Led genom exempel – 100 inlägg senare…

HandstandKära läsare – nya som gamla – det är dags för ännu en summering av vad ”Led genom exempel” har levererat under tiden som bloggen varit uppe! Bloggen har nu 100 inlägg och – en för mig väldigt respektabel – besöksnivå runt 300 visningar fördelat på 100 besökare per dag!

Så vad har bloggen avhandlat so far?

Här kommer en sammanfattning med mina tankar såväl på vad som skrivits och vad som funderas på framåt!

Hälsa, lågpulsträning, naturlig mat och inspiration

100inläggPrecis som vid senaste sammanfattningen är fokus på hälsa genom lågpulsträning, naturlig mat samt inspiration till förändring på det temat. Senast skrev jag att:

”Hälsa för mig är en kombination av att ge kroppen de allra bästa förutsättningarna för att orka genom bra energi – kost – att röra på sig för att skapa en funktionell kropp – träning – och att vara fundamentalt nöjd med själv och sin tillvaro”

Sedan jag skrev det har jag läst mer, upplevt mer och lärt mig mer – något som ytterligare gjort mig övertygad om att det är vettig helhetssyn. Sedan tror jag inte per definition att det räcker att ”se vältränad ut” för att bli en lyckligare människa – men ett par timmar i skogen gör i alla fall mig riktigt glad i själen.

Sammandrag av vad som skrivits då?

Jag har framförallt fördjupat mig i dimensionen kring mat genom att läsa kokböcker som Nourishing Traditions, Weston Price forskning i ”Nutrition and Physical Degeneration” (kommer recension snart) samt kikat på flera väldigt intressanta web-föreläsningar som den här av Peter Attia.

Jag är riktigt glad över att ha fått till några statiska sidor på det jag tycker är riktigt viktiga grundbultar som ”min kostfilosofi” och ”min träningsfilosofi”, och utöver det har det blivit ett antal sommarinlägg på temat hälsa och träning. Vidare har det också tillkommit en lista på recept samt vad jag själv brukar ha i mitt skafferi!

Relaterat till hälsa

I sommar har det varit mycket fokus på att leka med mina två döttrar – vilket är oerhört inspirerande. Vad är det med små barn och inte kunna gå – de SPRINGER överallt! För att inte tala om den oändliga glädjen och energin de har i sina lekar.

Under paraplyet ”hälsa” har jag skrivit om att sommarformen är ett resultat av hela årets träning och huruvida det ”egentligen” behövs proteinshakes efter ett vanligt träningspass. En av mina få pekpinnar under månaden som gått har varit att TA SIG TID att läsa på om träning och mat!

Det har också kommit inlägg som:

Några andra oerhört viktiga inlägg – om du frågar mig – har varit mitt försvar av lågpulsträning, att hunger är en av de starkaste mänskliga drivkrafterna som finns samt att det är omöjligt att springa ifrån en dålig kost!

Träningsrelaterat

Helt utan tillskott - har börjat med BCAA efter detta foto!

Sommarform – lite mer muskler nu än tidigare!

På träningstemat har det för min del varit en riktigt spännande sommar där jag – trots ett ganska kraftigt ökat vindrickande – lagt till en hel del muskler! Det var sommaren när jag verkligen fick bra gensvar från lågpulsträningen och lärde mig att jag vilken dag som helst kan springa ett maraton!

Jag har också skrivit på teman som att hitta tid till träning när det ”inte finns någon”:

Vidare har träningstankarna lett till en sammanfattande statisk sida – min träningsfilosofi. Någon gång i somras lackades det också ur ganska hårt på bland annat ”FitnessFighten” – ett riktigt ohälsosamt sätt att ”komma i form” på kort sikt.

Det har också – till sist? – skrivits två utförliga inlägg om mina tankar gällande högintensiv – anaerob – träning samt ett par olika utmaningar som tortyrskruven och balanskrypet

Hoppas att det kan inspirera till att göra något nytt roligt – kanske ta nästa träningspass med stängd mun?

Avslutande tankar kring kommande inlägg

Det finns så oerhört mycket att skriva och så lite tid – det är bara att konstatera att tiden – såväl för er läsare som det är för mig – är begränsad!

Mina tankar framåt är framförallt att ytterligare belysa varför de kostråd som livsmedelsverket propagerar för är så svåra att må bra på, varför lågpulsträningen är så väldigt bra för RIKTIGT BRA HÄLSA. Utöver det kommer det bli en hel del recept och tankar kring var vi gick så snett just med hela synen på mat.

Självklart finns det en hel massa mer att läsa om på bloggen – så led genom exempel du också och ta dig tid att läsa på om mat och hälsa – jag lovar att fortsätta leverera inlägg om det här!

bild 5

Ett av mina allra bästa sommarminnen är den här bilden precis efter ett svalkande bad och en lågpulsrunda på runt 13 kilometer!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.