Behövs en proteinshake efter träningspasset?

starnut_2Upprinnelsen till det här inlägget är att en granne kikade ut huvudet när jag var ute med barnen i kvarteret. Dels undrade han om ett erbjudande jag gett tidigare i vår stod kvar – att hänga med och lyfta tungt då och då – och dels så frågade han just om det här med proteinshake efter träningpassen. Tycker jag att det behövs?

Så här kommer mina tankar kring tillskott!

Min grundinställning är att ”bra mat räcker långt”

Helt utan tillskott - har börjat med BCAA efter detta foto!

Helt utan tillskott utöver fiskleverolja och multivitamin – har börjat med BCAA efter detta foto!

Det är knepigt att kategoriskt säga bu eller bä i den här frågan – jag tar en del tillskott vilket jag ska berätta om strax – men generellt så finns det enligt mig mer eller mindre väsentliga sådana. Proteinshakes och ”recovery bars” är INTE något jag anser vara väsentliga tillskott om det inte är kopplat till någon form av Byggar/Fitnesstävling-aspiration om vilket jag kan för lite för att uttala mig.

Jag har skrivit tidigare att det är ett hån mot kroppen att tro att vi måste ”fylla på” efter något så futtigt som 45 minuter träning… MEN det är kommersiella intressen som vill få dig att tro det – Gainomax till exempel – OCH när det aeroba systemet är svagt så kommer din kropp att skrika efter socker!

Mn grundinställning är att bra mat räcker (långt). OBS! Då innefattas INTE bröd, pasta, potatis, ris med mera i kategorin bra mat – jag är fundamentalt emot ”kolhydratladdning” – läs mer om det i min kostfilosofi.

Men några tillskott tar du ju ändå – varför det?

Innan man ger sig på den typen av tillskott [protein, gainers, BCAA] SKA MAN HA KOLL på såväl mat som träning! Däremot tror jag de flesta mår bra av lite fiskleverolja – tillskott av Omega-3 – och multivitamin.

Det finns många orsaker till det, men en av de främsta är att maten idag är av generellt lägre kvalitet än förr – och med förr menar jag X antal tusen år sedan. Exempelvis är nästa all lax odlad – något som ger en mycket sämre produkt – och mycket av köttet i världen av riktigt usel kvalitet – stressade instängda djur matade med helt fel saker.

Hmmm, nog om det – jag blir bara upprörd och frustrerad…

Till vardags brukar jag lägga till fiskleverolja – den allra bästa finns här – samt en multivitamin. Jag börjar bli lite tveksam till multivitaminen då jag numera börjat få så bra koll på vad jag äter och vad jag behöver så den hänger löst.

Till träningen så lägger jag numera IBLAND till grenade aminosyror (BCAA) –  när det är riktigt tunga eller riktigt långa pass. Det är en rekommendationen jag tagit utan några egna efterforskningar från några av de som jag själv ser upp till. Bland annat Peter Attia – som har en bra och kul föreläsning om ketos här (obs – 1 timme lång och på engelska).

Avslutande tankar

Det är lätt för oss ”vanliga motionärer” att få intrycket av att om man tränar så måste man äta tillskott. Det är FEL, men det blir viktigare att bry sig om VAD man äter! Jag skrev nyligen ett inlägg på det temat – läs på även om mat och träning – som berör just vikten av att förstå vad kroppen behöver när den utsätts för olika påfrestningar! Vardag som träning eller tävling – vi är maskiner som kräver BRA bränsle!

Ett ruskigt bra kosttillskott efter träning - vitaminer, protein och hur mycket annat nyttigt som helst!

Ägg & äggula är ett ruskigt bra tillskott efter träning – vitaminer, protein och hur mycket annat nyttigt som helst!

”Led genom exempel” strävar efter att visa en avslappnad väg mot bättre hälsa och därigenom bättre form – för det krävs inte några tillskott i form av proteinshakes, gainers och aminosyror. Innan man ger sig på den typen av tillskott SKA MAN HA KOLL på såväl mat som träning! Däremot tror jag de flesta mår bra av lite fiskleverolja – tillskott av Omega-3 – och multivitamin. Få av oss äter tillräckligt bra numera för att få hela spektrat vi behöver.

Led genom exempel – våga fråga innan du ger dig på ”träningstillskotten” – tack för inspirationen till inlägget grannen!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.