Du kan aldrig springa ifrån en dålig kost!

fast_food_killsTill sist kommer den ikapp dig och biter dig där du minst anar det!
Jag har i tidigare inlägg – som här och här – skrivit om vikten av en bra kost men skulle vilja betona det ännu en gång när vi ändå har varit på inne på temat att ”träna sig i form” vilket mitt inlägg här om 30-dagarsprogrammet ”Fitnessfighten” berör. Så vad menar jag då? Att det inte räcker att röra på sig 4 gånger i veckan för att hålla sig i form? Det stämmer bra det – det är INTE träningen som kommer att hålla dig i form på lång sikt, det är kosten! Nyfiken på mina tankar och argument?
Zemanta Related Posts ThumbnailDe flesta jag diskuterar med – framför allt de som är runt 40 och över – har en helt galen föreställning om att kroppen nu är dömd att förfalla eftersom det inte går att träna lika mycket och lika hårt som ”när man var ung och kunde äta vad som helst”. Mjaaee, eller vänta nu lite – har det kanske snarare att göra med att man gjorde fel som ung men kom undan med det än att det är en kropp i förfall efter 40?

För alla er som på allvar tror att ”det är försent nu” – läs boken här till höger! Sammandrag och tankar kring den här: Finding ultra av Rich Roll!

Varför det inte fungerar att springa ifrån en dålig kost

Lite förenklat så är det – till en viss gräns – möjligt att träna så mycket att man kan ”äta vad som helst”. Det kommer dock att innebära extrema träningsmängder som GARANTERAT kommer leda till antingen överträning, utbrändhet eller skador. Problemet är också i samma andetag just det – så fort du inte tränar som en galning så kommer kilona och den ”dåliga formen” tillbaka som ett brev på posten!

Just det jag nämner här ovan – överträning, utbrändhet och skador – är inte något man ska ta lätt på. Det är allvarliga saker som kan ge men för livet! För att ytterligare göra saken värre gör en dålig kost det hela ännu värre genom att driva på inflammationer i kroppen och försämra återhämtningen som VERKLIGEN behövs vid stora träningsmängder. Just stora träningsmängder – ofta i hårt tempo eftersom man är ute efter att just ta ut sig så mycket som möjligt – är väldigt nedbrytande på kroppen samt påfrestar immunsystemet oerhört hårt.

Kanske har du själv blivit riktigt sjuk när du har dragit igång träningen lite för ambitiöst efter ett uppehåll? Det har jag upplevt otaliga gånger!

Nyckeln till ”bra form” – KOSTEN!

bild

…så fort du inte tränar som en galning så kommer kilona och den ”dåliga formen” tillbaka som ett brev på posten!

Det är så många som vill ha en ”tvättbräda” eller ett ”sexpack” på magen och försöker träna sig till det – men det behöver man inte träna för att få! Det handlar helt om procent kroppsfett och det reglerar vi lättast, och framförallt hälsosammast, med en bra, naturlig kost som inte driver på fettinlagring. Läs gärna mitt inlägg ”Fett gör dig inte fet, insulin däremot…” som beskriver vad jag anser en sådan kost vara mer i detalj!

Till höger en nytagen bild från idag på sommarformen en bra bit in i sommaren utan någon som helst överdriven styrketräning (och ganska mycket vin…)! Läs gärna mer om min träningsfilosofi här.

Avslutande tankar

Det finns många exempel på elitidrottare som efter sina karriärer blir överviktiga och i riktig risig form – och det beror just på att en dålig kost som de kom undan med när de var aktiva har hunnit ikapp dem! Så se träningen som något du gör för att kunna klara något annat – lyfta dina barn, bära den där tunga byrån, göra massa grodhopp eller orka leka riktigt hårt – eller som en bonus för att ”må ännu bättre” med en starkare kropp!

Led genom exempel och träna hälsosamt med en riktigt bra naturlig kost – då kommer det otroligt grymma resultat!

2 reaktion på “Du kan aldrig springa ifrån en dålig kost!

  1. Pelle

    Mhm.
    Det finns ju en ganska bra anledning till att den gamla beteckningen på oss Typ-två-diabetiker var ”åldersdiabetes”, eller hur?
    Man var mycket mer fysiskt aktiv in the olden days, tills man blev gammal. Då kom kosten ikapp, och *poff*…

    Här sitter man idag och käkar light framför en datorskärm och då kommer *poffet* i 20-30-40-års-åldern i stället, hjälpt på traven av flingfrukostar och fredasmyyyys nedsköljt med cola. Eller juice.
    Och man är sååå nyttig…

    Äusch.

    Svara
  2. Pingback: Led genom exempel - gästinlägg | Under vårt tak

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.