Mindre hård träning – mer resultat – mycket friskare!

swim-lanesJag hade ett simpass inbokat i helgen. Såg verkligen fram emot det och gick glatt igenom spärren med kortet mot läsaren – eh nej, jag gick IN i spärren. Den öppnade sig inte. Kortet hade gått ut. Vilket inte utgjorde något större problem – det var bara att snällt köpa nytt – men det påminde mig om att det var exakt 1 år sedan jag köpte kortet!

För ett år sedan hade jag en tanke om att börja med Triatlon – men var en VÄLDIGT svag simmare. Så jag tänkte reflektera lite över hur det känns idag – ett år senare – med det träningsupplägg, och den kost, som jag numera håller mig till!

Andnöden var ett faktum efter 50 meter crawl…

Jag minns det såväl – tanken: hur jobbigt kan det vara att simma? Svaret: ASJOBBIGT. Jag slet och drog, kom inte direkt snabbt framåt och var helt förstörd efter några meter.

Det ledde till att jag tog ett väldigt viktigt steg mot den form jag har idag – jag tog hjälp!

Crawlkurs för nybörjare…

…fråga er HELA TIDEN: Funkar det jag gör idag!?

I gruppen var jag absolut inte ”mest nybörjare”, men det kändes ändå ovant att gå på ”simskola”. Nu i efterhand är jag oerhört tacksam att jag fattade beslut att gå en kurs – för varför skulle jag INTE gjort det?

ALLA borde gå en kurs i whatever det är man håller på med eller älskar att göra, om inte annat för att få nya infallsvinklar, tips och inspiration!

Skadad…

De som har läst sektionen ”om mig” vet att jag under hösten 2012 sedan skadade mig i en axel – jag tränade fortfarande väldigt hårt, mycket och fel då. Men även kring träningen hade första steget tagits med en PT, även om jag gjorde fel själv så jag skadade mig.

Skadan fick mig att tröttna på att inte hålla. Jag var trött på att alltid vara sjuk eller känna mig ”urvriden”. Betänk då att jag inte på något sätt är ”elit” – jag tränade bara för att jag tänkte att det var sättet att må bra och hålla mig i form.

Skillnaden nu mot då…

Vet att jag många gånger försöker förklara precis hur stor skillnad jag upplever. Det är svårt. Det har skett så många olika förändringar sedan tiden när jag planlöst körde slut på mig pass efter pass efter pass och åt det jag ”trodde var rätt”. Visst, jag såg resultat då också – men INTE I NÄRHETEN AV NU – och de var alltid flyktiga. Resultaten hade en tendens att försvinna snabbt vid träningsuppehåll (läs sjukdom eller skada), vilket gjorde att det saknades kontinuerlig utveckling!

Så – låt mig igen rekapitulera de största skillnaderna, med förutsättningen att det är ungefär samma tidsmässiga volym träning och mat enligt min kostfilosofi.

  • Starkare – att fokusera på tunga lyft när det är styrketräning har gett extremt bra utfall
  • Friskare – den kraftigt minskade volymen högintensiv träning har gett bra utfall på den här dimensionen. Jag upplever en helt annan motståndskraft mot förkylningar och generell sjukdom
  • Uthålligare – en oerhört mycket bättre ”basenergi”. Det är svårt att förklara känslan av att konstant känna att det finns lite mer att ge i såväl vardag som vid aktivitet
  • Utseendemässigt – rejält mycket mer ”lean” i kroppen, då andel kroppsfett minskat ganska mycket

Kan inte betona nog att jag även har roligare när jag tränar – mycket beroende på att det är mindre fokus på antal och vikt och mer fokus på riktigt hög kvalité!

Riktigt ansträngande för bålmuskulaturen

Riktigt ansträngande för bålmuskulaturen

Avslutande tankar

Före efter förändring av kost och träning.

Före efter förändring av kost och träning – experimentera mera!!

Numera är det en fröjd att dra 2000 meter crawl i poolen. Jag älskar känslan av att avslappnat glida genom vattnet och känna hur varje simtag verkligen ger fart. Hade någon sagt att jag skulle känna så för ett år sedan hade jag bara garvat.

När debatten om alla dieter – 5:2, LCHF, Paleo, kaloriräkning, lågfett och allt vad som finns – ”rasar” i media känns det OERHÖRT skönt att bara rycka på axlarna. Detsamma gäller alla nya galna högintensiva träningstrender.

Att med självförtroende grundat i kunskap OCH experiment veta vad som fungerar för mig är en oslagbar känsla. Jag strävar efter att leda genom exempel på det temat – så att ni kära läsare ska VÅGA EXPERIMENTERA själva. Läs på, ifrågasätt, MEN VÅGA PROVA! Slingra er inte med den trista ”jag vill se forskning på det där innan jag provar…” utan fråga er HELA TIDEN: Funkar det jag gör idag!?

2 reaktion på “Mindre hård träning – mer resultat – mycket friskare!

  1. Caroline

    Hej! Tack för en bra blogg!
    Undrar lite saker, baljväxter/bönor var för hårt för kroppen att smälta eller hur sa du? Man skulle grodda dem först? Räcker de?
    Älskar bönor och linser och har alltid gillat att öppna en burk och käka. Nu har jag köpt soyabönor och lagt på groddning och förvällt. Är de bra?
    Är baljväxter basist?
    Tack tack om du kan svar på mina frågor!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Caroline,
      Lite tankar på det då – japp det räcker bra att grodda. Andra varianter är att blötlägga med vassle för att fermentera dem precis som jag skriver i inlägget om hur de bäst prepareras. De blir oerhört mycket godare på båda sätten än att bara ”öppna en burk” – vilket innebär att du kommer älska dem! 🙂

      Sojabönor är inget jag rekommenderar generellt, då det är väldigt svårt att hitta ekologiska som inte är genmodifierade. I mycket av litteraturen jag läst anses det egentligen inte vara något som bör ätas om det inte fermenterats först. Men groddning tycker jag borde vara ok – kolla gärna upp det och återkom!

      Eftersom jag i stort sett inte äter baljväxter alls – hör till dem som inte gillar det överhuvudtaget om man inte kryddar upp dem och gör ”pastor” av det – så har jag inte järnkoll. Men om du verkligen gillar baljväxter rekommenderar jag kokboken Nourishing Tradititions eller att du läser på ordentligt på nätet om hur de bäst hanteras! 🙂

      Svar nog? Annars återkommer jag med mer info. Har inte koll på om de är basiska eller sura – borde vara mittemellan men mer mot basiskt.

      /Henrik

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.