Googla inte bara på ”bästa träningseffekt”!

google

Googla gärna – och mycket – men ur ett helhetsperspektiv!

Jag har tidigare uppmanat till att läsa på om mat och träning och det här inlägget är på det temat och baseras på en diskussion häromdagen med en familjemedlem som ”googlat runt lite”.

Som familj till mig är det lite knepigt att undkomma mina utläggningar om lågpulsträning, hälsa, naturlig mat utan innehållsförteckning och så vidare. Så det är alltid riktigt roligt när telefonen ringer och det kommer en fråga som verkligen behöver benas ut lite.

Frågan var vad som egentligen ger ”bästa träningseffekt”, vilket om man googlar, nästan alltid landar i studier som förespråkar superhögintensiv träning i någon slags intervallform – i alla falla när undertonen i googlandet är kaloriförbränning på en given tid. Så diskussionen kretsade runt varför jag utgår från lågpulsträningen och om det verkligen stämmer att man får ”mycket bättre effekt” av högintensiv träning… Nyfiken?

Många inlägg på temat, men inte med just den här vinklingen

Jag har tidigare skrivit om bland annat varför jag själv har lågpulsträning som en bas, att lågpuls inte är samma som långsamt samt en hel massa mer i min träningsfilosofi. Jag har också en del om träningsupplägg och effekterna av hög- och lågpuls i en tidigare lååååång diskussion med en riktigt duktig cyklist.

Den här vinklingen då – studierna visar att högintensiv träning är bra!

Högintensiv träning är bra och ger bra resultat – något annat skulle ni aldrig höra mig säga – MEN – igen, och jag kommer fortsätta tjata om det – till hög risk och en rejäl ”otrevlighetsfaktor”.

Jag lånar ut min viktväst på 10 kilo till vem som helst som vill försöka sig på riktigt högintensiv träning med några extrakilon på kroppen…

Låt mig utveckla mitt resonemang lite för att inte låta rabiat! En vän jag hjälper – läs gärna mitt mail till honom här – startade på 140 kilo. Det var inte 140 kilo muskler, även om det är en väldigt stark person. Applicera nu ovan att högintensiv träning ger bäst resultat. Är det en bra sak för muskler, leder, senor och sinne att springa allt vad man kan i till exempel ett tabata-intervall med 140 kilo tyngd?

För mig är svaret enkelt. Det är helt hål i huvudet ur väldigt många perspektiv – UTOM möjligen det oerhört snäva perspektivet ”maximal träningseffekt ur ett energiförbränningsperspektiv per minut arbetad”.

Det är så viktigt att se till helhetsperspektivet

Jag brukar lågpulsjogga med den när det är träningspass med någon som har tränat mindre på det - men inte sprint!

Jag brukar lågpulsjogga med viktvästen när det är träningspass med någon som har tränat mindre på det – men inte sprint!

Hur länge tror ni själva att kroppen håller för den typen av belastning innan den ger upp och ännu ett ”försök att komma i bättre form” har gått åt skogen? Jag lånar ut min viktväst på 10 kilo till vem som helst som vill försöka sig på riktigt högintensiv träning med några extrakilon på kroppen… Jag har gjort ett tabataintervall löpning med den på. Jag hade ont överallt i en vecka och kommer aldrig göra om det. Gick det att träna under efterföljande vecka? Mjaeee inte direkt.

Det är styrkan och svagheten med specifik medicinsk forskning – det går bara att mäta några få faktorer per studie för att det ska bli ”korrekt”. Så visst – träningseffekt räknat i kalori per minut må vara bra, men hur sugen är du på att ut igen dagen efter? Hur känns kroppen? Hur påverkas immunförsvaret av stresshormonsduschen? Är upplevelsen av träningen något som är viktigt?

Helheten, kära läsare, helheten utifrån dina specifika förutsättningar!!

Avslutande tankar

Helt utan tillskott - har börjat med BCAA efter detta foto!

Jag drämmer till med den här bilden igen – det går att träna som jag förespråkar och se ut såhär…

Det är att leda genom exempel att våga kolla själv, ifrågasätta och fråga! Om ni inte tror på det jag skriver – ifrågasätt, kommentera och säg emot, för det är först då det kommer att landa. Oavsett om det sedan landar i vägen jag har valt att ta eller något annat som fungerar bättre för just dig just nu.

Lågpulsträningen är min väg till hållbar, långsiktig hälsa med riktigt kul resultat såväl kring utseende som på resultat. Kombinerat med en del styrka, lite spring för livet och ett superhårt intensivt pass då och då har jag hittat min balans i vardagen

Jag vill avsluta med att skicka en tumme upp till alla er som verkligen leder genom exempel och står ut med mina eviga utläggningar och ger min väg en chans!

Ännu är det inga reklamationer – bara en mängd tappade kilon, snabbare fart i lågpuls, starkare kroppar och gladare, hälsosammare följare av bloggen ”Led genom exempel”!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.