vad menar jag med ”bättre mat”?

Tycker ni jag är tråkig, hård och kategorisk? Det bryr jag mig inte om – jag vet att mina barn mår bra och många vuxna skulle må väldigt bra av samma tänk!

Här är det lite knepigt. Jag har i inlägget ”ta kontroll över barnens mat” skrivit om att vi gör en del undantag för våra barn gällande mat som vi själva äter väldigt begränsat av. Det kan tyckas vara hyckleri, men jag är småbarnspappa och känner ett behov av att vara pragmatisk ibland. Hade jag fått bestämma och kunnat kontrollera allt hade det varit extremt lite gluten, pasta och annat som jag anser vara kass energi. Men nu är det också så att tillvaron ska gå ihop SAMT att jag vill ge mina barn ett sunt förhållande till mat där de blir kapabla att fatta egna beslut utifrån det ramverk som vi vuxna ger dem.

För att kort beröra vad jag menar är det i vår familj således är det ok med lördagsgodis, men bara 10 bitar. Det är ok att äta kanelbullar, men det är samma sak som godis. Det är ok att välja glass istället för godis på lördagar, men inte både och.

Tycker ni jag är tråkig, hård och kategorisk? Det bryr jag mig inte om – jag vet att mina barn mår bra och många vuxna skulle må väldigt bra av samma tänk!

Utgångspunkt att jämföra med

”Bättre mat” kan alla fundera över, och det är givetvis helt relativt. Så låt oss för inläggets skull utgå från de klassiska nödraketerna som färdig oxpytt med ketchup, snabbmakaroner med antingen Denniskorv och Mamma Scans köttbullar så har vi en baseline!

Bättre mat blir då att:

  1. Få bort halvfabrikaten
  2. Lägga till mer grönsaker
  3. Långsammare kolhydrater av högre kvalitétkorrekt preparerade
  4. Bättre fett

Så hur gör vi det hemma?

Tanken med inlägget var att ge lite tips och knep på hur vi gör vårt bästa för att lyckas med ovan 4 parametrar! Det kräver lite eftertanke eftersom det ofta går på autopilot hemma när det är vardagsmiddag.

Först och främst – se till vissa saker alltid finns hemma!

Likväl som man alltid ser till att ha mamma scan, dennis, och pytt i frysen kombinerat med makaroner så måste man ändra det till att ha ”bättre” saker som alltid finns hemma!

Se till att ha ett en uppsättning bra quinoa, råris, ekologisk pasta och kanske bulgur i skafferiet. Förstärk det med sötpotatis, blomkål, broccoli, morötter och lite annat grönt som håller bra hemma i kylen. Vill man inte ta det hela vägen till ekologiskt så fungerar också mycket av de frysta grönsaksmixarna som Thai-Wok etc. De går riktigt fort att laga och smakar oväntat bra!

smörHa bara bra fetter hemma – släng ut margarin, rapsolja och solrosolja – och köp hem extra virgin olivolja, extra virgin kokosolja, äkta smör samt om du tål mjölkprodukter vispgrädde och smetana/creme fraiche.

Se till att det finns proteinkällor som är lätta att tina och som går FORT att tina i frysen. Rödspätta, skalade räkor, köttfärs i tillplattade paket (inte tegelstenar som tar år och dag att tina). Givetvis är det bra att ha även saker som tar lite längre tid att tina, men fokus är på vardag och snabbt. Se upp med sojaprodukter!

I kylen är det bra att ALLTID ha massor av ägg. Det är en bra universallösning. Kokt, stekt, omelett, äggröra – allt som funkar. En annan bra nödraket med äggbas är bananpannkaka!

Det kombinerat med lite frysta färska kryddor, salt, peppar och gärna lite olika saker att spetsa såser med som madeira, portvin (rött och vitt) och sherry kommer du väldigt långt på!

Lätt för mig att säga – det är ju mina tankar och recept

Sant – så på det temat tänkte jag dela med mig av mina ramverk för att få ihop det här till snabba middagar!

Ingen knepig mat direkt...

Ingen knepig mat, men för mycket ingredienser för att det ska uppfattas som ”snabbt” märkligt nog!

 

För mig är ”snabb middag” något som är klart ungefär samtidigt som en pasta med 11-minuters koktid är klart – så har vi rett ut det. Jag har tidigare skrivit om några typiska dagars mat och där hittar ni också inspiration på det här temat!

Det allra svåraste är att bryta mönstret att greppa efter det vi uppfattar som ”den lätta lösningen”. Det vill säga att hinka fram en gryta och koka upp pastavatten samtidigt som vi steker mamma scans köttbullar eller denniskorv.

Kimchi - ett stående inslag bland allt annat gott grönt!

Så mycket olika färger som möjlig!!

Istället måste vi försöka tänka i stil med: nu ska jag ha lite olika färger på tallriken, hur kan jag göra det snabbast? Se till att ha ett gäng morotsstavar skurna, slå på broccoli/blomkålsvatten samtidig som pastavattnet och byt ut den givna lösningen mot en gräddkokt fiskbit! Det är oerhört mycket mer tillfredsställande.

Hitta 3-4 riktiga favoriter (för barn OCH vuxna) som alltid funkar. Hos oss är det:

  1. Pasta carbonara med  grönsakspinnar – vi har nästan alltid bacon/skinka, ägg och grädde hemma. Kokar pasta och under tiden så tar jag ett helt baconpaket som steks med vitlök, blandar med vispgrädde och reder med 2-3 äggulor. Blandas med ganska lite pasta. Mättar ungarna oerört bra och jag tar undan lite utan pasta till mig och äter bara grönsaker till. Viktigt att inte göra den så fettsnål som möjligt – då mättar det inte alls och blir på tok för mycket snabba kolhydrater i förhållande till protein och fett.
  2. Fisk med god sås & grönt – Vispgrädde spetsat med något som sherry, vit portvin, tomatpure, frysta provencalörter samt salt och peppar. En supergod variant är att koka upp det här och sedan lägga i fiskbitar som får koka sig färdiga. Då krävs att de är tinade – men ta upp fisken och lägg i kylen dagen innan! Kombinerar med det gröna som finns hemma och eventuellt quinoa, bulgur eller råris till barnen. Men inte alltid. De kan gott lära sig att äta grönsaker enligt mig.
  3. Zemanta Related Posts ThumbnailOmelett – med valfri fyllning. Allt ifrån skinka, ost och bacon till att ungarna har haft falukorv eller frukostkorv i den! Låt såväl barn som vuxna välja själva. Gott!
  4. Styckad färsk kyckling i ugn – allt i en panna. Världsklass. Kräver något längre tid än 11 minuter men går att preppa så det bara är att ställa in i ugnen innan man hämtar barnen. Har man en CrockPot så är det bara att hinka ner alltihopa innan jobbet!
  5. Tonfiskröra – japp, jag vet antingen älskar man det eller så hatar man det. Men det är snabbt, nyttigt och enkelt att ha hemma. Kombineras ofta med fiskbullar till barnen. Spetsa såsen till fiskbullarna med vispgrädde, färska örter, salt och peppar. Lägg till valfria kolhydrater i form av pasta, ris, bulgur alternativt enbart grönsaker igen.

Avslutande tankar

Vardagskaos i köket. Men bra mat!

Vardagskaos i köket. Men bra mat – helstekt kyckling med sötpotatis i CrockPot som sätts igång på morgonen och är klar när man kommer hem från jobbet! Grymt.

Det är svårt att bryta sina vardagsmönster. Det är jag den första att bekräfta! Men om viljan finns där är det oftast bara någon som behöver putta en över den där första tröskeln. Därför tror jag väldigt mycket på att hitta några få favoriter man kan tänka sig att äta OFTA!

Speciellt om man inte är så mycket för storkok, som annars är den optimala lösningen på vardagsproblemen. Har man alltid ett stort lass hemmagjord köttfärssås, en ugnspannkaka, surdegspannkakor eller något annat liknande är saken ofta klar och ganska enkel.

Jag vill också betona att det absolut inte alltid är mysig middagsfrid hos oss – men vi är ganska tuffa på att man antingen äter det som serveras eller går utan mat tills kvällsmackan serveras. Då får man sedan välja vad på bordet man vill äta av. Ibland äter barnen inget alls, men då blir de också hungriga, äter kvällsfika och rejäl frukost.

Slutligen, det bästa tipset – och bistra sanningen – är fortfarande att våga stänga dörren för de snabba alternativen att ”falla tillbaka på”. Sluta köp hem dem helt enkelt. Livet blir lite lätt miserabelt i början när man står där utan ”nödraket” – men då lär man sig något. På riktigt. Och att våga det är absolut att leda genom exempel.

10 reaktion på “Att få till maten i en stressig vardag är inte lätt!

  1. Anne

    När man vant sig vid att laga sån här mat så är det mycket lättare, tycker jag. Lättare att handla framför allt. Förut tänkte jag alltid vad ska vi ha idag…pasta, ris eller potatis? Men nu handlar jag ett par gånger i veckan. Kött, fisk, fågel, de grönsaker jag vet är nyttiga, allt det feta i mejerihyllorna och sen går jag och betalar. Sen är det ju bara att köra ihop nåt när man kommer hem. Allt smakar ju så mycket bättre med äkta smör också. Jag behöver knappt krydda längre även om vitlök i princip alltid ingår.
    Dessutom har jag ju 9 fina hönor som ger mig otroligt goda ägg. Oslagbart! Det finns ju alltid mat hemma när man har höns!
    🙂

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Kan bara instämma – men det är just att komma över tröskeln och vänja sig. Det tar tid och kanske framförallt kraft! Jag känner precis som du gör – numera är jag inte så brydd och stressad över vad det blir eftersom det ”alltid” är ganska ok mat. Givetvis alltid lite klurigt med barnen, men de vänjer sig ganska fort vid att det kan bli spännande kombinationer!
      Oerhört avundsjuk på hönsen. Det är mitt nästa projekt… Ska bara köpa nytt hus först…

      Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hä. Scary. Med en helt oberörd dotter. Hon får vänta lite med den filmen. Kycklingen vart god med kanel, pepparkakskryddor, äpple och lök i CrockPoten på ”low” i 10 timmar. bokstavligen föll isär. Kan ha berott på en alien också. 😀

      Svara
  2. Åsa

    Hej!

    Har för mig att du tipsade i ett inlägg om var man billigast köper cocosolja och andra produkter billigare än i hälsokostaffären, men jag lyckas inte hitta det nu när jag letar bland dina inlägg. Eller kommer jag ihåg fel…?

    Tack på förhand 🙂

    Vänliga hälsningar
    Åsa

    Svara
  3. Sandra

    Hej!
    Här kommer en mycket sen kommentar på ditt inlägg – jag visste att du hade skrivit om crock pot, så jag letade upp det eftersom min man började prata igår om att vi borde köpa en tryckkokare! Har du någon åsikt om tryckkokare vs crock pot rent näringsmässigt? Känns rent intuitivt som att långsam tillagning borde vara bättre än extremt snabb, men jag hittar inte riktigt någon sådan info när jag sökt runt.

    Fortsätt ditt grymma bloggande 🙂 Suger åt mig nya kunskaper från i princip vartenda inlägg!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej,
      Nej det är som du säger. Rent näringsmässigt ska det nog mycket till för att såga en tryckkokare. För mig handlar det mer om en principiell grej att jag gillar tanken på att man gör det långsamt då det känns mer naturligt och är ett sjukt smidigt sätt att sätta igång maten på morgonen och sedan komma hem till perfekt lagad mat. Speciellt diggar jag potatis som efter 11 timmar fortfarande inte är sönderkokt utan perfekt…

      Jag skrev ett mail till en vän som frågade precis samma sak där jag betonade just att man kan dra igång mat när det är som minst fart i familjen (morgonen) och sedan jobba/leka järnet för att komma hem till klar mat. Det passar helt enkelt mig bättre med Crock-Pot, men jag har vänner som är sjukt nöjda med tryckkokare också.

      Lycka till med valet – vad det än blir så är det ett bra köp. 😉

      Svara
  4. Åsa Johansson

    Jag vill gärna äta nyttigt men vi har problem med allergier i familjen. Vår tvååring tål ej ägg (luftburet), mjölkprotein, nötter, vete, råg och korn. Min man tål ej fisk, skaldjur, fågel, soya och nötter. Jag kan inte äta en del fisk samt skaldjur. Endast vår 5-åring tål allt. Plus att 2-åringen är galet kräsen också…phu. Vår kost blir mest kött, korv och potatis/glutenfri pasta (plus grönsaker). Vill ändra på det men det är svårt för jag orkar inte laga olika maträtter, speciellt svårt att förändra frukosten. Har du tips på en bra frukost utan ägg, mjölk och vete som även ger bra med protein?

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hmmm det är ju en spännande kombo. Jag skulle satsa på smoothies och vill man prompt ha extra protein så får man väl gå på proteinpulver som är en version som ni tål. Men det låter som en utmaning. Borde gå att hitta bra näring i baljväxterna också. De kan man ju variera till oändlighet. Speciellt kikärtor etc. Men just frukost är ju alltid knepigt eftersom det är så förankrat med yoggi, macka och flingor. Varför inte ta ut svängarna och köra vanlig mat om det är så? 🙂 Alternativt för oss vuxna -skit i frukost och kör 16:8 med fokus på mat istället. För mig funkar det oerhört bra och gillar man att läsa om det rekommenderar jag att du googlar på ”leangains” även om det är något träningsinriktat. Lycka till!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.