Att ta kontroll över barnens mat.

smorDet här är ju lite kontroversiellt, men ni får ta det som inspiration eller avfärda det med en suck. Sedan jag började läsa på om hälsa och göra förändringar i min vardag så har hela tiden en fråga liksom legat på is – ska barnen också äta som vi gör eller ska vi – mot vårt eget bättre vetande – ge dem samma mat som tidigare? Vilket i vårt fall innebär på tok för mycket av the good old classics – makaroner, spaghetti, ris, potatis, mer pasta, falukorv, köttfärssås (den äter vi), fiskbullar (det äter vi INTE – 51% fisk!), mackor med mera – som de verkligen älskar. Margarin kommer INTE innanför dörren.

Det har varit en spännande diskussion – trust me – som jag tycker vi har landat bra.

Barnen – och nu är det högst personligt tyckande, inte underbyggt på samma sätt som mina andra kost-/hälsa inlägg – rör på sig HELA TIDEN! Utifrån det jag har läst, och som jag har förstått principerna hur kroppen hanterar energi och snabba kolhydrater, ger det dem ett helt annat spektrum gällande vad de kan stoppa i sig. Nej, lugn nu, det gäller inte socker, godis och läsk – men mat.

Det vi har justerat är andel halvfabrikat, köpta färdiga produkter (som bröd), och proportioner mellan fett, kolhydrater och protein. (Läs smör, pasta och korv/köttbullar) I och med att jag personligen har blivit lite lätt fanatisk för min egen del, så kommer det ju familjen till gagns genom bland annat mina grymma köttbullar gjorda på min hemma-malda ekologiska köttfärs. Köttfärssåsen blir bättre med samma köttfärs, fullfet grädde och en skvätt rödvin. Det blir roligare fiskpinnar när ”pappa gör dem jäääättestoooora!” och så vidare.

IMG_0213En annan påverkan det har haft på barnen är att det numera alltid står grönsaker i ”kul format” på bordet när vi äter – morotsstavar, gurkstavar eller stjärnor, paprikaringar eller något annat exotiskt som majs, bönor – de älskar bönor men blir otroligt risiga i magen efteråt – broccoli eller blomkål.

Så barnen får, igen enligt min syn på mat, bättre mat oftare lagad från grunden och med lite mer genomtänkt fördelning av kolhydrater, protein och fett. Det enda vi strävar efter att kapa så gott det går är det riktigt snabba sockret som fika och bullar. Vitt bröd händer nästan aldrig och i vår familj är glass, juice, läsk, lösgodis, choklad likställt med just begreppet ”godis” vilket innebär att de får själva välja och prioritera vad de är sugna på när det blir lördag. Lite som ”uscados”, för er som såg solsidan, 1 glass är värd 10 godisbitar och 10 små godisbitar är… Ah, ni fattar.

Så inte speciellt kontroversiellt. Mat från grunden, så mycket ekologiskt direkt ätbart från naturen som möjligt och väl avvägt när det kommer till processad stärkelse som pasta, vitt ris, mjöl, bröd etc.

Testa och ge ungarna en bananpannkaka eller en kraftboll till mellis – jag lovar att det är STOR skillnad på det och en degig vit macka med lite smör och sylt på!

 

2 reaktion på “Att ta kontroll över barnens mat.

  1. Jimmy

    Problemet – i den mån det är ett problem – är att ens barn äter flera måltider på förskola/skola och där har man inte alls samma koll. Dvs Livsmedelsverket härskar med margarin och lättprodukter. Även om vi inte alls är lika duktiga som ni på ekologiskt nyttjar vi definitivt inte margarin och en del annat skräp.

    -Jimmy

    Svara
    1. henriksiwe Inläggsförfattare

      Mmm kan bara instämma. Det skulle vara trevligt om liiite sunt förnuft fick råda på Livsmedelsverket. Att naturliga produkter är bättre än kemiska kan inte vara så svårt att komma runt. 🙁 Men vi får kämpa på!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.