Det här med energi och laddade muskler…

300px-Shell_RefuellerJag lyssnade på en superintressant web-talk häromdagen med ett så fantastiskt bra exempel på hur vi är designade att fungera för att klara helt osannolika utmaningar och påfrestningar som jag vill dela med mig av!

Misstänker att ni alla är med på att det är en fin tankbil från Shell här till höger och den utgör en perfekt symbolik i exemplet! Nyfiken? 

Säga vad man vill – men vi är ”born to move”

Nej, jag har inte skrivit fel – born to run, som Chris McDougall skriver i sin bok – blir bara för lätt att misstolka gällande just fart!

Människokroppen är oerhört sinnrikt designad. Vi kan utstå osannolika prövningar som veckor utan man – så länge vi tillför vatten. Vi kan springa fler maraton i rad om kroppen är i bra form. Vi kan lyfta, kasta, dra, simma, hoppa, ducka, springa – you name it!

Vi är skapade för rörelse – och för att möjliggöra det har vi fått lite olika fantastiska energireserver!

Lite förenklad teori – det finns 3 energireserver tillgängliga för oss

Jag pratar mest om två i vanliga fall – socker, som används av det anaeroba systemet, och fett, som används av det aeroba systemet. Sedan finns det en super-turbo-bränsle reserv (phosphagen på engelska) som töms på runt 15-25 sekunder av maxarbete – som går på en annan typ av bränsle, men det är inte relevant för exemplet. Nämner det mest för att vi använder det vid till exempel vid ”spring för livet”-pass.

Det ironiska i hur vi lever och tränar idag

Zemanta Related Posts ThumbnailHur som helst, det anaeroba systemet är bra för relativt korta ansträngningar och har en lagringskapacitet på runt 2 000 kcal – jag har tidigare nämnt att det är runt 2 mil löpning i snabb takt. Jag vill gärna lägga till här att det för de flesta även gäller vid en mycket långsammare takt än alla tror, läs gärna ”du kommer aldrig kunna förklara hur långsamt det här är” för lite kul information om det.
Det lagrade sockret i musklerna tillgängligt för vårt anaeroba system utgör bränsletanken till lastbilens motor på den fina tankbilen ni såg i inledningen.

Det aeroba systemet är designat för att vara det huvudsakliga energisystemet som förser oss med energi till vardagens utmaningar, långa distanser av inte så snabb takt, promenader, fokus vid jakt eller dylikt. En hyfsat ”lean” person som klassas ”vältränad” har fortfarande runt 100 000 kcal fettreserver att använda vid ansträngning.
Fettet vi har tillgängligt för förbränning låter vi illustreras av den STORA bränsletanken som ska till bensinmacken bak på lastbilen.

Någon som är med på vart jag vill komma här..?

Ironin i att en tankbil får bensinstopp på väg till bensinmacken är på gränsen till humor!

Lite jobbigt med bensinstopp...

Lite jobbigt med bensinstopp…

Så mitt råd – träna det aeroba systemet för att inte få ”bensinstopp”

Väldigt få ger oss råd som hjälper oss att hitta vår sanna kapacitet.

Det är ett väldigt illustrativt exempel på hur vi numera har missat hela poängen med hur kroppen är skapad. Vi springer fort, tränar fort, äter fort och bränner socker hela tiden. Således måste vi också äta HELA TIDEN – för annars tar ju energin slut.

Återigen är det rent nonsens att vi skulle ”behöva” äta var tredje/var fjärde timme!

Det är ett hån mot vår evolution att tro att vi inte klarar fysisk ansträngning utan energi-gel, powerbars och annat skräp – men eftersom vi har förstört förmågan måste den tränas upp igen!

Nej, jag säger inte att man kan köra på hur länge som helst utan att fylla på, det måste man – men inte efter 45 minuter…

Avslutande tankar

Exemplet gav mig en tankeställare, för det blir så väldigt visuellt och påtagligt. Om man inte kan använda det bränsle som finns – så kunde lika gärna varit vatten som bensin i tanken. Det kvittar ju för lastbilschauffören…

Kommer en kul utmaning framåt...

Kanske bara born to play? Men det kräver en massa energi det med!

För att vi ska orka leka med våra barn och vänner, orka jobba OCH ändå vilja träna, laga mat, engagera oss i våra förhållanden så behöver vi MASSOR med energi – men ändå uppmuntras vi till rent kontraproduktivt beteende. Snabba kolhydrater i maten, hård träning och mer jobb för att göra snabb karriär. Väldigt få ger oss råd som hjälper oss att hitta vår sanna kapacitet. Det är inte många träningsbloggar och kom-i-form-program som rekommenderar lågpulsträning och att fokusera på det aeroba systemet… Någon som sett ”Biggest loser” till exempel?

Jag försöker leda genom exempel – jag tjatar om lågpulsträningen och försöker illustrera hur mycket energi det finns att tillgå genom att göra kontinuerliga små förändringar kring kost och träning – VÅGA ge det en chans!!

Peter Attias ”Talk” hittar du här! Det är 1 timme och 17 minuter, så klicka när du har tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.