Grönkål och annan grön kål – mer än dekoration på julbordet!

mer grönkålHär kommer ett inlägg med fokus på vad man kan göra med grönkål men som även berör svartkål (som bisarrt nog är grön) och en del hänvisningar till ett tidigare inlägg om savoykål, som förövrigt är en riktig delikatess!

För min egen del har grönkål, svartkål och savoykål blivit riktiga favoriter hemma för det är så gott, enkelt och näringsrikt! Nyfiken?

Grönkålen är grym, men helst inte rå…

Men vadå frågar man sig? Grönsaker är väl allra bäst råa som alla rawfoodälskare propagerar? Mjaaaee inte alltid. Men vi kommer till det. Först kort om grönkål från Wikipedia:

grönkålGrönkål (Brassica oleracea Sabellica), även kallad bladkål eller kruskål, är en variant av arten kål med mörkt gröna eller blågröna, krusiga blad på utdragna stänglar. Grönkål är rik på både järn, C-vitamin, A-vitamin och lutein.

Grönkål är vinterhärdig, kan stå ute i snö och skördas efter behov; den blir även mildare i smaken efter några frostnätter. Vanligt förekommande på julbordet, som dekoration, i hela Sverige. I södra Halland (och även i nordvästra Skåne) är den ännu viktigare eftersom den är huvudingrediensen i långkål, ett av julbordets måsten för hallänningar.”

Ovan är det jag har använt grönkål till under hela min uppväxt – dekoration! Vilket hån mot ett så fantastiskt livsmedel. Långkål är förövrigt väldigt gott också, men jag kommer till hur man kan göra den så nyttig som möjligt.

svartkålSvartkål

Kålen som har hamnat i skymundan av grönkålen! Nyttigare än grönkålen då den innehåller ännu mer näringsämnen och vitaminer med mindre skyddsämnen! Jag använder hellre denna än grönkål, men den har kortare säsong och är tyvärr svår att få tag på. Ska börja odla min egen.

Skyddsämnen i kål – vad är det nu då?

För den som vill läsa på ordentligt om de ämnen som all rå grön kål innehåller rekommendar jag den här utläggningen på bloggen ”the bulletproof exec”. Men kort så innehåller kål ämnen som oxalsyra och goitrogener. Det säger inte så mycket för oss vanliga dödliga utan labbrock, men båda ämnena bör minimeras.

Oxalsyra binder kalcium och är ett skyddsämne som ska se till att inte djur äter upp växten. Om djur äter för mycket så dör de helt sonika en smärtsam död. För alla som har upplevt en njursten – fått det beskrivet för mig och det är inte kul – så är det värt att veta att det ofta orsakar av för mycket oxalsyra. Personligen gillar jag verkligen Wikipedias beskrivning som blir oerhört komisk i sammanhanget:

Ämnet är svagt giftigt, och irriterar mag- och tarmkanalen vid intag. Det reagerar med kroppens kalcium och bildar kalciumoxalat som är svårlösligt i vatten. Vid alltför stort intag av oxalsyra eller andra oxalater fälls kalciumoxalat ut och man kan drabbas av kalciumbrist eller njursten.

Oxalsyra kan med fördel användas för att ta bort rostfläckar, så kallad flygrost, metallspån från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern.

Oxalsyra är magretande i större mängd och frätande. Risk för hypokalcemi. Risk för njursvikt då oxalat binds med kalcium och fäller ut i njursten som skadar njurarna”

Goitrogener – en bra kort förklaring från ”Mitt nya liv”:

Goitrogener är försvarsämnen som hämmar sköldkörtelns funktion, nämligen upptaget av jod som behövs för optimal balans. Detta kan leda till obalans i hormonsystemet och även till struma (goiter på engelska), förstorad sköldkörtel på grund av jodbrist.

Nu är det givetvis i små doser man får i sig det genom rå kål, men om man äter mycket hamnar man långt över vad som är rekommenderat hälsosamt och jag tycker förklaringarna ovan är värda att fundera lite över… Speciellt när allt som behövs för att minimera dessa ämnen är att man ångar kålen en stund!

Mina favoriter då?

Nu var det inte skrämselpropagande jag skulle göra med inlägget utan en massa inspiration till bra sätt att använda olika sorters kål! Så här kommer de experiment jag har gjort de favoriter det landat i:

bild 4Kål med stekfläsk – låter stabbigt men kålen och smaken av rimmat fläsk gifter sig fantastiskt! Blanda det du har hemma i termer av savoykål, grönkål och svartkål – eller ta för den delen bara det du tycker är godast. Ånga kålen runt 5-8 minuter, så att den fortfarande är vackert grön – inte militärgrön för då blir smaken annorlunda – och skölj den. Stek upp en ganska rejäl mängd stekfläsk i förslagsvis en wokpanna för att göra det så enkelt som möjligt att blanda sedan. När fläsket är så knaprigt – eller inte knaprigt – som du vill ha det, blanda alltihopa i pannan och fräs till några minuter för att smakerna ska blanda sig ordentligt.

Njut av en riktig närings- och energibomb! Hur bra som helst till frukost, mellis, lunch och middag!

bild 3Kålchips – ibland får man tumma på sina egna regler! Det är ett av de få recept där jag inte ångar kålen först. Det går säkert, men jag gör det här så sällan att jag helt enkelt inte orkat testa om det funkar. Jag har provat att göra på grönkål, savoykål och brysselkål. De får alla samma krispiga och lätt bittra (på ett bra sätt) smak. Mildast är savoykålen, medan brysselkålen och grönkålen har ungefär samma smakstyrka. Recept på det hittar du i inlägget om savoykålen här.

bild 4

Ångad och stekt med lite bacon till en lammkotlett.

Ångad och stekt kål – det här är hur gott som helst. Ta ett rejält lass med grön-, svart- eller savoykål, alternativt en mix. Ånga det i 5-8 minuter och stek sedan i en STOR klick ghee eller smör. Salta med antingen ett naturligt havssalt som Celtic Sea Salt eller ett bergsalt som Urtekram Himalaya. ”Vanligt salt” är INTE nyttigt. Det är en kemiskt renad skräpprodukt som jag kommer skriva ett inlägg om framåt. Vrid lite färsk svartpeppar över och njut!

En variant på den ångade och steka kålen som är väldigt god är att stuva till den på slutet. I inlägget om savoykålen hittar ni recept på en gräddstuvning med sherrytouch, men det går bra att slänga i lite vad som helst. Gärna ekologisk vispgrädde med en skvätt kycklingbuljong.

För er som har möjlighet och inte provat StockPots buljong rekommenderar jag den varmt. Äntligen någon som gör RIKTIG buljong igen så vi kan sluta med de industriellt framställda buljongtärningarna.

Mixa inte varm soppa på högsta fart - öka farten långsamt!

Mixa inte varm soppa på högsta fart – öka farten långsamt!

Grönkålssoppa – fantastiskt gott och speciellt om man har en riktigt bra blender, gärna höghastighetsblender, för att få den riktigt slät. Då blir det en djupgrön historia med sammetslen smak! Jag brukar göra receptet från ”Hälsa som livsstil” med justeringen att jag ångar kålen först och helst använder riktig buljong. Hur bra som helst!

Långkål eller halländsk långkål – en riktig julfavorit och en viktig rätt på julbordet i många delar av Sverige! Jag tycker det är riktigt intressant att det här, som är ett riktigt gammalt recept, gör just det jag pratar om ovan för att reducera alla skadliga ämnen med kålen. Man kokar den i skinkspadet, eller hönsbuljong om man inte har skinkspad, i 30 minuter för att sedan tömma bort spadet och krama ur så mycket vätska som möjligt. Sedan fräser man den i en rejäl klick smör i en stor gryta innan man häller på grädde och eventuellt lite sirap – för att balansera sältan från buljongkokningen samt kryddar med vitpeppar! Långkålen gör sig inte så bra på kort, så jag har inte med något – men den smakar fantastiskt… Ett recept med foto här.

bild 5Gröna smoothies – det här får man inte glömma. Ångad svartkål, men även grönkål och savoykål, är en oerhört bra bas att ha i en grön smoothie. Det ger textur, smak och massa vitaminer. Recept på det hittar du i mitt inlägg ”Två nyttiga, helt olika typer av smoothie

Avslutande tankar

Det är lite knepigt att bryta sina gamla vanor. Innan man provar något nytt på det traditionstyngda julbordet. Min resa med grönkål började just där, jag fick långkål på ett julbord på en restaurang – och sedan var jag fast! På senare tid har ni säkert sett just grönkålen bli poppis i ”hälsosmoothies” och i reportage kring ”rawfood” – men jag vill påstå att de missar argumentationen kring att allting inte är bäst i rå form.

Så hemma hos oss ångas och sköljs kålen i stort sett alltid innan den används, för varför inte göra det man kan för att det ska bli så bra som möjligt? Det är klart att jag får mothugg i stil med att ”det försvinner näring när du tillagar”, men det är bättre att tappa lite näring och mycket gifter än tvärtom enligt mig!

Recepten ovan är superenkla och när man väl kommit över tröskeln att ånga kålen så blir det snabbt en vardagsfavorit. Vi har numera alltid minst en sort i kylskåpet och min egen favorit bland favoriterna är att stuva kål med stekfläsk i. Det blir bara ännu bättre om du går all in och blandar allt det goda. Stekfläsk, bacon, grädde (om man tål det), sherry, portvin och buljong. MUMS!

Så led genom exempel du med – bjud på en ångad kålvariant som tillbehör i helgen eller en grön smoothie!

10 reaktion på “Grönkål och annan grön kål – mer än dekoration på julbordet!

  1. Johan

    Hej Henrik,

    Kul att du gillar vårt recept på grönkålssoppa och tack för länkningen 🙂 Tyvärr är grönkålen slut i vårt hem men som tur är så är det snart bondens marknad i Helsingborg så då blir det att köpa in ett lager inför jul.

    En fråga: jag vet att de flesta goitrogener neutraliseras vid uppvärmning, tycker du det ändå är nödvändigt att ånga kålen före kokning? Har läst lite olika åsikter på denna punkt.

    /Johan

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Härligt – ja den är riktigt bra! Länkar gärna då! Jag har inte läst på så djupgående men gillar tanken på att slänga bort det vatten jag har ångat/kokat samt skölja kålen. Sedan lär det väl vara ”overkill” kanske, men det har känts bra. 🙂

      Jag ska kika mer på det och hur det blir när man kokar den! (Har gått rätt och slätt på bulletproofexec.com´s råd på den här)

      Ser fram emot mer av era goda recept!

      Svara
  2. Christina Ljunggren

    Go’kväll! Läser med STOR behållning din blogg sen jag hittade din gästinlägg i ”under vårt tak”. Din inställning till mat, träning , hälsa …ja till LIV, tilltalar mig och leder genom exempel, tack!
    Nu till min fråga: goi….vad det nu heter som finns i bl a grönkål…kan man sänka nivån godtagbart öven genom att koka kålen några minuter ? Jag älskar kål i alla dess former, åt ”din” grönkål med stekt fläsk till lunch idag!
    Vänlig hälsning
    Christina Ljunggren

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Tack, vad roligt att höra. Kul att du gillar bloggen och min syn på livet. 🙂 ja det ska fungera att koka kort, men möjligen med parentesen att kokning gör att något mer nyttigheter försvinner än ångning. Rekommenderar varmt en ånginsats från typ Clas Ohlson för 30 pix nånting. 🙂 kul att du gillar kål också – själv gjorde jag långkål, rödkål och grönkålsoppa i helgen! Trevlig kväll!

      Svara
  3. Pingback: Senapsstuvad svartkål till rimmad fläsklägg | Birgitta Höglunds mat

  4. Jonas

    Hej

    Dessa förbenade skyddsämnen… Har du info om hur det är med vit- samt rökål? Älskar särskriven kålsallad… 🙁

    Svara
  5. jonas

    Damn you Autocorrect!! >:-(
    Särskriven kålsallad liksom… F ä r s k r i v e n skulle det stå.
    Ja sen undrar man ju vidare om blomkål naturligtvis. Ja, ja. Det ska inte vara lätt att leva/äta.
    Ska söka runt lite själv också. Lektiner & fytinsyra har jag ju koll på men detta kom som en liten överraskning…

    Well, god fortsättning!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.