Fakta säljer inte – en ”quick fix diet” däremot…

HandstandNi som har läst inlägget ”fett gör dig inte fet… Insulin däremot” vet att jag är ganska rejält provocerad av den generella oviljan av att ta ett steg tillbaka och kritiskt granska  kostråd vi har blivit ”itutade” under 40 år. Diskussionen kring kost blir direkt en diskussion om ”dieter” och ”tallriksmodellen” – som många av någon oförklarlig anledning inte ser som en diet – inte vad som händer i kroppen när vi äter olika typer av mat.

Hur som helst – det här inlägget kommer inte sälja några böcker, det kommer inte att hamna på Aftonbladets framsida MEN det kan ge en samlad bild av vad jag har läst och tror på. Sedan är min förhoppning att det kan inspirera till små successiva ändringar som ger STORA resultat!

Nu åker vi!

Men, jag vill ju bara veta vilken diet du följer!

Före efter förändring av kost och träning.

Före efter förändring av kost och träning. Mer naturligt nyttigt fett, mer grönt (i alla färger), ingen pasta, mjöl, socker, gryn + en hel del lågpulsträning.

Ok, låt oss börja där. Jag vägrar prata om olika ”dieter”. Det går att klassa in min kost i ett par olika fack – beroende på vem du frågar – men att prata om en ”diet” är att välja att utgå från att något är ”standard”, vilket jag inte tror på. Det är också att ta ett kortsiktigt perspektiv – färgat av Aftonbladet och diverse kommersiella koncept som ”får dig att bli smal till sommaren” – då det generellt uppfattas som något tillfälligt innan det är ”normal kost” igen…

För alla jag diskuterar med som vill få in mig i något ”dietfack” påpekar jag vänligt men bestämt att eftersom ”tallriksmodellen” inte är en diet, så väljer jag att äta naturlig mat som jag vet – inte tror, och det är en STOR skillnad – är ”bra för mig”. Det avväpnar vilken situation som helst, även om just ordet VET brukar ge lite intressanta reaktioner. Då blir diskussionen snarare kring hur jag kan veta det istället för diet… Då först kan jag inspirera och väcka nyfikenhet – vilket jag VET är det bästa sättet att förändra.

Men du är ju hälsonörd – du är färgad av ”din syn” – var är forskningen?

Jag har haft flera diskussioner som har landat i kommentaren: ”Jag vill se forskning innan jag tror på dig” för ”det viktiga är att äta allt och röra på sig”. När det kommer till den punkten brukar jag säga tack för en trevlig diskussion och be att vi byter ämne. Varför?

Seriöst, hur många har koll på vilken forskning som ligger bakom tallriksmodellen? Jag har det – men inte de jag diskuterar med (oftast). För om man har koll på den forskningen så inser man att det är – jag är ledsen för att jag tar i lite här, men det kan behövas starka ord – ETT SKÄMT!

Nej, nu  blev du rabiat – dags att sluta läsa.

Ok, fair enough. Låt mig ta ett steg tillbaka och bli allvarlig. Av ALL FORSKNING som har gjorts visar INGET på att det skulle vara bättre för hälsan att äta enligt tallriksmodellen. Kolesterol, fetma, blodtryck – whatever du kan tänkas ha för argument – men låt oss lämna den diskussionen också. Låt oss prata om kroppen och hur vi fungerar.

Men livsmedelsverket säger att…

Livsmedelsverket rekommenderar margarin istället för smör. Se bild. Jag kommer inte att kommentera det vidare. Punkt.

smor

En röd tråd – sluta med processad mat

Konstaterade redan efter 5-7 olika böcker inom träning, kost, generell hälsa och ayurveda att det finns en tydlig röd tråd gällande rekommendationer kring kost. Ät så naturligt som möjligt – vilket inte innefattar stora delar av vad ”standarddieten” i det västerländska samhället består av. Sedan finns det absolut grader av extremitet – allt från olika ”fasta-ät” lösningar till ”raw food” fantaster och veganer – framförallt inom ultralöpningen verkar det som. Men den gemensamma nämnaren oavsett är att sluta äta PROCESSAD MODERN MAT!

Mycket av det handlar om det jag beskriver i inlägget  ”fett gör dig inte fet… Insulin däremot”. Insulinet, som agerar för att sänka blodsockret som höjs av framförallt socker, stärkelse och snabba kolhydrater, lagrar in fett i våra celler. Vi är absolut inte gjorde för att ha konstant höga insulinnivåer och det skapar helt ofantligt mycket problem i kroppen. Det är också en fråga om surt och basiskt blod som jag skrivit om i det här inlägget. Mycket av den kost vi äter driver en försurning av vårt blod – läs inlägget – och det är inte speciellt hälsosamt för någon.

För att slå till med en liknelse jag gillar: ”Kroppen är en superteknologisk racerbil som kräver högoktanigt raketbränsle för att fungera. Säg att du ska ta dig 100 mil så snabbt det går och det kräver en liter högoktanigt bränsle per mil. Hur är det möjligt att tro att det skulle fungera att tanka med 75 liter smutsig oraffinerad olja?”

Lätt för dig att säga… Men hur lätt är det egentligen!?

Det är supersvårt. Du kommer aldrig höra något annat från mig. SUPERSVÅRT! Det är svårt att motivera för sig själv om man inte har läst MASSOR. Det är svårt för att allt vi blir itutade är att processad mat är ”den lätta lösningen”! Det är SVÅRT för att reklamen säger att det är bra! Det är svårt för att du måste ta ansvar för maten du äter och köper. Det är svårt när barnen skriker efter pasta och Dennis HotDog – som jag verkligen anser är långt under skalan ”ätbart” (sorry alla ni som älskar era Dennis – men det får ju liksom inte ens kallas korv…). DET ÄR SVÅÅÅÅRT!

Men vinsterna är STORA!

MEN – vinsterna att göra i termer av hälsa, välbefinnande, njutning och energi ÄR SÅ GRYMMA! Det är oerhört frustrerande att det inte bara går att skicka över känslan i min kropp som en jämförelse mellan nu och hur jag mådde då. Jag önskar verkligen innerligt att jag kan inspirera ALLA till att göra små förändringar mot en ”naturligare kost” och att väcka ett intresse för att ta mer ansvar för mat och hälsa. Det finns så mycket kraft, energi och väldbefinnande för oss alla att hämta! Så mycket av våra sjukdomar och krämpor kan härledas till att det är så mycket mat med så låg kvalitet, tillsatser och socker – och det är så SVÅRT ATT FÖRÄNDRA!

Avslutande tankar och en bokrekommendation eller två…

Drivkraften bakom den här bloggen är att inspirera till förändring – inte förmana eller uppmana. Jag skulle själv ha velat träffa ”dagens jag” redan för några år sedan så jag kunde mått så här bra redan då. Det är vad jag hoppas på att uppnå – öka kunskapen kring hur kosten påverkar oss och inspirera när jag försöker leda genom exempel och berätta hur det påverkat/påverkar mig!

Det kommer många flera inlägg framåt på temat och jag vill göra dem läsbara så jag avslutar med två böcker som verkligen ger bra, underbyggd, inspiration till förändring!

  1. Vad vi ska äta! och varför! – Gunilla Blomberg
  2. Matrevolutionen – Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt

Båda böckerna är väldigt lättlästa och underhållande. ”Vad vi ska äta! och varför!” ger också riktigt bra inspirerande recept som jag kommer att dela med mig av på bloggen och som jag tagit till mig. Den boken har absolut vidgat mina vyer – och en sammanfattning med mina tankar är på väg!

20130517-223234.jpgLed genom exempel kära läsare – var kritiska, läs på när det är något som engagerar och våga ställa krav på vår mat!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.