Att inte ta sig tid för hälsa…

Zemanta Related Posts ThumbnailSlutar ofta med att vi måste ta oss tid att vara sjuka istället. Hur många gånger har man inte hört det? Alla vet att det är så. Hur många är det inte som blir dyngsjuka när julledigheten kommer eller i början av semestern när vi slappnar av?

Ändå landar många diskussioner – även med riktigt rutinerade rävar som Claude Marcus – i just argumentet ”de flesta vill nog inte lägga så mycket tid på hälsa som du gör…”..

Så låt mig utveckla mina tankar på det temat och ge er mitt perspektiv på hur ”mycket tid” jag ser som lämpligt att lägga på hälsa och balans.

”Men jag är inte intresserad av [hälsorelaterat]”

Det är ganska intressant hur många som säger just det här. Det kan vara allt från att inte vara direkt matlagningsintresserad till att avsky allt vad träning heter.

Jag är med på det, men motfrågan kvarstår:

Hur intresserad är du av att vara sjuk?

För min egen del så blir jag oerhört deppig när jag är sjuk. Jag har skrivit om det tidigare i inlägget om att det är viktigt att ta sig tid att bli frisk innan man börjar träna igen – men det är svårt. Tillvaron blir oerhört mycket tråkigare när kroppen inte är med på noterna.

Hur mycket tid behövs då?

Jag misstänker att det här är vad ni läsare väntar på – hur mycket tid jag lägger på att fermentera, brygga kombucha, laga mat, handla, blogga och greja? Svaret: MASSOR!

Men det betyder inte att NI måste göra det.

För en sak är helt säker, du kan få ut MINST 80% av hälsovinsterna på 20% av den tiden jag väljer att lägga ner. Jag skulle gå så långt som att säga att det går mot 90-10! Jag gör ju mycket av mina experiment och detaljprylar av rent intresse och nyfikenhet – det här är ju min stora passion i livet.

Genuint något av det roligaste jag vet - experimentera i köket!

Genuint något av det roligaste jag vet – experimentera i köket!

Stor effekt på liten ”tidsinsats”

Den stora hälsoeffekten ligger i grundbultarna du hittar i min kostfilosofi och min träningsfilosofi. Störst potential om jag måste välja 5 saker?

  • Ät naturlig mat (i stil med hur jag har definierat det)
  • Minimera socker, läsk och snabbmat
  • Sluta med spannmål (tills du har tid och ork att preppa det)
  • Träna smartare (lägg förövrigt hellre tid på kost än träning – det ger mer!)
  • Vila / sov ordentligt

Lätt 80% av hälsoeffekterna. Förvisso STORA FÖRÄNDRINGAR att göra, något annat skulle jag aldrig påstå – men INTE TIDSKRÄVANDE! Låt mig snabbt beröra respektive punkt ovan ur just perspektivet tid.

  • Naturlig mat – går ofta snabbare att tillreda. Kräver att man tänker efter innan handlingen, men hitta några favoriter som alltid finns hemma som ”nödlösning”.
  • Socker och snabbmat – enkelt att undvika i teorin, kräver enorm viljestyrka och disciplin första månaden. Inte speciellt tidsdrivande.
  • Spannmål – STOR förändring att skippa bröd/gröt – börja med att trappa ner. Driver möjligen lite tid när man lär sig nya recept. Engångsinsats.
  • Träna smartare – med det menar jag per definition mer resultat på mindre tid. Vilket gör träningen mindre tidskrävande.
  • Vila / sov – tidskrävande? På ett sätt men väldigt enkelt och enorma hälsoeffekter.

failureDen största utmaningen? Att våga prova!

För först när du vågat prova något av ovan kan du ”misslyckas” – men det gör ju inget. Det är bara att fortsätta ändå om du märker att det leder till att du mår bättre! Misslyckande är ju bara något vi intalar oss – vi är trots till stor del i ”vanans makt”.

Avslutande tankar

…en sak som är helt säker, det är att du kan få ut MINST 80% av hälsovinsterna på 20% av den tiden jag väljer att lägga ner.

För min egen del handlar det inte längre om att ”ta sig tid för hälsa” – det handlar om att ta sig tid för det andra. Att må bra är min grundbult i livet. Visst kan det låta dramatiskt och pretentiöst – men jag har beslutat att det är viktigast för mig. Det är mitt val. Min tillvaro blir inte som jag vill om jag inte sätter hälsan, och allt vad det innebär för mig, först.

Självklart kan jag temporärt sätta vissa saker åt sidan såsom träningsmängd och sömn – men då måste det vara just TEMPORÄRT. Tanken på en tillvaro där det är regel snarare än undantag ger mig en riktigt olustig känsla i kroppen och är inte något jag skulle kunna acceptera.

Som ni märker har jag väldigt svårt för ”jag har inte tid” argumentet. För mig är det, och kommer alltid att vara, en prioriteringsfråga. Samtidigt måste det vara ett aktivt val att ta sig tid för hälsa.  Om det upplevs som omöjligt – då kan det inte tvingas fram. Då är man helt enkelt inte redo. Min förhoppning är att med bloggen kunna inspirera till att det ska kännas ”självklart att ha tid”. Då kommer fler att må bättre och det är för mig att leda genom exempel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.