Att räkna en kalori eller två…

Längesedan något skrevs här kan vi alla konstatera. Ser tillbaka på alla inlägg med en del stolthet och en del irritation över att jag skulle vilja skriva om en hel del av dem. Det lär dock inte hända, så irritationen får kvarstå kort och gott. Det jag kan göra för att lindra det hela är att skriva ett kompletterande inlägg utifrån att jag nu förhoppningsvis är ett par år klokare än när jag skrev bloggens första inlägg. Kanske läser nån det hela, kanske inte – men min egen irritation över mig själv för fyra år sedan lär minska. Så nu kör vi.

Det här med kalorier

Jag har som sagt ett par inlägg som jag är väldigt nöjd med på den här bloggen. Recepten, tankar om löpning, inspiration om annat diverse och kanske framförallt om att våga prova saker och därigenom just ”leda genom exempel”. Ett av inläggen jag ändå gillar är det här som talar om att det inte är skillnad på en kalori och en kalori, men kroppens gensvar på sagda kalori. Också lite jobbigt att kolla det där inlägget eftersom jag på kortet som inleder det hela är i en helt sinnesjukt bra kroppslig form. Jag skriver dock en mening i det där inlägget som jag absolut inte gillar längre:

”Du LÄR DIG INGET av att räkna kalorier – så fort du låter hungern ta över är du KÖRD eftersom inget har förändrats.”

Det där är en sån där sak som jag slår mig i själv i pannan när jag läser. Det är klart du lär dig av det. Du lär dig av allt du inte har gjort förut. Det är mer än en eller två som skulle bli helt chockskadade – eller inte eftersom de ju gör aktiva val och det är kanske att ta i men ni fattar – av att få en detaljerad logg över exakt hur mycket kalorier det man sätter i sig varje dag faktiskt är. Speciellt i förhållande till vad vi ”behöver” för att fungera och bibehålla någon typ av normaltillstånd gällande muskelmassa och vikt.

Men, är inte jag en sån som bara äter…

Jo, förvisso. Typ. Men jag har också i min iver att bygga muskler helt ursäktat ett galet överätande. Med det menar jag att ligga på ett rejält energiöverskott mot vad jag gör av med trots en god portion tung styrketräning. Jag har alltid varit bekväm i min form, ändå tills precis nyligen när jag helt plötsligt (nja, inte riktigt – men det kändes så) inte kom i en enda kostym och samtliga skjortor satt som ålskinn. Not so hot – men jag var sjukt stark och drog precis där i krokarna 200kg i marklyft som jag är väldigt stolt över! Till och med så att det var ett formellt kollat och dokumenterat lyft där jag och frun tränar ihop.

Insikt leder till handling?

Det var ju det där med att leda genom exempel ja. Inte så kul alltid. Hela grejen slog ner som en blixt i en helt bisarr setting. All inclusive hotel i Mexico direkt efter jul… Ni som upplevt det fattar. Fri tillgång till mat, öl och vin. Dygnet runt. Grattis överätande män som mig själv. Jag måste ju lätt ha snittat 5000-7000 kalorier om dan till en början. Sen slog som sagt blixten ned i form av en sån där tung, blöt ångest när jag inte kunde ha en enda skjorta jag tagit med. Väldigt jobbig känsla, och något jag i mitt liv aldrig egentligen upplevt innan.

Handling då som sagt. Jag har ju som sagt läst min beskärda del av böcker och på senare tid mycket hos Styrkelabbet. Gillar hur de jobbar forskningsdrivet om träning och mat, med en god portion humor. Så jag drog igenom deras deff-guide, som är superbra förövrigt, och landade väl mycket kortfattat i följande slutsatser:

  1. Jag får börja tänka lite igen
  2. Jag behöver äta mindre kalorier än jag gör av med. Suck.

Så. Sjukt. Enkelt. Eller?

Om man vet hur mycket allt man äter är kalorimässigt, ja då är det väl det. Men jag garanterar er, det är något man INTE vet eller ens kan föreställa sig om man inte räknat på riktigt någon gång. Att det står en siffra per 100g på ett paket är fortfarande oerhört långt från att ”ha insikt”. För hur mycket kokt ris är 100g etc. Så tillbaka till det jag skrev nyss. Man lär sig sjukt mycket på att räkna.

Hur gör man det på ett bra sätt då?

Jag laddade hem appen ”My Fitness Pal” och började mäta/väga. (Lite knepigt att väga på en all inclusive resort, så det kom till hemma såklart). Ännu en kalldusch av insikt kom. Trots att jag ändå får klassas som hyfsat påläst kring det här, vart jag lätt chockad över hur ”lite” som är ”tillräckligt”- För att inte tala om hur lite mat det är om man vill ligga på ett underskott och tappa säg en 0,5 kilo i veckan. S.H.I.T.

Speciellt om man som jag gillar grädde i kaffet och en tjock skiva smör på mackan.

Såklart man lär sig något. Man lär sig brutalt mycket. Inte bara om volym, men om makronutrienter. Hur ska du inom spannet av kalorierna äta för att faktiskt få i dig så mycket protein som du siktar på. Det finns liksom studier som ändå ser väldigt positiva ut för att äta runt 2-2,5 gram protein per kilo kroppsvikt vid viktnedgång för att minska tappad muskelmassa. Det är MYCKET protein på lite kalorier kan jag lova. Det räcker inte att bara tro att man kan. För believe me. Det kan man inte. Inte ens nästan. Det är anledning till att kostscheman är något man betalar för. Typ som Styrkelabbets. Mycket reklam här för Styrkelabbet inser jag, men det är en sjukt bra sida som jag själv utnyttjat och utnyttjar fullt ut. Givetvis får jag inget för att jag rekommenderar dem, utan det är något jag gärna gör ändå.

Avslutande tankar på temat

Just det. Det är som sagt så mycket jag borde skriva om på den här bloggen. Det är alltid lätt att vara efterklok. Jag står såklart fortfarande för att man bör ha fokus på riktig mat. Att vi ska ta hand om våra kroppar genom att utmana den med träning och rörelse. Jag står såklart också att för att det är bättre med mindre socker än mer. Men jag skulle vilja lägga till hela aspekten av att inte tro att man kan allting i alla inlägg som är så ”absoluta”. Varje gång jag tänker att jag själv har koll, så känns det som att det kommer en spann vatten flygande med ny kunskap som gör mig irriterad över hur ignorant jag var tidigare.

Så i sann anda att leda genom exempel så rekommenderar jag alla, inte bara den som vill gå upp eller ner i vikt eller få i sig mer eller mindre protein och kolhydrater, utan alla – att ta en vecka eller två och köra en matlogg. Prova för all del appen ”my fitness tal” – den databasen innehåller typ allt jag sprungit på i livsmedelsväg. Kolla vad det du äter faktiskt resulterar i gällande såväl energi som makronutrient-mässigt. Det är en ögonöppnare. Det är sjukt intressant. Det är kunskap. Med kunskap kommer insikt.

Då är vi där igen. Där vi leder genom exempel.

6 reaktion på “Att räkna en kalori eller två…

  1. Peter Karlsson

    Tack skall du ha! Kul att höra från dig igen 🙂 Har själv lite viktnedgång på g, som går bättre än det nånsin gjort när jag bantat. Började året på 104-105 och är nu nere i 97. Kosten har jag väl inte ”ändrat” så mycket, utan bara försökt använda mig av ”ät när du är hungrig och sluta när du är nöjd”. Kosten tenderar att dra åt lchf första delen av dagen och sen kolhydrater framåt kvällen. Äter inget raffinerat socker förstås.
    Jag ändrade min motion från mycket 3 gånger i veckan till lite (lätt) kardio VARJE DAG. Förmiddag 20min crosstrainer och 15min löpband (gång), sen hem. En kul grej som jag gjort med min motion är att jag bara försöker andas genom näsan! Bara på kul, så kör jag tills det blir för mycket och sänker sen intensiteten/motståndet istället för att öppna munnen. Min puls ligger på 140-145 kanske, inte mer. Jag är 47, så min max kanske är 180-190?
    Skriv gärna mer om hur det går för dig! 🙂

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.