Lunchsallad! Går det egentligen att bli mätt på ”kaninmat”?

kaninmatMitt svar på det är faktiskt NEJ. Det är svårt att bli mätt på sallad och grönt! Så därför det ska läggas till saker för att göra måltiden komplett!

Märker att många som vill äta nyttigt köper en sallad – med eller utan pasta – till lunch. All good so far. Kycklingsallad med en massa grönt är något jag själv verkligen uppskattar – men ABSOLUT INTE blir nåt vidare mätt på. Möjligen ”fullproppad” en stund, men jag vet att hungern kommer tillbaka efter någon timme eller två – och i mitt fall även känslan av att det inte går att bli mätt på sallad (eller kaninmat för den lite mer raljanta).

Så hur gör man för att en sallad det ska bli en måltid som mättar?

En riktigt rejäl dos med bra olja eller dressing!

Som vanligt kommer är motreaktionen given – men jag äter ju sallad för att MINSKA på kalorierna!?

Mmm, det är helt ok – men det är inte lätt att stå emot när hungern och suget kommer frampå eftermiddagen. Det blir lätt en, två eller fyra frukter, lite kaka till kaffet eller något annat sött eftersom det är vad hjärnan tenderar att vilja sukta efter. Det är sällan jag ser någon ta en kycklingklubba till eftermiddagsfikat – även om det hade varit en mycket bättre strategi! En lite annorlunda strategi – men bättre!

En riktigt bra ceasarsallad någon?

Ceasarsallad till exempel… Hur ofta är det inte vi ber att få dressingen vid sidan om men äter krutongerna? Det är synd – för det var en smart kock som insåg att om man ska kunna göra en fräsch, mättande sallad så måste det vara något mer än lite brödbitar, en kycklingbit och gröna blad – en sjukt god, välgjord, nyttig dressing!

Har jag något recept att bidra med?

Njeeeaaa, jag är av naturen sådan att jag tar det som finns i kylen. Men ett förslag som liknar mina sallader har ni här hur som helst!

  • Något ekologiskt kött, fisk, fågel, ägg – veganer och vegetarianer får jobba lite hårdare och preppa baljväxter och göra något spännande! Kanske kryddiga kikärtsbiffar eller så…
  • gronsakerMassor av goda, ekologiska där det går, grönsaker i olika färger – helt beroende på vad som finns i kylen:
    • Spenat
    • Mangold
    • Ruccola
    • Morötter
    • Ärtskott
    • Sharonfrukt
    • Lök
    • Paprika
    • Sivri pepper (goda små avlånga starka paprikor)
    • Carli pepper (goda små avlånga milda paprikor)
    • Tomat
    • Broccoli
    • Selleri
    • Blomkål
    • Avocado
    • Citron
    • Whatever you like – våga blanda!!
  • Har jag ork, tid och ingredienser så brukar jag koka ihop lite savoykålsstuvning eller dylikt som extra tillbehör!
  • Fermenterade godsaker – eftersom jag är som jag är – det har jag konstaterat i tidigare blogginlägg som det här – har jag alltid kimchi eller något annat märkligt hemmafermenterat i kylen. För den som inte vill gå så långt är oliver nyttigt och fermenterat!
  • Sedan tillbaka till min stöttesten: LÄGG TILL HÖGKVALITATIV ENERGI! Här blir det känsligt men jag bokstavligen öser på olivolja eller någon annan av de fetterna som jag föredrar att äta (kolla in på min kostfilosofi om du är nyfiken)! Det, tillsammans med proteinkällan kommer göra att mättnaden varar och att inget sötsug kommer. För den nyfikna rekommenderar jag även att smörkoka/smörsteka grönsaker – OTROLIGT gott!
  • Är man hårdtränande, annars blir det onödigt, rekommenderar jag att lägga till något av följande – förslagsvis tillagade i ugnen tills de endast har lätt tuggmotstånd:
    • Betor – gul, röd, vit, polka
    • Sötpotatis
    • Palsternacka
    • Kålrot
    • Aubergine
    • Squash

Avslutande tankar

För mig är en sallad en fantastiskt mättande, fräsch och god måltid – om jag får bestämma själv över innehållet! Det är ju lätt provocerande att beställa en lunchsallad och få isbergssallad, lite torr kyckling och någon tomat till med kall pasta som ska mätta och någon liten ynklig burk med dålig prefab-dressing full med tillsatser. Japp, jag är lite rabiat på den punkten – men hur svårt ska det vara att bara få en rejäl burk med extra virgin olivolja?!?

När jag gör sallad som ovan så håller räcker energin precis hur länge som helst. Jag känner mig lätt, pigg och laddad direkt efter måltiden – inte däst och trött med ett garanterat matkoma på väg!

Header3-1

Massa goda exempel – även om kraftbollarna kanske inte faller under ”sallad” så kan man ha dem till! 🙂

Jag vet att det är svårt att hantera att det INTE ÄR FARLIGT att äta mer högvärdig energi i form av olivolja, smör och kokosolja och att man inte per automatik blir fet av det. Men det är sant. Det är väl beprövat och fungerar i stort sett alltid!

Led genom exempel kära läsare – dra till med en egen lyxsallad precis som ni själva vill ha den, för då blir den som bäst, men ge mitt förslag att byta pasta mot något mer högoktanigt en chans vettja!

bild 1

Äter man kött kan man ju alltid äta en sån här till sin sallad… Köttsallad liksom.

 

5 reaktion på “Lunchsallad! Går det egentligen att bli mätt på ”kaninmat”?

  1. Emelie

    På tal om kraftbollar, varför ligger inte de kvar i receptlistan längre?

    Tack för en inspirerande blogg!

    Svara
  2. Pelle

    Jag gjorde en utomordentlig sallad i går.
    Klyftade fem gula lökar. Skalade två vitlökar och två rediga bonna-morötter som styckades i mindre bitar. Brynte i smör. Rotade i frysen och fick fram ½ liter förvällda trattisar. I med det oxå.

    I linje med att göra det lite matigare, styckade jag raskt upp två kilo högkvalitativ högrev i rejäla bitar och brynte dem i baconfett och mangalicafett, med en rejäl klatt tomatpuré o salt o peppar.

    Och sallad måste ju ha dressing, så jag hällde på ½ liter köttbuljong och ½ liter Faustino V och en dl japansk soja. Ett par kvistar rosmarin, en bukett timjan och tre färska lagerblad oxå, och så hävde jag i det jag gjorde i första stycket också, och *pof* så blev det en riktigt god och matig Salade Bourguignon de Speciale. Jag upplevde inget sötsug efteråt.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.