ExtremeFit och lågpulsträning – diskussion om träningsupplevelse, kalorier och effekter.

1_0513005470082_500_6Det är otroligt roligt att höra om vänner och bekanta som har blivit inspirerade av min träning och själva gett sig på lågpulsträningen! Jag hade en riktigt intressant diskussion med en god vän – som är ett stort fan av ”ExtremeFit” häromkvällen om träningsupplevelse, kalorier per träningspass och vägen till att faktiskt känna sig i form – vilket givetvis är helt subjektivt!

Tänkte ta upp några av de punkterna som vi pratade om och hur vi landade diskussionen – hint: någon var riktigt sugen på att ut och springa låååångt i lågpuls! Nyfiken – läs hela inlägget!

Olika perspektiv

Det är alltid väldigt inspirerande att diskutera olika typer av träning och hur andra tänker gällande just resultat, motivation, upplevelse och den flyktiga känslan ”att vara i form”!

Efter en riktigt intensiv dag med barnen fick vi äntligen möjlighet att bara sätta oss ner med varsitt glas rödvin och reda ut våra olika perspektiv – ExtremeFit är INTE lågpulsträning. Trust Me.

Träningsupplevelse

Diskussionen börjar nästan alltid med träningsupplevelsen – det måste ju ”kännas att man tränat”! Jag instämmer till viss del helt här – det är inte så dumt med känslan att man ”verkligen gett järnet”, men det vi kom fram till var en stor skillnad mot ett lågpulspass är den kroppsliga upplevelsen. Det vill säga hur känner kroppen på ”instinktsnivå”?

turboNär du ger järnet i en timme – vilket man ABSOLUT gör i gruppsession som ExtremeFit – så bränner du högoktanigt bränsle i turbofart. Högoktanigt bränsle = kolhydratlagren. Efter den sköna känslan av att ha gett järnet infinner sig en rent primitiv hunger – FYLL PÅ FÖRRÅDEN NU! Det, tillsammans med känslan av att man absolut är värd ett rejält lass med mat, gör det lätt att äta lite mer än nödvändigt.

En annan slutsats vi drog av hans upplevelse är också att det är svårt att genomföra ett så hårt pass utan att ha ätit ordentligt, väl tajmat, innan! Gärna ganska rejäl portion med högoktanigt bränsle igen – pasta, ris, etc.

Upplevelsen du får efter ett väl genomfört lågpulspass är mer av känslan ”hmmm undrar om jag inte ska springa lite längre imorgon” och kroppen är snarare sugen på ett glas vatten och på sin höjd lite nötter. Det är också väldigt talande, tycker jag, att han tidigare har avskytt att springa! När vi pratade kort om det så visade det sig att snittpulsen på en typisk ”joggingrunda” legat i närheten av 90-95% av max. Men det känns ändå aldrig snabbt – utan blir bara jobbigt och slitigt. Med en väl kontrollerad puls i enlighet med Maffetones 180-formel, var upplevelsen toppen!

Kalorieffekt

Vi konstaterade att det är osannolikt liten skillnad mellan att köra ett extremt hårt högpulspass och en timme lågpulsjogg. På sin höjd kanske 150 kalorier. Det är något av en chock för många som räknar just kalorier när man köper en pulsklocka som mäter det på olika typer av träning. Olika upplevelse – samma kaloriantal – VÄLDIGT olika effekt i kroppen.

Vad händer då i kroppen?

Här var det inte så mycket diskussion som att jag predikade. Det jag lyfte fram var att OM man vågar lita på att det aeroba systemet behövs och tar sig tid att träna det – ÄVEN om det känns ”för lätt” – så är det otroligt mycket positivt som händer i kroppen.

  • Det stärker immunförsvaret
  • Nätverket av blodkärl byggs ut och möjliggör med blod till musklerna
  • Längre tid under ansträngning innan ”turbon” – anaeroba systemet – måste kopplas på
  • Konsistenta bättre resultat över tid utan sjukdom och skador
  • ÖKAD fettförbränning och basenergi – det här gillade han!
  • MYCKET bättre bas att stå på för att kroppen ska klara att träna HÅRT!
  • Minskade hungerskänslor

Efter den sköna känslan av att ha gett järnet infinner sig en rent primitiv hunger – FYLL PÅ FÖRRÅDEN NU! …vilket gör det lätt att äta lite mer än nödvändigt.

Detta kombinerat med känslan ”vad laddad jag känner mig – kanske ska köra längre imorgon” ger oerhört stor effekt mentalt. Ur ett ”viktnedgångsperspektiv” – för den som är ute efter det primärt – är det oerhört mycket mer effektivt än hårda högpulspass i grupp!

Slutsatser – vägen till att känna sig i form kan vara helt olika!

Vi konstaterade att det är väldigt olika väg att gå för att ”känna sig i form”. Min vän kommer absolut inte att sluta med hårda pass, MEN jag är superglad att ha övertygat honom om vikten av att även lägga tid på lågpulsträning och det aeroba systemet. Jag är helt övertygad om att han kommer märka STOR skillnad efter sommaren med ett antal lågpulspass i kroppen – oavsett om det är det faktum att det går att springa fortare i samma puls eller om det är antal burpees per minut i grupp!

Att våga leda genom exempel och stå upp för det jag tror på är alltid lite läskigt – men när det övertygar andra att våga prova och förändra sin egen träning känns det riktigt bra!

2 reaktion på “ExtremeFit och lågpulsträning – diskussion om träningsupplevelse, kalorier och effekter.

  1. Tove

    Jag har bara tränat 2 lågpulspass hittills men är redan övertygad om att det är det bästa för min kropp just nu! Jag har ägnat det senaste året åt att återhämta mig från en utmattning och därför pausat träning helt, sedan i somras. Innan dess tvingade jag mig ibland iväg på högintensiv träning både i form av intervaller och styrketräning, och såhär i efterhand är jag ganska säker på att det bara spädde på utmattningen och gjorde min resa tillbaka längre än nödvändigt. Jag fick det goda rådet av en PT/kostrådgivare att ”vänta in lusten” när det kommer till träning. Det kändes läskigt, man är ju så matad med hur man boostar motivation och det anses naturligt att tvinga sig till gymmet även när man inte är sugen. Jag tänkte att lusten kanske aldrig skulle komma och att jag var ”lat”. Träning ska liksom inte vara kul och härligt i första hand – det är ett måste, och man matas med ”No pain, no gain” osv. Helt sjukt tycker jag. Jag tror att kroppen är väldigt duktig på att signalera vad den vill om vi bara tar oss tid att lyssna. Så när man känner en stark ovilja att träna så kan det ju vara så enkelt som att kroppen behöver vila, eller att den träning man sysslar med inte är rätt för en. När jag tänker på min tidigare träning får jag automatisk som en klump i magen och känner en stark ovilja. Jag vill inte till gymmet och tvinga mig till intervaller på löpband, burpees, tunga lyft osv, med hög musik dunkandes i öronen för att ta mig igenom det. Mina 2 lågpulspass däremot var en väldigt trevlig och behaglig upplevelse. Jag lyssnade på podcast och njöt av att vara utomhus. När jag var klar längtade jag till nästa pass. Och jag ser fram emot att få se effekterna av denna träning, tänk känslan första gången jag kommer kunna jogga istället för att gå inom mitt pulsintervall – lycka! Det är träning på min kropps villkor, den är inte redo eller stark nog för tuffare träning just nu. Är så glad att du fick upp mina ögon för lågpulsträning!!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Tove! Så roligt att höra. Det är på ett helt annat sätt i samklang med var kroppen är just nu. Säger pulsen ifrån så är det liksom ”sanning” på ett helt annat sätt än om någon säger att du måste springa ett visst tempo per km eller så. Jag upplever samma ”harmoni” som du gör även om jag numera kan springa relativt fort i mitt pulsintervall. Det är vad som är så häftigt – att se hur man helt plötsligt i samma sköna känsla kan röra sig fortare och fortare! Hoppas att din kropp fortsätter svara positivt och att återhämtningen går bra.

      Du får fortsätta sprida budskapet om lågpulsträning (och gärna om bloggen också givetvis)! Hörs framåt.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.