Att sänka sin tid på ett maraton från 3:00 till 2:50…

DS1 Start finish lineDet är ju en ganska knasig diskussion att ha eller hur? Hur många springer under 3 timmar, tänker ni? Sådär, typ 300-400 personer i Sverige skulle jag säga – men jag råkar vara god vän med en av dem! Våra barn har superkul ihop och medan de lekte som bäst häromdagen, satt vi i solen och pratade om att jag har startat en blog om att göra förändringar för att skapa bättre hälsa. Vi kom snabbt in på träning och började diskutera just hälsa och hur lätt det är att bli riktigt sjuk när man blir övertränad. Ju mer övertränad du är, desto sämre blir resultaten – och genast börjar du träna ÄNNU hårdare och driver på den onda spiralen ytterligare.

Jaja, tänker ni, men ska man springa fortare så måste man träna hårdare.

NOPE.

Om du är maratonlöpare med ett träningsupplägg som gör att du klarar att springa på 3 timmar, så är förslaget på tillägg till din rutin för att nå 2:50-2:55 (kom ihåg att det är enormt svårt att sänka sig ytterligare när man närmar sig dessa tider) ett riktigt lungt, lågpulspass på sådär 7-8 km varje vecka. Det vill säga – mer tid för att bygga aerob bas JA, men absolut inte hårdare.

Det ni. Långsam träning för att springa fortare på tävling och mycket riktigt funkade det för honom!

Jag är otroligt inspirerad av min vän att plocka upp maratonträning, men jag undrar om jag inte har för kul i skogen för det – time will tell!

Tills vidare – led genom exempel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.