Du kommer aldrig kunna springa långt…

Min väg från pronationsskor med ortopedinlägg till FiveFingers.

Min väg från pronationsskor med ortopedinlägg till FiveFingers.

Jag föddes med klumpfot, opererades som liten och har sedan dess ständigt fått höra att ”du kommer alltid ha problem med fötterna” och andra versioner som ”du kommer aldrig kunna springa långt”. Mycket inspirerande. INTE.

Kan lägga till att jag också mycket riktigt har haft ganska trista problem. Stela vrister, ständiga inflammationer i lederna kring fotknölarna och svullna fotleder samt ortopediska inlägg för att ”stötta upp hålfoten”.

Varför sa ingen ortoped/läkare/någon: ”Du ska nog inte ha uppbyggda skor. Du ska träna upp musklerna i dina fötter så att du, om du nu vill det, kan springa långt.”?

Hade sånär gett upp under hösten 2012 efter ännu en rejält svullen vrist och massa läkarordinerad Voltaren (anti-inflammatoriskt läkemedel som inte alls är speciellt bra för kroppen) när jag läste om ”barfotaskor”. Utan något att förlora, gav jag löpningen en sista chans med Vibram Fivefingers barfotaskor. Började väldigt försiktigt, gick nog bara 20 minuter första gången, med enorm träningsvärk i vader och fötter som följd. Har sedan den dagen, någonstans i oktober 2012, successivt ersatt mina skor mot plattare varianter med tunn sula. Springer nu alla pass under 15 km i FiveFingers. Inga svullna fotleder, inga stela vrister – blåsor och diverse skavsår i början, men det kändes väldigt lindrigt jämfört med vrister som ser ut som tennisbollar… Nu är mina fötter starka nog för att i ett par minimalistiska skor springa halvmaraton om det skulle vara något mål i framtiden.

Inspirerad? Våga prova! Kanske gör ett par ”barfotaskor” det lite roligare att ta sig ut på en promenad eller något annat ävertyrligt som att klättra upp i ett träd?

 

5 reaktion på “Du kommer aldrig kunna springa långt…

  1. Pelle

    Tja…
    Varför säger inte läkare ”Du är sockersjuk. Du tål inte socker. Låt bli det och ät annat!”

    Varför sa man i Sverige att CP-skadade inte ska ”tvingas” anstränga sig utan leva sina liv omgivna av skötare, när man i Ungern, genom ”Move and Walk-träning” lyckas ge spastiska paket ett tämligen bra liv?

    Vi är alltför inriktade på att ta hand om symptom i stället för orsaker. Ofta på ett dyrt, ineffektivt och bieffektsframkallande sätt.

    Svara
  2. gudrun

    hejsan
    såg din blogg när jag sökte på ”klumpfot” …… jag är också född med detta på båda fötterna , opererad x flera .
    har nu sedan ett halvår börjat jogga .. gick jättebra, älskade det men så fick jag (vad jag tror ) en bristning i hälsenan och efter det har jag blivit fundersam .
    jag vill springa men ska jag göra det . ?? Är det större risk att jag sliter av hälsenan totalt . ??
    några råd . ? skulle va roligt att höra om du haft samma problem . ??
    /Gudrun

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Först och främst – vad roligt att du har hittat min blogg.
      Jag har inte upplevt några problem med mina hälsenor, men jag har tagit det ganska lugnt – framförallt i övergången till barfotaskor. Jag är bara opererad en gång, när jag var liten och de enda direkta problem jag har haft är stela fötter i och med att hälsenorna är lite korta och jag tidigare varit för dålig på rörlighetsträning.

      Jag vill dock betona att det bara gäller mig själv! Jag vågar inte ge några rekommendationer kring huruvida du bör springa eller inte utan det bör en läkare få avgöra. Jag står dock fast vid att förespråka så ”naturliga” skor som möjligt som efterliknar barfota – alla läkare och ortopeder jag har träffat vill ”stötta” och ”bygga upp” vilket ABSOLUT i te funkade för mig. Snarare stärka och ta det riktigt långsamt så att musklerna hinner anpassa sig! Om jag tolkar dig rätt så har du varit inaktiv länge och då kan det absolut vara överansträngning som lett till bristning/inflammation.

      Hoppas att det ger någon vägledning och hoppas att du fortsätter följa bloggen och inspireras av lågintensiv träning för att bygga grundstyrka även om det inte går att springa förrän hälsenan läkt!

      Svara
  3. Konstantin

    Hejsan! Intressant läsning! Jag har också klumpfot på höger…
    Jag behöver även ha olika storlekar på mina skor. Brukar köpa 45/43 men egentligen skiljer det mer. Kanske 45/40. Det skulle dock synas för mycket. Jag har det senaste året kommit igång med löpträning trots att jag inte har någon vidare svikt/spänst i högerfoten men det fungerar mycket bra. Någon gång kan jag känna mig trött o överansträngd dagen efter ett löppass men det är sällan. Har snarare mer ont i vänster fot.
    Varför tycker du att barfotaskor är så bra? Sliter du skor snett i vanliga fall? Hur blir det med skoslitaget på barfotaskor?

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej,
      Kul att du gillar inlägget. Jag tycker barfotaskor är bra för att det är det enda som har gjort att jag kan springa utan att få ont. Det är tydligt att det har byggt upp min muskulatur och att leder och senor har stärkts enormt. Nu är mina fötter starka nog för att hantera rejäl belastning och det är väldigt skönt.

      Jag använder inte vanliga skor längre, men när jag gjorde det slets de väldigt snett. Med barfotaskor är det i enlighet med hur foten ska falla och rulla från utsida och inåt. Våga prova vettja!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.