Min väg, paleo, vegetarian eller vegan?

Zemanta Related Posts ThumbnailEn ganska intressant aspekt i min egen resa är hur mycket lättare det känns att göra förändringar som tidigare i min värld var ”helt omöjliga”. Bara en sån sak som att jag i stort sett aldrig använder mikron längre.

Hur som helst, jag påpekade för hustrun häromdagen – efter en riktigt bra podcast av ”Fatburning Man” med Rich Roll – att steget för mig från att äta som jag gör idag till att bli vegetarian eller vegan inte skulle kännas så stort.

Därför var det extra roligt när det några dagar senare kom ett mail med lite frågor kring min syn på det! Insåg direkt att det skulle bli ett inlägg av mitt svar, för att dingla med sådana frågeställningar framför mig är som att kasta bensin på eld! Nyfiken?

Mailet först!

Det är oerhört roligt att så många av er som läser skriver ett mail eller kommenterar på inläggen! Det är den en bra bekräftelse på att bloggen väcker tankar och funderingar.

”Hej!

Jag ändrade min kost rejält för ett år sen och började äta i princip paleo, men nästan helt utan frukt och enligt 80-20 principen. Det fungerade utmärkt för mig som under 22 år har åkt in och ut på olika sjukhus/mottagningar för att förstå vad det är för fel på min mage.

Jag håller för tillfället på att läsa en bok som heter ”Äta djur” av Jonathan Safran Foer. Jag är mer och mer inne på att dra ner på kött av etiska skäl. Min kost har senaste året innehållt extremt mycket tonfisk, makrill och kyckling. Men efter att ha läst boken är jag inte längre lika sugen på det… Bönor är ju det som flest vegeterianer äter för att få i sig protein. Men jag har läst mycket om fytinsyra och lektiner och skulle gärna höra din åsikt om paleo och vegeterianism!

Tack för en bra och upplysande blogg! [Japp, låter det stå kvar för det är så oerhört skönt för mitt ego. Henrik]”

Mitt svar (något modifierat)

Ser man över kostplanerna för strikt Paleo eller min egen kost och en vegan eller vegetarisk kost så är slutsatsen att de är till 80% (minst) grundade på samma saker!

”Hej!

Jag har också läst den boken som du ser i min boklista och min reaktion var något i stil med att aldrig mer frivilligt äta djur som inte är ekologiskt uppfödda. Konstaterar väl lite surt nu såhär något år efteråt att det inte hållit helt, men när jag kan kontrollera det själv har jag nästan hållit det till 100%.

Jag skulle säga att min egen kostfilosofi är väldigt Paleo med inslag av vissa andra teman när det kommer till att äta spannmål – det går att gå till det genom korrekt hantering som fermentering enligt mig, men som grundregel är det bra att bara kapa det rakt av. Framförallt för att det är få som pallar med att planera maten på det sättet som fermentering och blötläggning kräver.

Min ”åsikt” om vegetarianism/veganism

gronsakerJag skulle personligen inte ha långt till att bli varken eller. I och med att min kost redan är så oerhört baserad på grönt är det inte ett långt steg. MEN, och det här är jag väldigt bestämd kring, det är SVÅRARE att äta komplett som vegetarian eller vegan just av de anledningar du nämner! För att det ska vara en komplett och hälsosam kost måste du verkligen ta i beaktning hur många av de mer proteinrika livsmedlen ska hanteras och förberedas för att inte bli riktigt sjuk. Det gäller även tofu som egentligen en ganska risig produkt om du inte kan säkerställa att den är GMO-fri, ekologisk och gärna fermenterad (Tempeh).

Är du intresserad av att ta det steget – vilket jag inte är för tillfället, även om jag som sagt äter ganska lite kött – så rekomenderar jag varmt att du lyssnar på Rich Rolls podcast och läser hans bok ”Finding Ultra”. Även Scott Jureks bok ”Eat, Run, Eat” kan ge en del insikter, men inte på samma nivå som Rich Rolls där kosten är en större del. Kanske framförallt Rich Roll som anser sig själv ha varit en riktigt ”ohälsosam vegan”, vilket man sällan hör någon säga högt, innan han började läsa på om hur olika livsmedel måste hanteras och preppas för att bli riktigt bra.

Så kontentan – det är absolut inget fel att vara vegan/vegetarian, men det är bra mycket svårare! Det kräver en mycket högre kunskapsnivå vad gäller mat och näringslära, vilket är bra i sig givetvis, för att inte fastna i ett träsk av dyra och dåliga vegan- och vegetarianhalvfabrikat. Det är något som Rich Roll beskriver utförligt i sin bok!

Önskar en trevlig helg och tackar för frågan och inspirationen till ett kommande inlägg! Hoppas att du fortsätter följa bloggen och kolla gärna in på min träningsfilosofi och min kostfilosofi under fliken ”Om mig” om du inte gjort det redan!”

Mer gemensamma nämnare än motsättningar!

Ok form utan spannmål och baljväxter...

Ok form utan spannmål, baljväxter och snabba kolhydrater…

Ser man över kostplanerna för strikt Paleo eller min egen kost och en vegan eller vegetarisk kost så är slutsatsen att de är till 80% (minst) grundade på samma saker. Framförallt är det en OERHÖRT stor gemensam nämnare i strävan efter att äta REN, NATURLIG MAT utan massa innehållsförteckningar! Det blir helt nästan helt omöjligt att vara vegan och äta halvfabrikaten som finns i affären idag. Det är alltid något skit i dem.

Med det sagt, så vill jag gärna uttrycka hur märkligt jag tycker det är att så många sätter sig på tvären när man berättar om vad gluten, fytinsyra och lektiner gör med kroppen. Det är så oerhört få idag som är beredda att ta till sig att det skulle kunna vara ”farligt” med obehandlade spannmål, bönor och andra saker som är ”självklara nyttigheter” sålda av livsmedelsföretagen. Det är synd och blir än värre om man ökar mängderna av det för att täcka upp för att man inte längre äter kött/fågel/fisk/mejeri.

Läs gärna mitt inlägg om varför det är viktigt att förbereda den typen av livsmedel här.

Jag har också några recept som inkluderar den typen av hantering här – lovar att det är oerhört goda recept. Gröten är bland det bästa jag vet. (Den smakar faktiskt något):

 Avslutande tankar

Rich Roll. Hyfsat fit vegan.

Rich Roll. Hyfsat fit vegan.

Det är ofta en sån här diskussion/fråga slutar i någon form av bråk angående vad som är ”bäst” och sedan refereras hejvilt till massa olika studier som belägger olika saker. Jag tror inte på att approchera frågan så. Det är inte antingen eller. Det finns oerhört många goda exempel på varje sida om myntet.

Jag vill dock hävda att nästan alla som är i riktigt god form och med god hälsa – oavsett vilken sida om ”köttätandet” de står på – har ett starkt intresse för mat och djup kunskap kopplat till det.

För gemene man är det absolut svårare att vara hälsosam vegetarian/vegan än att vara det på Paleo eller min kost – men därmed inte sagt att det inte går eller är fel. Oavsett vad du väljer för väg, se till att du kan tillräckligt mycket för att få i dig den näring som kroppen behöver genom så naturlig mat som möjligt. Då kommer du inte gå fel eller bli sjuk och det är för mig att leda genom exempel!

4 reaktion på “Min väg, paleo, vegetarian eller vegan?

  1. Elina

    Vegetarian/Vegan kontra raw food? Hur mycket på din tallrik är upphettat? Här hemma kör vi viltkött och näst an alltid kokta/stekta/ugnsbakade rotfrukter/grönsaker (även ibland potatis och ris, mest för barnen) Det blir lite spenatblad, rivna morötter, gurka och tomat som är ”rått”.. Kanske bör utöka den biten för att få i sig mer ”levande föda” eller hur tänker du om det, hur ser det ut på din tallrik?

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej,
      Jag äter väldigt varierat. Eftersom jag äter kött, så äter jag det både rått, rare och ibland något mer stekt. Vad det gäller tillbehör äter jag väldigt mycket gröna blad och andra grönsaker både råa och syrade. Även en hel del ångat. Vissa grönsaker bör inte ätas råa i överskott – som kål till exempel. Jag groddar även diverse saker i enlighet med Weston Prices kostråd och Nourishing traditions som jag följer till stora delar. Har inget emot att hetta upp mat etc, men det bör balanseras med råa, groddade och fermenterade grönsaker tycker jag. 🙂

      Svara
  2. Maria

    Hej! Du skulle inte kunna länka till lite fler konkreta tips på vad man kan äta som vegetarian? Alltså vad man faktiskt bör göra? Inlägget liksom länkarna i inlägget talar bara om vikten av att förbereda spannmål men inte HUR, och det verkar mest varna för att vegetarisk kost är svår om man vill ta det steget. För mig handlar det inte om nåt steg att ta, jag är vegetarian sedan flera år och ämnar fortsätta så eftersom detta livsval inte handlar enbart om vad som är hälsosamt för mig utan för hela planeten. Men jag vill gärna inom dessa ramar vara så hälsosam som möjligt mot min egen kropp, såklart. Så tips mottages tacksamt! 🙂
    P.s. Gluten har redan uteslutits… 😉

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej, jag är inte så väldigt bra på alternativen. Men jag skulle verkligen rekommendera boken Nourishing Traditions av Sally Fallon. Där hittar du allt jag skriver om och mycket mer traditionellt preparerade bön-/lins-/spannmålsrecept! Ska du kunna äta vettigt som veg krävs det ju lite mer för att få kompletta proteiner även om jag själv är ganska övertygad om att det i slutändan krävs animalier (men det är en annan diskussion). Kolla in på styrkelabbets inlägg om veg-mealprep av Sierra Goldsmith och köp boken jag tipsade om! Lycka till.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.