Har du också ”försökt allt” utan att nå dit du vill?

frustrerad-ledsen_194584715Jag skulle tro att du då absolut har kämpat jäkligt bra – men det börjar bli en vana att ändå fråga VAD du har provat och VARFÖR det inte funkat?

Det är inte en av människans egenskaper att ”ge upp”, även om det ibland är lockande.

Jag hoppas med det här inlägget inspirera till att ALDRIG ge upp, för oftast handlar det bara om att ännu inte hittat rätt väg!

Gäller samma argumentation för allting?

Jag är inte så trovärdig på området. Men de tränare vars litteratur jag läser – de är VÄRLDENS främsta inom sina respektive områden. Där har ni trovärdighet.

Det här är för mig ett väldigt intressant ämne. Det händer då och då att jag får höra: ”jag har provat allt”. Man skulle kunna vara kategorisk och säga att inlägget gäller det mesta, men för att bibehålla inläggets fokus blir resonemanget utifrån mat och träning. Innan jag helt släpper till förmån för det vill jag bara påpeka att de flesta, vågar inte säga alla – för det finns garanterat undantag, i Sverige har förutsättningar att prova nya saker genom aktiva, nyfikna val. Även om det är stora beslut som att byta jobb, flytta, utbilda om sig eller något annat. Tufft? Absolut. Men möjligt.

Men jag har provat alla dieter/träningsformer

Ok, först och främst. Sätt det hela i rätt ordning. Ni som läst mycket av mina inlägg vet att jag inte direkt tror på approachen att träna sig i form utan att se över vad man stoppar i sig. För mig är det tydligt att det alltid bör starta med maten. Sedan kan du få GALNA resultat i kombinationen ”rätt (för ändamålet) mat” och rätt (för ändamålet) träning”.

Om du har ”tränat” i tre månader utan att se tydliga resultat – då är det något som inte stämmer!

Det låter krasst. Kanske lite provocerande. Men det är sant. Om du inte är någon av de oerhört sällsynta fall som har metabola problem eller någon väldigt unik genetisk kod som gör det omöjligt att tillskansa sig träning så är det träningen det är fel på. Eller snarare träningen OCH maten.

Mycket av den träning vi blir påtryckta är LÅNGT ifrån optimal

Zemanta Related Posts Thumbnail

Det måste börja med kunskapen!

Det är ok. Träning kan absolut göras för att det är roligt, som rekreation eller som tidsfördriv – men det är inte vad vi pratar om just nu.

Vi pratar om upplevelsen ”att ha provat allt” utan att få de resultat som eftersträvas. Inte sällan är det en kombination av viktnedgång, mer muskelmassa/styrka och ökad uthållighet.

Säkert, men hur trovärdig är du? Du är ju inte PT/kostrådgivare/utbildad…

Det lustiga är att jag håller med helt också hållet. Jag är inte så trovärdig på området. Men de tränare vars litteratur jag läser – de är VÄRLDENS främsta inom sina respektive områden. Där har ni trovärdighet. Det jag vänder mig emot är hur oerhört lite av det som står i de böckerna som kommer allmänheten tillgodo. Vi tränar mer än någonsin i Sverige. Det hoppas, skuttas, svettas och springs som aldrig förr – och ÄNDÅ upplever många att de har ”provat allt”. Det är något som inte hänger i ”vad alla säger”.

Största fällan – logik

Det här är lite galet – men det vi oftast gör fel är att lägga på logik på ämnen vi inte kan något alls om på djupet. Två vanliga exempel på temat ”Ju hårdare jag tränar desto starkare blir jag”:

  1. Jag får bra kondition om jag springer 2 gånger i veckan. Då får jag mycket bättre kondition om jag ökar på till 5 gånger i veckan.
  2. Om jag lyfter skrot 2 gånger i veckan blir jag stark. Om jag istället lyfter 6 gånger i veckan blir jag ännu starkare.

Problemet? Det stämmer inte. Ofta är det rent kontraproduktivt med följder som överträning, och skador. Orsak? Vi tenderar att göra mer av samma sak och för hårt.

Konditionsträning är en vetenskap som kräver en stark aerob bas för att vi ska klara att springa fort. Det betyder att vi måste träna långsamt för att klara att springa riktigt fort – såväl Arthur Lydiard som ultralöparna har järnkoll på det.

Zemanta Related Posts ThumbnailStyrketräning och att ”bygga muskler” är ännu mindre logiskt. Där handlar det om att optimera hormonsvaret av det vi gör. Det är tydligt att vi kan bygga MYCKET muskler på kort tid – långt mer än vad ni kan tänka er kära läsare – OM vi verkligen vill och har någon som verkligen vet hur det fungerar. Då behövs det absolut inte 5 pass i veckan. Jag har fortfarande inte läst någon seriös styrketräningsbok som förespråkar mer än 3 pass i veckan. Vissa anser att det ABSOLUT räcker med två. Men då är det väldigt exakta pass och en förståelse för att det tar 3 dagar för kroppen att bygga upp musklerna och svara mot det vi har utsatt dem för. En väldigt bra länk här till styrkelabbet på det temat hittar ni här!

Vad kan man göra istället?

musclefatDen stora nyckeln till resultat är att först hitta någon som verkligen kan det här med olika upplägg – inte bara träning ELLER kost, utan kombinationen. För det är verkligen helt olika saker som gäller beroende på vad du tränar mot för mål. Vill du bygga muskelmassa är det MASSOR av mat (rätt mat för ändamålet) och VÄLDIGT specifk träning som krävs. Igen, en oerhört bra bok på temat som sammanställer vad de allra bästa inom området anser är 4-timmarskroppen av Tim Ferris. Vill du klara att springa 50 km är inte en massa muskelmassa vad du behöver utan att lära kroppen att bränna fett så effektivt som möjligt kombinerat med att ha en oerhört effektiv löpteknik.

Avslutande tankar

Det största felet vi gör är att tänka logisk när det kommer till träning och mat. Så många har gått vilse i logiken att fett måste göra dig fet och precis lika många i föreställningen att den som tränar mest och hårdast får bäst resultat.

En väldigt intressant formel som jag har stött på i ett antal böcker – som jag själv har oerhört svårt att följa eftersom det är surrealistiskt att vila för att nå bättre resultat – är:

Resultat = träning + vila + mat + andra faktorer (stress, sömn etc.)

Jag tror oerhört mycket på att verkligen ta reda på vad som ger bäst effekt för vad just du vill uppnå. Sedan måste man prova i minst 4-8 veckor. Funkar det inte? Ge dig på det igen med mer kunskap. Att vara så påläst att man vågar lita på att den träning man gör ger maximalt resultat inklusive de vilodagar man ger kroppen – kombinerat med förståelsen för maten och tillvaron som behövs för ett visst resultat, DET är att leda genom exempel. Det är vad jag strävar efter, även om det är en resa som lär pågå hela livet.

2 reaktion på “Har du också ”försökt allt” utan att nå dit du vill?

  1. Sandra

    Hej!
    Här är en fråga som inte gäller just detta inlägget – utan det om att utesluta ägg för att bli av med eksem. Jag hängde på dig och gjorde samma sak, och det har gått upp och ner med mitt eksem, just nu är det klart bättre. Men jag saknar äggen! Och undrar vilket resultat du har fått, och hur du har ersatt dina ägg? De är ju liksom det perfekta mellanmålet, efter-träning-målet, frukosten etc…

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Jag har blivit tvungen att eliminera mer saker för att få bort mina jag. 🙁 Misstänker att det var problem med morot, paprik och lök för min del också. Kan konstatera att det blivit ännu bättre. Läste på lite om ”korsallergier” eftersom jag är gräsallergiker och det verkade funka.

      Hur som helst, till frågan – jag fick inte alls de resultaten jag ville med bara äggen. Är osäker på om de var grundproblemet – kommer börja introducera så smått igen – men när det kommer till att ersätta så har jag jobbat mycket med avocado, stekfläsk (frukost), sallad, en del hampaprotein för att göra min gröna smoothie lite matigare etc. Sedan gillar jag verkligen tonfisk, så det ersätter en del. Men jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om vad man kan göra för att bli mindre ”äggberoende” så håll utkik efter det!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.