”Fatburner” eller ”sugarburner” – varför är det ena bättre än det andra?

sol_36293232Kära läsare – här kommer ett ämne som jag brinner oerhört mycket för! Det handlar om varifrån vi får vår ”basenergi” – och med det menar jag större delen av vårt energibehov under såväl vardag som träningspass – från.

Det här var något som jag aldrig funderat på förrän jag läste Maffetones böcker som helt förändrade min syn på träning och kost – och utan tvekan har förändrat mitt liv till det bättre! Nyfiken?

Grundteori – kort om våra två energisystem igen…

Jag har skrivit mycket om våra två huvudsakliga muskelsystem – det aeroba och det anaeroba – i inläggen om lågpulsträning. Du kan bland annat läsa om under sidan om min träningsfilosofi i det här inlägget om återhämtning eller här som beskriver varför jag tränar med pulsklocka.

Zemanta Related Posts ThumbnailFör att göra en kort upprepning och summering – vi har bokstavligen oändligt med energi tillgängligt i form av fett, runt 100 000 kcal på en ganska vältränad individ. För effektiv förbränning av tillgängliga fettreserver krävs ett väl fungerande och ”vältränat” aerobt system. Musklerna kan lagra runt 2000 kcal glukogen (socker/koöhydrater) och det utnyttjas främst av det anaeroba systemet som ”raketbränsle” om man ska göra någon sorts liknelse. Jag har tidigare hänvisat till det anaeroba systemet som ”turbon”.

Vad händer när kroppen ställer in sig på sockerförbränning snarare än fettförbränning?

Desto större andel socker du bränner i förhållande till fett, desto mer problem…

Nu blir det intressant! När stora delar av energiintaget utgörs av stärkelserika livsmedel, halvfabrikat och socker så gör det att kroppen successivt ställer om från fettförbränning till att i panik göra sig av med socker så gott det går.

Typiska symptom vid sockerförbränning snarare än fettförbränning

Nedan bild visar en tabell över hur olika förbränningen kan fungera och de problem som ofta kan relateras till obalansen. Desto större andel socker du bränner i förhållande till fett, desto mer problem med framför allt trötthet och övervikt, men även saker såsom huvudvärk, astma
och allergier kommer du uppleva.

sugarvsfat

Bild från The Big Book of Endurance Training and Racing

Finns det några belägg för det?

Jag har själv märkt att jag nästan aldrig längre får ”slut på energi”. Oavsett om jag äter eller inte – vilket är en stor sak för mig som åt 6 gånger om dagen tidigare och ändå alltid var hungrig. Det första som de jag har stöttat i förändring mot bättre hälsa har märkt är just att de inte längre är trötta när de kommer hem från jobbet. En gammal vän uttryckte det såhär – och tro mig han har ALDRIG gillat att springa:

Zemanta Related Posts Thumbnail”Det är helt galet – jag har aldrig någonsin gillat att springa, men nu har jag så mycket energi när jag går från jobbet att jag egengtligen vill springa hem för att all energi jag har måste ut!”

Vill du läsa en bok som beskriver fenomenet ur ett mer extremt perspektiv så rekommenderar jag återigen ”Finding Ultra” av Rich Roll!

Hur blir man då en ”fatburner”?

Egentligen är det två huvudsakliga komponenter som ”led genom exempel” förespråkar:

  1. Ät naturlig mat som är bra för dig – se min kostfilosofi
  2. Träna upp ditt ”fettförbränningssystem” genom lågpulsträning – se min träningsfilosofi

Sedan är det möjligt att påskynda förändringen genom diverse knep som till exempel fasta eller att ta ett fett gott kaffe till frukost!

Avslutande tankar

Så fort det blir diskussion om lågpulsträning eller andra aspekter kring min kost eller hälsa så brukar jag glida in på frågan kring energinivåer. Det kommer inte sällan upp aspekter som hunger också – vilket jag skulle lägga till ovan problem, då det tenderar att vara ett problem vid stärkelserik fettfattig kost.

Zemanta Related Posts Thumbnail

Minns ni den här – sugarburner vs fatburner…

Det brukar antingen sluta med att den jag diskuterar med inte tror mig när jag säger att jag kan fasta 24 timmar och utan några problem springa två mil innan jag äter ELLER att de vill känna likadant själva och ger min väg en chans. Jag brukar också nämna att det har en ganska kul effekt på underhudsfett – det tenderar att minska en hel del vilket gör att du ser väldigt mycket mer vältränad ut helt utan ”ansträngning”…

Jag leder genom exempel och vägrar att tvinga på någon min väg – genom att skapa nyfikenhet kan andra inspireras till att vilja förändra sin egen tillvaro!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.