Att träna hårt och ändå inte ”se resultat”…

Dumbbell.pdfDe flesta av de böcker jag läser  betonar vikten av just att koppla på kosten till träningen men jag har inte kommit över något ”experiment” som belägger vikten av det i en mer kontrollerad miljö – förrän nu! Jag har summerat från en sida som heter precisionnutrition.com som har oerhört kunniga tränare och coacher. Jag rekommenderar alla som är nyfikna på dem att lyssna på den här podcasten från www.fatburningman.com – oerhört professionell attityd och den gjorde verkligen mig än mer ödmjuk kring just förändring i små steg gällande kost och hälsa! Läs mer och håll i er – för det här är inte kul läsning för de som tror att SATS 3 gånger i veckan kan ge de resultat man vill ha.

Studien genomfördes över 12 veckor med 100 deltagare – så visst, inte den största någonsin, men det räcker gott och väl to make a point. Dessa 100 personer var personer som inte tränat tidigare. Hälften, 50 personer, fick instruktioner om att inte förändra någonting alls – bara komma och bli mätta/vägda – medan andra hälften fick ett professionellt designat träningsupplägg med 3 pass i veckan styrka och 2 timmar eller mer av gruppträning och intervaller. MYCKET träning med vilka mått som helst!

Observera att inga interventioner gjordes gällande deltagarnas kost.

Resultat – kort beskrivet – KASST.

Klipper in frågeställningen och slutsatsformuleringen från PrecisionNutrition, då jag tycker de är klockrena:


“Without a dietary change, can exercise alone reshape a person’s body?”

At the end of the 12 week study, we got our answer:

“No.”

Without dietary control, 12 weeks of high intensity training — well-designed and supervised — produced a disappointing 1% loss of body fat. In terms of raw data, the participants lost only 1 pound of fat and gained 2 pounds of lean body mass vs. the placebo group.

Frankly, that sucks.

Japp, de resultaten är inte mycket att se i spegeln, MEN jag vill tro att deras ”hälsa” har förbättrats. Dock är det mentalt tufft att lägga ner mycket tid och svett för att inte alls få de resultat som eftersträvas. Inspirerande? NOPE. Stor chans att man tränar vidare lika hårt? NOPE.

Men, tycker du att man ska skippa träning då?

NEJ! För en sak är helt säker – träning kombinerat med en förändrad kost kan ge EXTREMT bra resultat – och på ”kort tid”! Ofta långt över förväntan – vilket PrecisionNutrition också bevisar!

Det är också på det temat jag skriver min blogg. Många andra väljer ett spår för att förbättra hälsa antingen genom någon form av diet – LCHF, Paleo, you name it – eller någon form av ganska intensiv träning – Cross-Fit (ofta kombinerat med Paleo, det måste man ge de bloggarna!), löpning, cykling. Men jag tror inte att det är förrän vi kombinerar kraften i kost och HÄLSOSAM rolig träning – som till exempel låpulsträning – det kommer att bli riktigt bra resultat och en MYCKET bättre hälsa!

Sugen på att läsa mer om detta – läs gärna igenom tidigare inlägg i kategorin hälsa och håll utkik efter fler inlägg!

Led genom exempel och kombinera små förändringar i kost med små förändringar för en aktivare livsstil – och få STORA resultat!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.