Lax med palsternackspure och krispigt grönt

Ni som läst sidan om mig vet att jag själv i så stor utsträckning som möjligt, läs: när jag själv kan välja utan att det blir jobbigt för någon, bara äter naturlig ej processad mat (utan kolhydrat-/stärkelserika produkter som går att plocka in under ”naturliga” beroende på vem du frågar – spannmål, socker, bönor etc.). Så här kommer ett väldigt snabbt, påbörjades innan dagishämtning och var klart några minuter efter att vi kom hem igen, recept som är typiskt för Siwes. Lade till potatismos för att göra de två små damerna nöjda, även om det slutade med att de bara åt fisk och räkor.

20130517-223331.jpg

Ingredienser:
2-3 Palsternackor
2 Laxbitar
Räkor (om tid/ork finns)
1 msk Ghee
1 msk Smetana (för laktosfritt – öka på Ghee eller lägg till nån matsked extra virgin kokosolja
Grönt efter preferens t.ex. citron, sparris, granatäpple, groddar, ärtskott!

Hur?
Koka 2-3 palsternackor (och potatis till de små i samma kastrull samtidigt)
Mixa palsternackor med Ghee och Smetana (stavmixer bra)
Stek lax och skala eventuella räkor
Sallad, olja, servera.

Riktigt bra näringsvärden med bra fetter och för mig precis lagom med långsamma, näringsrika kolhydrater från bara någon matsked eller två palsternackspure. Sa jag att det är grymt gott?

3 reaktion på “Lax med palsternackspure och krispigt grönt

  1. Bror

    Enkelt gott och nyttigt 🙂 Bra bevis på att det går att laga något roligare än snabbmakaroner o köttbullar till familjen!

    Svara
  2. Sabina

    Hej!
    Har funnit din blogg nyligen och är jätteglad, har massor att lära och vill minska mycket i vikt.
    Jag hade ingen susning om vad ghee var så dags att googla.
    Läste det första bästa som kom upp och det var en text från Wikipedia där det står att ghee är nästan uteslutande mättat fett.
    Var tvungen att kolla upp mättat fett på samma sida och då står det:

    ”Eventuella hälsoeffekter till följd av konsumtion av mättade fetter har diskuterats mycket. Den generella åsikten är att mättade fetter är mindre hälsosamma än omättade fetter och ökar risken för åderförkalkning, kärlkramp och andra negativa blodkärlsförändringar”

    och även

    ”Andra hävdar att mättade fetter är viktiga för att bilda starka cellmembran, vilket omättade fettsyror inte kan i lika stor utsträckning.”

    Blev fundersam då jag tänker att du bara använder dig utan hälsosamma fetter i din matlagning.
    Jag märker att jag har mycket att läsa på om bra fetter för just nu har jag inget grepp om det.
    Det jag undrar är ghee ett bra fett vid viktminskning och är det bättre än att använda olivolja tex?

    Jag ska fortsätta läsa på och bli mer bildad i ämnet.
    Tack för din blogg som gjort att jag nu vet i vilken riktning jag vill lägga om och utveckla min a kostvanor

    Mvh Sabina.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej,
      Kul att du hittat till mig. Det här med mättat fett. Jag är så less på att det utmålas som en bov. Jag är inte av den uppfattningen och inte heller forskningen eller traditionell visdom. Det bästa jag kan göra för att du ska få en riktigt underbyggd LÅNG utläggning om varför är att be dig googla ”Mark Sisson Saturated Fat” och läsa det han har skrivit. Det är helt sjukt att man tror att det ger massa hjärt/kärlsjukdomar när det inte finns några som helst belägg för det… Socker och vitaminbrist däremot. Snarare är det så att får du inget mättat fett får du precis de problemen som din andra mening betonar.

      Vad det gäller viktnedgång är Ghee – som är klarerat smör, dvs smörolja – smör, olivolja och kokosolja lika bra. Det är bra fetter. Stryk allt kemiskt skit som rapsolja, solrosolja, margarin. Se till att samtliga oljor är ekologiska och kallpressade. Då kan man liksom inte gå fel. Läs också mitt inlägg om ”livsmedelsverkets rekommendataioner om fett” – där får du lite andra perspektiv också!

      Du kommer snabbt tappa vikt om du håller dig inom ramarna för det jag förespråkar eller om du läser på om LCHF eller Paleo. Det viktiga är mycket grönt ovan mark, mycket bra fett och en del bra protein. 🙂 Dumpa läsk, socker, spannmål och baljväxter till att börja med så kommer det hända galna saker. Ett hett tips till är att du läser mitt inlägg ”mail till en vän om stora förändringar”. Det har funkar oerhört bra för många – även om det är STORA ingrepp i vardagen. Så kan vara läge att börja försiktigt. Jag har skrivit om vad som ger mest effekt på minst ansträngnin i något inlägg i stil med ”bara för att jag lägger mycket tid betyder det inte att du måste…”.

      Hoppas att du fortsätter läsa bloggen och att det går bra med dina mål! Kolla gärna kostdoktorn.se också samt ”Under vårt tak” för bra recept på temat Paleo/Riktig mat. Utvöer mina egna såklart. 😉

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.