Lågpulsträning, lågpulsträning – varför skriver du inte mer om högpulsträning?

Puls efter grodhopp - inte lågpulsträning.

Puls efter grodhopp – inte lågpulsträning.

Det är en helt klart relevant och väldigt bra fråga! Varför tjatar jag så mycket om lågpulsträning – för att inte tala om naturlig mat – egentligen?

Jag är helt klart i form för att kunna dra på rejält med intervaller, tröskelträning och tuffare träningsformer som CrossFit – som kommer få ett eget inlägg framåt, men läs gärna det här om ExtremeFit så länge.

Så här kommer ett inlägg om varför jag själv utgår från lågpulsträning och rekommenderar andra att göra detsamma samt bemötande av den vanligaste kritiken mot lågpulsträning. Nyfiken?

Långsiktighet och hållbarhet!

Jag anser att det krävs en solid hållbar grundträning att utgå ifrån och det jag betonar i min träningsfilosofi är långsiktighet, hållbarhet och god hälsa UTAN skador

Det allra största skälet till att min träningsfilosofi ser ut som den gör är långsiktighet. Utöver det så HATAR jag att vara skadad – något jag har spenderat oerhört mycket tid på att vara. Jag gillar helt enkelt att jag mår oerhört bra med lågpulsträning som bas – även om jag vill betona att det inte längre är långsam träning för mig. Mina första kilometrar vid löpning kan på plan mark ligga under 5 min/km. En annan väldigt viktig aspekt är att jag efter mina pass känner mig pigg och fräsch, inte slutkörd och matt!

Att kunna vara ute i två timmar i skogen och njuta av naturen, må bra och känna ett oerhört sug efter att göra om det nästa dag tycker jag är värt mycket. Det är också en otroligt tillfredsställande känsla att starta i en väldigt ”bekväm” takt – vilket lågpulsträning enligt Maffetone i stort sett alltid är (även för elittränade individer) – och nästan direkt se hur resultaten kommer!

Vanlig kritik mot lågpulsträning?

utropstecken_18926271Självklart finns det två sidor av myntet – och det finns en hel del kritiska röster kring aerob träning, främst kanske från det lägret som utövar just CrossFit. Kritiken går ofta ut på antingen det faktum att aerob träning ”bränner mindre fett” eller att det inte ”ger lika bra effekt på den tid du lägger”.

Det finns studier som visar att anaerob träning – till exempel intervallträning – bränner fett upp till 7 gånger bättre än aerob.
Japp – helt sant. Men det tar inte hänsyn till aktiv tid – det är få som klarar högintensiva pass längre än 30 minuter. Det tar inte hänsyn till att de flesta efteråt är SJUKT HUNGRIGA och tenderar att överäta på snabba kolhydrater – suget ökar exponentiellt när du tränar riktigt hårt. Inte heller övriga andra hälsoeffekter jag har diskuterar här och här – samt det faktum att det är MYCKET större skaderisk när det går i full fart.

Det tar inte heller hänsyn till att de flesta personer jag pratar med som verkligen behöver komma igång och röra på sig inte direkt är sugna på att dra ut och köra ”blodsmaksträning”. Det behövs ofta en helt individuell start på en nivå som ”känns bra” men ändå ger STOR effekt – pulsbaserad basträning!

Det ger inte ”lika bra effekt på den tid du lägger”
Sant till viss del – om du BARA tittar på vad anaerob träning KAN ge för effekter om den är korrekt utförd samt ignorerar riskerna som blir det sant. Skadefrekvensen vid hård träning – för att inte tala om bortfall av rent mentala skäl – är MYCKET högre. Generellt tror jag också att de som behöver röra på sig allra mest faktiskt behöver ta sig TID för att landa i förändring. Hur motiverande är det att träna stenhårt 10 minuter om dagen, ha ont i kroppen hela tiden och varje dag behöva ta sig till lokala gymmet med all tid det tar med transport, ombyte, uppackning av kläder, dusch med mera?

För min egen del – och jag anser att jag har nära till gymmet med 12 minuters bilkörning – så tar det ofta runt 2 timmar total tid för att få 60 minuter effektiv träning. Det går inte att jämföra med ett lågpulspass hemifrån där det effektiv träning ligger uppemot 100 minuter per 2 timmar…

bild 1

Ser man det till kalorier – vilket jag är emot generellt, men det är många som har svårt att släppa just kalorier – så är det svårt att slå 60-90 minuter lågpulsträning med ett anaerobt pass. Även för mig!

Avslutande tankar

Det är individuellt det här med vad man gillar för typ av träning – men mina ståndpunkter består! Det är svårt att rekommendera riktigt tuffa träningsprogram som Fitnessfighten, ExtremeFit eller tuffa Tabata-intervaller för det blir så oerhört kortsiktigt. Det fungerar väldigt bra (går inte att säga emot) – OM kroppen håller – under en begränsad tid, även om det är till HÖG RISK för skador och förkylningar! Det blir också ÄNNU viktigare att äta rätt om man ska träna riktigt hårt – vilket tyvärr inte alltid går hand i hand.

Jag anser att det krävs en solid hållbar grundträning att utgå ifrån och det jag betonar i min träningsfilosofi är långsiktighet, hållbarhet och god hälsa UTAN skador. Jag har aldrig mått så här bra tidigare – inte ens när jag var som allra bäst tränad och spelade fotboll 7 gånger i veckan – och ”led genom exempel” strävar efter att förmedla en väg till den känslan!

Sedan är det ju inte fel att genom min ganska ”bekväma” träningsfilosofi vara i så bra form att det känns ok att springa ett maraton vilken dag som helst… Det är för mig att leda genom exempel!

(Inlägg med högintensiva pass utlovas dock framåt – för det är jäkligt kul att dra på ibland!)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.