Balansera träningen med jobb och liv…

snorEn god vän skickade – efter höstens tredje däckning i förkylning, influensa och diverse annat – ut en förfrågan till sina Facebook-vänner angående vad man kan göra för att i alla fall minimera risken att bli riktigt risig under hösten.

Som den självutnämnda besserwisser man blir när man skriver en blogg om hälsa kunde jag inte riktigt låta bli att fundera över det. Det tog ett par dagar, men sedan skickade jag ett privat Facebook meddelande med mina tankar. Nyfiken?

Stress och hård träning är samma sak!

Att jobba hårt och leverera som du gör […] KOMBINERAT med hård träning, är att lägga kaka på kaka!

Jag har skrivit om det här tidigare ur lite andra vinklar. Bland annat i inlägget om att ”vila inte alltid är bästa återhämtningen” och även i inlägget som recenserar ”boken som på allvar förändrade mitt liv”.

Det är svårt att tro och väldigt ”ologiskt” för oss mentalt att hård träning ger samma effekt hormoniellt som stresspåslag. Men det är en sanning vi bör komma ihåg. Såklart att det mentalt kan kännas ”avslappnande att ta ut sig ordentligt på gymmet – men hur många av oss har inte efter en period av antingen hård träning eller ”mycket på jobbet” blivit sjuka? Vill minnas att jag också skrivit på det temat när jag försökt motivera att det inte är världens bästa idé att efter ett långt och skönt sommaruppehåll dra på med hårdträning för att komma i form igen!

Mitt meddelande…

fejjan”Tjena!
Tänkte på en sak igår kväll som jag – helt i enlighet med att vara besserwisser och att du
faktiskt frågade – måste dela med mig av.

Att jobba hårt och leverera som du gör – f-n vad bra du är förövrigt –
KOMBINERAT med hård träning, är att lägga kaka på kaka! Mycket av det jag har
läst visar på att kroppen inte skiljer på de två vilket innebär att trots att
du ”känner” att det var skönt med träning – så är det ett ENORMT
stresspåslag.

Givetvis klarar vi det rent psykiskt eftersom vi tycker om att ”vara upptagna och leverera” samt ”träna för att må bra”, men problemet ligger i att kroppen på reptilnivå inte gör någon skillnad. För den är stressen + fysiska stressen samma och då händer en massa saker i kroppen hormonellt.

Kör inte hårt när det är hårt på jobbet!

Kör inte hårt när det är hårt på jobbet!

Problemet då?
De hormonella svaren trycker ner immunförsvaret. Med det argumentet så lär din WOD på 20 minuter häromdagen varit det som tippade hela bägaren. Precis kontraproduktivt mot vad man ”tror och känner”.

Mitt förslag framåt?
Hårda jobbperioder – lugn lågpulsträning eller liknande. Lätta perioder på jobbet – all in extremefit, crossfit, NTC, WODs eller whatever.

KRYA PÅ DIG kompis!!”

Avslutande tankar

Hur många av oss kommer inte bli sjuka lagom till julafton? Slutspurt på jobbet innan jul. Slutspurt på gymmet för att nå våra träningsmål eller ”förtjäna” julmaten. Det låter trist – och det är trist – men statistiken ljuger inte. Många av oss kommer ligga som klubbade sälar för att vi under ledigheten ”har tid att slappna av”. Knäppt – men sant!

gronsaker

Mer grönt – och gärna extra ingefära som är inflammationshämmande!

Som ni vet är det inte ofta jag kommer med uppmaningar, men om jag får göra ett undantag så vill jag göra det idag! Gör inte både och denna sista veckan ínnan jul. Är det mycket på jobbet – chilla på gymmet. Ta en yogaklass. Kör ett par lågpulspass. Ta en promenad eller två. Se till att äta bra mat utan en massa saker som driver på eventuella inflammationer i kroppen!

Med det medskicket önskar jag en trevlig vecka – för även en uppmaning kan ju vara att leda genom exempel om den läggs fram på ett trevlig sätt. Eller hur?!

3 reaktion på “Balansera träningen med jobb och liv…

  1. cecilia

    Känner så igen mig i detta. Känns ju hemskt att erkänna men de gånger jag inte kör hårt på gymmet eller gör annat är också de perioderna jag är frisk. Jag blir alltid sjuk när jag tränar för jag kan tydligen inte träna ”lagom” utan jag går all in som om det gällde livet. Jag måste lära mig lågpulsträning eftersom jag ofta är stressad i vanliga fall och det blir för mycket för kroppen med hård träning på det…

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Mmm det är så lätt hänt. Man vill ju liksom dels lätta på trycket och eventuell stress och då känns det så skönt att trycka på i gymmet! Men tyvärr fattar inte kroppen det riktigt så… 🙁 Kan lova att du inte är ensam om just det här! Har en föredetta kollega som alltid jobbat hårt och tränat hårt kombinerat med ganska mycket rejäla sjukdomsomgångar. Hon hittade lågpulsträningen – eftersom hon verkligen vill träna mycket – och efter det har hon blivit snabbare, starkare och framförallt friskare! Låter kanske trist – men balans mellan liv och träning är nyckeln.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.