Mitt sätt att knäcka en begynnande förkylning

autumnHöst betyder inte bara riktigt sköna löptemperaturer, vackra rundor genom nyregnade skogar i vackra färger och ny ”säsong” på jobbet – det är också snoriga ungar, hårt jobb och förkylningstider!

Jag har tidigare skrivit om att min upplevelse är att jag inte blir sjuk lika lätt sedan träning och kost ändrades – något som fler också upplevt – men jag har också några knep för att mota förkylningar innan det blir något allvarligt som brukar funka riktigt bra för mig .

I vanlig ordning är det inte direkt sånt ni hittar i Aftonbladet… Nyfiken?

Maximera förutsättningarna för kroppens försvar

Mina förkylningar brukar börja med – bortsett från att någon av ungarna har den klassiska ”11:an” under näsan – att ett träningspass känns helt kass.

snor

Godnattpussen är inställd. Sorry! (bara en 1:a på bilden)

Förra veckan var det ett ”lyfta tungt” på gymmet där kroppen kändes ”svag” och utan självförtroende. Avbröt lyften och tog 30 minuter lågpulsjogg istället – men även där var det bara att lyssna på kroppen när pulsen drog iväg även på hastigheter där jag normalt knappt är över 130 i puls…

Tips 1 – Lyssna på kroppens signaler…

…och LÅT BLI ATT TRÄNA! Det är inte en bra idé att testa om det verkligen är något på gång eller inte. Jag ställde raskt in alla andra träningspass och höll tummarna. Mycket riktigt började det klia lite i näsan och halsen dagen efter.

Det enda vettiga i träningsväg är promenader i frisk luft!

Tips 2 – Ge kroppen en paus…

… och fasta. Det ger kroppen en möjlighet att fokusera all kraft på att bekämpa bakterierna. Jag upplever att det verkligen fungerar bra såväl vid förkylning som vid inflammationer och skadekänningar.

Tips 3 – Ge kroppen bästa förutsättningarna för att kriga…

… genom att äta stärkande mat. Se till att det är mycket grönt, mycket antioxidanter, gärna paprika för boost av C-vitamin – inte en massa apelsinjuice då sockret driver på inflammatoriska processer i kroppen, vilket vi INTE vill! Ingefära är ruskigt bra och anti-inflammatoriskt precis som honung (dock ej honung i kokande te för då försvinner de bra egenskaperna). Drick vatten med äppelcidervinäger för att hjälpa till att säkra att blodet är basiskt. Låt bli skräpmat och godis med samma resonemang som ovan kring socker.

Tips 4 – Det allra svåraste, och därmed det allra viktigaste…

… är att inte stressa/jobba på som vanligt i hårt tempo. Det är SÅ mycket värt att tänka förebyggande. Att ta konsekvenserna när det har blivit lunginflammation av en vanlig dagisförkylning är en DÅLIG strategi! Det är inte många som skulle ta en sjukdag eller två för att ”jag känner en förkylning på G” – men oj vad vi mår bra av den typen av beslut. Kontroll över våra egna liv och vår hälsa på riktigt.

Så även om det inte bli sjukdagar, så dra ner på tempot och boka av några möten!

Avslutande tankar

Jag vill inte påstå att det är något som fungerar för alla, men det är att leda genom exempel att hitta SIN EGEN version som fungerar och i alla fall dela med sig av det!

Känslan infann sig i torsdags och idag är det måndag. Jag märker tydligt att ”faran är över” och det kommer att stanna vid att det kliade lite i halsen!

Har provat det här förut och – för mig – fungerar det väldigt bra. Jag vill inte påstå att det är något som fungerar för alla, men det är att leda genom exempel att hitta SIN EGEN version som fungerar och i alla fall dela med sig av det!

Om det inte funkade att dricka vitlök, mjölk och whiskey förra förkylningen – varför skulle det funka på nästa..? Passande på det temat är att avsluta med ett citat från Albert Einstein:

”Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”

2 reaktion på “Mitt sätt att knäcka en begynnande förkylning

  1. Lars

    Intressant upplägg med att fasta för att ”mota Olle i grind” vid förkylningssymptom. Jag ska helt klart testa det!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.