”Du kommer aldrig kunna förklara hur långsamt det här är i text…”

snigelKommentaren fälldes av en av mina äldsta vänner som jag tränade ihop med häromdagen – det var 15 år sedan vi tränade ihop sist. Han har köpt mina argument för lågpulsträning och kost hela vägen och vi tänkte det kunde vara roligare att köra lite mer ihop – ”manstid” och framförallt jäkligt mycket trevligare att vara två än en! Hur långsamt gick det då? Långsamt…

Vi drog på oss våra FiveFingers KSO – japp, han köpte dem också – och gled iväg. Vi gick nog i 5-8 minuter innan vi var varma nog för att jogga igång – betoning lågpuls/långsamt var utgångspunkten då jag är i något bättre form och målet var ett bra pass för min vän! Swwooooooosch – så försvann han 20 meter från mig på de första 10 stegen.

Eh, hallå! Vad tänkte du nu? Frågade jag lite lätt förvånat, vi skulle ju jogga i lågpuls… I den där farten snacker vi ett hårdare fartpass för mig – och där är du inte än kompis.

Han såg lite förvånad ut först och när han sedan föll tillbaka i min takt där jag ligger i runt 130-135 i puls och han i 145-148 så tittade han på mig med stora ögon och yttrade just orden – ”Du kommer aldrig kunna förklara i ord och text hur långsamt det här går”. Vi diskuterade och konstaterade att utan en pulsklocka kommer i stort sett ALLA ligga i för hög fart – just för att det känns så surrealistiskt långsamt. Så skaffa en pulsklocka idag!

Hur som helst, vi hade ett skitkul pass med back-klättring i skogen, hoppa mellan stenar – puls 175 direkt – och en kort styrkesession med kroppsvikt.

Det tål att upprepas vänner – led genom exempel – våga bli omsprungen på träning och spring om när det gäller!

4 reaktion på “”Du kommer aldrig kunna förklara hur långsamt det här är i text…”

  1. Maria

    jag är 49 och min lågpuls ska då vara 131. Ska jag alltså springa tills pulsen kommer upp i 131 och sedan låta den gå ner till 121 och sen springa igen? Har jag förstått lågpulsträningen rätt?

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej, det är snarare tanken att du ska hålla dig inom intervallet. Det vill säga att du kan ligga på 131 hela passet, men du kommer behöva justera farten om pulsen går över. Det betyder oftast att farten går ner under slutet av passet när man är tröttare och hjärtat behöver jobba mer. 🙂 Sedan om det är 131 din lågpuls är beror som sagt på andra faktorer också enligt Maffetones modell.

      Svara
      1. Maria

        Det är en konst att inte gå över 131. Hinner komma igång så får jag nästan stanna 🙂 vad gör jag i en backe? Springa upp? Brukar jag göra. Brukar springa några gånger i veckan.

        Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.