Fett gör dig inte fet… Insulin däremot…

Före efter förändring av kost och träning.

Före efter förändring av kost och träning.

Nu blir det känsliga saker – ett inlägg om fett! Roten till allt ont enligt så många. Folkhälsan blir allt sämre, världens befolkning allt fetare – och det kryper nedåt i åldrarna. Samtidigt äter vi allt mindre fett och hur mycket lightprodukter som helst. Slutsats: Ät ännu mindre fett?

Nej, jag köper inte det. Jo, jag har läst tillräckligt för att kunna ge mig in i en riktigt detaljerad debatt om varför man inte blir fet av fett. Ska jag dra det nu? Nope! Att leda genom exempel är inte att peka med hela handen.

MEN, jag tänkte berätta om VARFÖR jag numera mår så mycket bättre än förr genom att skriva kort om vad som händer i kroppen när vi äter socker/processad stärkelse samt ge ett exempel ur min familj på effekterna av att äta mer naturligt fett och mindre socker/stärkelse. Nyfiken? Here we go!

Hallå, är du med eller? Du måste vakna till nu…

Det är inte en bra kommentar att få i varenda möte mellan klockan 14-15. Jag somnade nästan alltid. Ni vet känslan när ögonlocken bara vägrar… Varje dag. Efter lunch. Jag kunde inte för mitt liv förstå varför. Tills jag läste på om vad som händer i kroppen när man äter pasta, ris, potatis, bröd till varje måltid och toppar det med frukt som mellanmål.

Vad händer då när du äter socker/processade kolhydrater?

En riktigt vältränad, deffad individ har ändå runt 100 000 kcal energi i fettlager. Det är runt 20 maraton.

Det blir för mycket socker i blodet. Alla kolhydrater omvandlas till just olika sockerformer – blodsockret går upp. Problemet är att vi kan inte lagra speciellt mycket av det i kroppen. Full-laddade klarar vi av att hålla runt 2 000 kcal energi i musklerna. Generellt äter vi därför mer kolhydrater än vi kan lagra och blodsockret blir för högt. Inga problem, det löser kroppen genom att skicka ut insulin som agerar för att sänka blodsockret. Toppen.

So what’s the problem?

Insulin arbetar genom att dels öka fettinlagring i cellerna. Japp, socker kan lagras som fett. Samt att det även är onyttigt ur ett inflammatoriskt perspektiv att gå runt med en massa insulin i blodet – läs gärna om mig – och effekterna jag har fått genom att minska på just socker och kolhydrater! När så insulinet gör sitt då, då kommer ”blodsockerdippen” – matkomat – som ett brev på posten. Det är OMÖJLIGT att stå emot. Så vad gör vi? Vi äter mer socker för att ”höja blodsockret” igen – och så är karusellen igång.

Men fett gör dig fet… Det vet ju alla!

Njaee, riktigt så är det inte. Fett – det vill säga en väldigt energität substans – ger dig väldigt mycket energi på liten volym, och kombinerat med insulinet som krävs för att hantera alla kolhydrater så vill kroppen lagra den överskottsenergin i cellerna som fett. Med andra ord – att kombinera BÅDE processade kolhydrater och fett är sådär, läs MacDonalds och all liknande snabbmat. MEN, tänker ni skarpsynta läsare, då säger du ju att det är bättre att INTE äta så mycket fett – HA!

IMG_0668Nej, jag säger att det inte är nyttigt med blodsocker-bergochdalbana som driver insulinproduktionen. Därför äter jag mindre av det som påverkar blodsockret och mer av annan naturlig, energigivande mat. Däribland en större andel fett som ger energi och mättar, men också grönsaker (inkluderar ej potatis i det) och protein med riktigt bra kvalitet!

Släpper man på ”insulinspärren” så reglerar kroppen själv energibehov genom att såväl släppa ut fett i blodet vid energibehov och lagra om det skulle behövas. MEN det blir inte någon onaturlig process påverkad av socker/processade kolhydrater! Basenergin ökar – vi har obegränsat med energi i våra fettlager – uppskattningsvis har jag som ofta klassas som ”vältränad” minst 100 000 kcal att ta från. Det skulle motsvara någonstans runt 20-25 maraton – på dina kolhydratdepåer kommer du 2 mil…

Det finns mycket skrivet på området, och jag rekommenderar verkligen böckerna ”Ett sötare blod” av Ann Fernholm, ”Matrevolutionen” av Andreas Eenfeldt samt ”The great cholesterol con” av Malcolm Kendricks. Jag kommer att skriva sammanfattningar på alla dessa, och du hittar redan nu korta beskrivningar av dem under min boklista.

Ett exempel ur min familj – hur kunde det bli såhär!?

Jag har en släkting som så länge jag minns har varit fet. Har alltid haft psoriasis. Det blev bara värre med åren. Så illa att det rekommenderades honom cellgiftsbehandling… Det är INTE nyttigt. Då har man provat ALLT annat. Lättmargarin, minimjölk och pasta var en stor del av kosten. Cellgiftet ledde också till skyhögt blodtryck som bekämpades med TRE sorters piller – TRE! – vilka var den största anledningen till den diabetes som följde. Det började se rätt risigt ut generellt. Snart ingen mer släkting för mig. Han toppade på 140 kg.

Men, genom en lycklig omständighet, så fick han träffa en ny dietist som menade att han borde kapa ALLT som hade med socker, processad stärkelse och halvfabrikat att göra. Ät kött, fisk, grönsaker – och FETT. Inget bröd, inget mjöl, inget socker, ingen pasta, försiktig med potatis och andra stärkelserika saker. Mycket energi från fett och protein tillsammans med grönsaker. Han fick också veta att potatismos skickade upp blodsockret högre och snabbare än att äta strösocker med sked…

Resultat:
Hans psoriasis är på väg att försvinna! Kilona rasar, -34 kg. Diabetesen är så bra att medicinen kan skickas i papperskorgen. Att läkarna förslog cellgift är för mig OERHÖRT PROVOCERANDE!

Mina avslutande tankar

Jag tror inte på att man blir sjuk och fet av naturligt fett. Socker däremot är en helt annan femma. Fett för mig – nyttigt naturligt fett som extra virgin kokosolja, Ghee, extra virgin olivolja – är högkvalitativ energi. Min energinivå, min tillvaro och hur min kropp ser ut numera gör att jag ser mig själv som levande bevis på det. Är någon nyfiken på mina blodvärden – för att verkligen betona hur sjuka mina kärl måste vara? Klicka här för en blodpanel jag gjorde nu i vår.

Jag står upp för det jag tror på. Jag tar vilken diskussion som helst – så länge den är faktaunderbyggd och inte en massa tyckande för det blir så dålig stämning då. Jag tror på att träna för hälsa och att äta god, naturlig mat – utan att vara rädd för något utom då möjligen saker som driver just blodsockret upp och ner!

Kraftbollar med riktigt bra energi!

Kraftbollar med riktigt bra energi!

Led genom exempel – våga prova att slopa pasta, mjöl, socker, ris och potatis en månad och ät lite mer fett av bra kvalitet och öka mändgen grönsaker. Det kommer göra STOR skillnad!

Referenser gällande diabetes För övriga referenser se min boklista.

8 reaktion på “Fett gör dig inte fet… Insulin däremot…

  1. Fredrik

    Hear Hear Henrik. Väldigt bra sammanfattat! Skrivet på ett enkelt naturligt sätt. Svårt för framförallt äldre generationer att förstå.

    Svara
  2. Rickard

    Halloj! Bor i Norberg och tycker det där verkar intressant. Är väldigt intresserad av allt inom kost och träning. Dock tycker jag att det är så tråkigt med att allt bra ”nyttigt” och så ska vara så jädra mycket dyrare! Om jag får välja tar jag självklart det billigaste. Som också är skräp. Det är lite dubbelmoral tycker jag ”Lev bättre och må bra, dock måste du betala mera!” Om staten eller ja hela sverige vill att man ska må bra, varför fördubbla priset på allt? Kika gärna in på min blogg! Mvh Rickard.

    Svara
    1. henriksiwe Inläggsförfattare

      Hej Rickard,
      Kan bara hålla med. Det är skevt genrellt att halvfabrikaten är så billiga, men det säger ju något om innehållet oftast… Jag kommer att skriva en hel del om hur man kan komma runt det genom att handla av lokala bönder utan mellanhänder – jag köper tex kvartsdjur för kött vilket ger mycket bättre kvalitet men utan butikernas marginaler. Ser fram emot att kika in på din blogg.

      Svara
  3. adam

    ”Samtidigt äter vi allt mindre fett och hur mycket lightprodukter som helst.”

    Det är dock inte sant. Personer som är feta äter i snitt mer fett %e än folk som inte är feta. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8793423
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10749407
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16855195
    Inte så att jag jag försvarar lightprodukter som endast är att man tar bort fett och tillsätter socker istället. Men det är inte så att kolhydrater i sig är boven i dramat.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Adam,
      Kul att du läser och kommenterar. Jag har tyvärr (det menar jag verkligen) inte tid att läsa de studier du refererar till men jag köper det du säger. Jag är inte heller kategorisk i att kolhydrater är någon bov, men sockret absolut. Jag har dock en stark tro, och tycker mig se det tydligt hos de jag hjälper, att det är svårare att gå upp i vikt om man eliminerar mycket av de snabba kolisarna. Det må vara utan ”forskningsvärde”, men jag själv har märkt att det går att äta helt galna mängder mat om man minimerar snabb stärkelse utan att det händer något alls med vikten. Men, igen, vi är absolut överens om grundtesen – även om det inom gruppen ”kolhydrater” enligt mig finns en hel del bovar… Som socker. Hoppas att bloggen kan inspirera dig till något kul.

      Svara
  4. Andrea

    Hej! Jag är väldigt med dig om vad man bör och inte bör äta men var hittar jag recept? Finns det någon bra receptbok med hela måltider? Tack för välskriven, intressant blogg.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.