Bästa återhämtningen är inte alltid vila…

Puls efter grodhopp - inte lågpulsträning.

Puls efter grodhopp – inte lågpulsträning.

Det är många som får höra om och om igen att vila är den bästa återhämtningen – men jag håller inte riktigt med. För att kroppens läkande processer ska kunna arbeta på allvar behövs det blodcirkulation och stimulans! Vill dock redan såhär i inledningen lägga till att det ALDRIG är en klok idé att köra anaerob träning – till exempel intervaller – som återhämtning!

Hur resonerar jag?

Vad händer när kroppen aktiverar det aeroba systemet?

Det som är så fint med lågpulsträning – för det är helt klart träning även om upplevelsen är ”lätt” – är att följande sker:

  • Immunförsvaret stärks
  • Kortisolnivåerna (stresshormon) i kroppen sänks
  • Blodflödet ökar till musklerna med syresatt blod (utan mjölksyra och syreskuld)

Kort och gott – den perfekta återhämtningen!

Mina egna upplevelser

Jag har också upplevt stor skillnad i hur kroppen känns när resten av familjen ligger sjuka – vilket har skett en två-tre gånger i vinter utan att jag har blivit nämvärt påverkad eller sjuk. Det har känts självklart att ta ett lågpulspass när kroppen känns som ”i en svacka” och jag har alltid kommit hem piggare och vaknat dagen efter med en bättre känsla!Disktrasa

Samma känsla infinner sig efter att först ha kört ett hårt intervallpass eller dylikt. Känner mig ofta lite som en urvirden disktrasa, men det blir alltid oerhört mycket bättre efter ett lågpulspass – och då gärna en bit under det som är min vanliga träningspuls (148). Snarare runt 130-135.

Intressant nog finns det även en del som argumenterar för att det skulle vara ett bra sätt att ta sig ur ”utbrändhet” som ofta kännetecknas av att hormonsystemet för stresshantering är satt ur spel – något jag kommer att beskriva i ett kommande inlägg om ”aerobic deficiency syndrome”.

Så lågpulsträning – det är att leda genom exempel för en bättre hälsa på många plan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.