Min syn på hälsa

Jag tror på att alltid göra medvetna val och sedan utvärdera dem! Oavsett om resultatet inte blir det vi vill!

Jag tror på att alltid göra medvetna val och sedan utvärdera dem! Oavsett om resultatet inte blir det vi vill!

För mig utgörs hälsa av helheten. Du kan vara supervältränad utan att vara det minsta hälsosam – även om det är väldigt få som på riktigt köper in på den tesen. Du kan äta hur nyttigt som helst och ändå vara helt utbränd med en oförmåga att klara vardagen – detta tycks vara mer accepterat då det är en fysisk effekt kopplat till utbrändhet. Du kan till och med vara såväl i god form som att äta bra utan att för den delen leva ett hälsosamt liv. Det gör att det är värt att skriva en mer statisk sida på just temat helhetshälsa tillsammans med en sida för hur man ”kommer igång” med en resa mot stor föränding. Båda dessa områden får jag väldigt mycket frågor kring, och det får motivera att det nu finns en sida för det.

Denna sidan knyter samman min syn på vad ”god hälsa” är för mig – sedan kan man diskutera det utifrån individ i evighet, men det är ju min blogg det här…

Hälsa är inte bara avsaknaden av sjukdom

Jag ser det så ofta hos mina läsare som ber om hjälp. Det är här det faller. Man bränner sin själ.

Jag har skrivit mycket om de olika delarna som jag anser vara nödvändiga för god hälsa – men aldrig knutit ihop det med mina tankar kring helheten! Det är vad den här sidan gör. Den knyter ihop allt jag står för och allt jag tror på för att kunna leva ett riktigt hälsosamt, komplett, aktivt liv!

För mig innebär det att några huvudsakliga stora komponenter måste vara på plats.

  1. Fokus på riktig, näringstät mat.
  2. En hel del träning/rörelse i vardagen.
  3. Att själen mår bra.
En stor faktor helt klart!

En stor faktor helt klart!

Jag ska försöka koppla ihop det hela med alla de inlägg jag har skrivit inom dessa teman, men det kommer givetvis att finnas mycket mer att läsa som alltid än vad jag kan samla under denna sidan. För att få en total överblick hittar du en översikt på hela bloggen här.

Innan vi drar igång vill jag också nämna att mina andra fasta sidor givetvis behandlar enskilda ämnen och går på djupet inom dessa. Men ingen av de sidorna söker ett helhetsgrepp som denna.

Fokus på riktig, näringstät mat

Hur ska vi kunna må bra om vi inte äter bra? Det är en fråga jag brukar ställa till min omgivning. Speciellt när det är så svårt att veta vad som är ”riktig, näringsrik mat” numera. Vi bombarderas av olika budskap – ät LCHF, ät inte det där, ät inte gluten, ät inte socker, ät mer grönt, ät mindre fett… Det gör att vi har helt tappat kompassen kring vad som faktiskt är bra för våra kroppar. För en sak som är helt säker – det är att vi blir exakt vad vi äter. Det vi stoppar i oss är byggstenarna som ska bli till vår förnyade kropp. Säga vad man vill, men det är ingen som ifrågasätter – även om jag på det temat inte förstår hur man då kan stå fast vid kalori in-kalori ut tesen. Det var något av det första jag skrev argt om på denna bloggen. Hur så många ignorerar att det vi stoppar i oss ger olika respons i kroppen. Givetvis är inte en kalori från socker likvärdig med en kalori från gräsbetat kött. Det är enorm skillnad i NÄRINGSSAMMANSÄTTNING. Att inte ta det i beaktning är helt idiotiskt. Sedan får dietister och andra som förespråkar pasta, vitt mjöl och annat skräp säga vad de vill. Det är idiotiskt.

Att det skulle vara samma svar i kroppen är ju helt befängt!

Att det skulle vara samma svar i kroppen är ju helt befängt!

Riktig, näringsriktig mat – ekologiska grönsaker, gräsbetat kött, djur som gått vilt och levt som naturen tänkt det, korrekt preparerade spannmål, nötter och baljväxter – det är vad som måste utgöra grunden i vår tillvaro. Det är det första och kanske viktigaste benet i treenigheten.

En hel del träning och rörelse i vardagen

Nästa stora pusselbit är att vi är skyldiga våra kroppar rörelse. Rörelse, motstånd, utmaningar och lek!

Ido Portal säger det bra. Move. More. Punkt.

Ido Portal säger det bra. Move. More. Punkt.

Hur många går mer än någon kilometer om dagen numera? Hur många tar ens trapporna på jobbet? Rörelse idag är isolerat till svettiga gym där människor trängs för att förtjäna fikat på fredagseftermiddagen. Träning görs inte sällan för att ”komma i form igen” efter att semestern bestått av på tok för dålig mat (se pusselbit 1 ovan).

Vi behöver tunga lyft och träning - vare sig det görs i ett gym eller ej!

Vi behöver tunga lyft och träning – vare sig det görs i ett gym eller ej!

Vi är skyldiga våra kroppar mer än så. Vi är, tro det eller ej – inte skapta för att sitta på en kontorsstol i 8 timmar per dag och stirra in i en skärm. Vi är mer än så. Bättre än så. Vi är ju gjorda för att klättra, dra, slåss – faktiskt, jaga, springa, hoppa och röra på oss. Utmana oss själva. Spendera tid utomhus i naturen och njuta av de möjligheter vi alla har att röra på oss i olika leder och dimensioner.

Min fasta övertygelse är att ju mer vi kan röra på oss, desto bättre kommer vi må. Speciellt om vi kommer ut i naturen och inte bara rör på oss de där plikttrogna timmarna i gymmet. För säga vad man vill – det är inte så mycket värt att gå till den där gruppklassen 2 gånger i veckan. Inte om man jämför med en aktiv livsstil.

Själ – det som knyter samman allting

Jag ser det så ofta hos mina läsare som ber om hjälp. Det är här det faller. Man bränner sin själ. Vardagen för många är så oerhört stressig med krav och press på jobbet, hemma och i gymmet. Är det inte att prestera på jobbet så ska det presteras på träningen och det milloppet ska minsann springas under XX minuter.

Men själen lider. Det går inte att lura kroppen och själen. Till sist tar det stopp. Förvisso kan man argumentera för att det ju handlar om rent fysiologiska aspekter när vi går in i väggen eller dylikt, men jag vill ändå se det som att man bränner ut själen. När man inte längre kan ta sig upp ur sängen och se på tillvaron med glädje – då har man bränt sin själ. När det inte längre går att motivera sig till att röra på sig, då har man bränt sin själ. När man inte förmår att äta annat än socker – då är det själen som är bränd.

Det är så viktigt att ta det på allvar.

Våga gå lite utanför sin ”comfort zone” och kanske prova mindfulness. Våga testa något alternativ till ”medicinering” i den västerländska läkemedelskonstens anda. För vad har vi att förlora? Ingenting – vi kan alltid gå tillbaka till att göra det vi gör idag, men när vi vågar prova nya saker och se saker med andra ögon kan det ske storverk!

Stress och sömn – själens make or break!

solDet här pratas det för lite om generellt skulle jag säga. Det är oerhört viktigt att inte försöka sig på en massa förändring om man är stressad och sover dåligt. För det kommer inte ge speciellt mycket resultat.

Det är en väldigt ond spiral när det är mycket negativ stress i kroppen och dåligt med sömn. Nästan oavsett vad man än gör så spelar det ingen roll om inte kroppen kan återhämta sig eller för den delen utnyttja det man ger den.

Så vill man ha resultat från gymmet eller från maten så MÅSTE kroppen få en chans att tillgodogöra sig det hela genom att bli utvilad under natten och få ta igen sig i avslappnat läge under delar av dagen.

Det är som jag skrivit i inlägget om hur man blir riktigt stark:

Resultat = träning + vila

Konstant stress ger konstanta hormonpåslag av kortisol och en massa annat otrevligt som gör att det i stort sett är helt omöjligt att gå ner i vikt – mer tvärtom faktiskt, ofta så att man går upp i vikt – och det är helt omöjligt att få träningsresultat eftersom kroppen inte hinner återhämta sig. Det blir en konstant nedbrytning. Det betyder alltså att vi måste kunna slappna av utan dåligt samvete. Måste förstå kroppen för att kunna ge den vad som behövs.

Vad kokar det ner till?

För mig kokade det ner till kunskap. En bättre förståelse för mig själv. En bättre förståelse för min kropp. Att våga lyssna på kroppen och förstå vad det är den säger.

Det resulterade i att jag var tvungen att säga ifrån. Säga ifrån på jobbet. Säga ifrån kring maten. Prioritera tiden för rörelse. Sluta jaga resultat och börja fokusera på välmående i alla dimensioner.

För mig handlade det om att våga säga nej. Våga stå upp för att min tid är lika mycket värd som någon annans tid. Att min avsatta tid för rörelse och själ var viktigare än kvällsmötet eller utbildningen. Våga tacka nej till mat jag vet gör mig sjuk, trött och osugen på rörelse.

Det är inte lätt.

Det kräver att man sätter sig själv först!

En ganska osvensk sak att göra. Men en viktig sak att göra. Det är precis som i flygplansfoldern som beskriver syrgasproceduren. Sätt först på dig själv syrgasmasken – SEDAN kan du hjälpa andra. Det går liksom emot logiken. Precis som att träna ”långsammare” för att bli snabbare går emot logiken. Precis som att äta mer fett för att bli smal går emot logiken. Men nyckeln är kunskap, insikt och förståelse vad just du behöver för att kunna må så bra som möjligt.

Det är en viktig resa att göra!

Det är en viktig resa att göra!

Det är inte förrän du själv mår så bra som du kan må, du har energi, kraft och vilja att hjälpa din omgivning. Vare sig det är på jobbet eller hemma.

Att jag är tillfreds med mig själv och mina pusselbitar gör att jag förmår skriva en blogg för att hjälpa andra. Det är jag stolt över.

Det är för mig, att leda genom exempel.

En reaktion på “Min syn på hälsa

  1. Charlotte

    Ditt synsätt på hälsa gör mig på något konstigt vis nästan rörd. TACK för att någon (du) skriver precis det jag tänker. TACK för att du precis nu gjorde det lättare för mig att stå emot och förklara för andra hur jag vill ha det.
    Och TACK för att du förklarar ännu tydligare kring bitar som inte är vidare självklara, men som verkligen borde vara en självklarhet.
    Min absoluta favoritblogg, alla kategorier!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.