Orolig för att bli hungrig när det inte finns mat?

no-hungerHur känns det att inte längre vara rädd för att vara hungrig?

Det här är en diskussion kring en fråga som kom upp efter debatt 2 med Claude Marcus.

Jag sa något i stil med att det inte är så dumt att pusha sig lite vad det gäller att gå utan mat för att det ger väldigt bra psykologiska effekter under debatten.

När vi sedan tog frågor från publiken kom en fråga om varför jag rekommenderade att man skulle svälta sig med följdfrågan hur hälsosamt det kunde vara egentligen?

Nyfiken på mina tankar kring det, i dessa 5:2 tider?

 För ett år sedan…

För ett år sedan åt jag 6 gånger om dagen. Det var ganska minutiöst planerat och enorma mängder lättkvarg med funlight (jo det är ganska gott tro det eller ej), väldigt inrutade tider och väldigt mycket pusslande för att matcha mat med träningstider. Jag var konstant hungrig. Mycket av min dag gick åt till att fundera över just när jag skulle äta nästa gång. Inget jag direkt tyckte var något konstigt – det som stack ut mest var att när andra tog en frukt åt jag mer åt det matiga hållet. Mat jag såhär i efterhand inser var tänkt att fylla magen utan att ge höga energivärden. Är inte mycket energi i lättkvarg kan jag lova, och funlight ska vi inte gå in på. Noll kalorier och sjuttiofem ingredienser som du aldrig hört talas om tidigare.

Vad fick mig att tänka om?

Zemanta Related Posts Thumbnail

Japp, den är med som vanligt!

Det var nog såväl Jonas Coltings aggresiva orerande kring lättprodukter och att han ofta fastar kombinerat med Maffetones och Sissons sakliga kommentarer kring att vi faktiskt inte behöver äta hela tiden. Hur farligt kan det liksom vara att prova att INTE äta istället. Vi har ju alla lärt oss att männsikan överlever minst 3 veckor på bara vatten…

Jag läste på lite mer, och någonstans ringde det lite logik som nådde fram till mig mellan måltiderna – VARFÖR är jag hungrig hela tiden? Äter jag fel? Behöver jag äta så här ofta? Skulle jag överleva utan mat? Skulle jag bli ett ”monster” med ruskigt humör?

 Min erfarenhet av kroppens respons

Att våga testa en fasta då. Det var väl sådär. Frukosten var jobbigt att hoppa. Jag gillar verkligen frukost, men kroppen kändes lätt och stark så det var bara att dra mot jobbet. Kroppen går på autopilot kring det här med hungerskänslorna, så vid klockan 11:30 skrek magen högt. Givetvis går det över – men det är väl en sådär upplevelse första gångerna. Numera är det väldigt subtilt i jämförelse!

bild

Även mitt i semestern har formen hållit i sig

Under eftermiddagen avtog sedan de ”olustiga” känslorna och ersattes istället av en känsla av kontroll och en insikt om att energinivåerna absolut inte minskat utan snarare ökat. Kroppen kändes lätt och snabb.

När det var dags för middag så kändes det helt ok att äta – men det var inte panik på något sätt. Jag minns att jag tänkte att det kunde varit ganska ok att fasta till nästa dag.

Det blev också en ganska påtaglig effekt relativt snabbt på underhudsfettet upplevde jag. Konstaterade att kroppen helt klart blivit mer ”deffad” sedan jag började med 24-timmars fasta en gång i veckan.

Bäst förutom de kroppsliga effekterna?

Jag är absolut inte för att använda 5:2 för att ursäkta en risig kost i övrigt – vilket jag spontant anser att många gör (givetvis utan att ha belägg för det).

Insikten om att hunger i vårt samhälle inte är samma sak som risk för dåliga tider och svält – vilket kroppen de facto varnar för med just hungern. Vi har alltid tillgång till mat, men är så inprogrammerade i våra vanor att vi inte längre känner efter huruvida vi behöver mat eller inte. Vi äter på utsatta tider utan att egentligen ifrågasätta huruvida det behövs eller om vi mår som bäst genom att göra det.

Testa till exempel hypotesen att äta hela dagsintaget av energi vid ett tillfälle – då behöver du ju per definition inte äta mer ur ett ”energiperspektiv”, men jag kan nästan garantera att du kommer bli ”hungrig” ändå. Sedan säger jag inte att det är speciellt kul – eller för den delen vettigt – att göra så, men jag vill åt en poäng där vi frikopplar energibehov från ”att vi måste äta frukost, lunch och middag med två mellanmål”. Jag anser, hyfsat underbyggt, att det är helt fel. Det beror helt på vad du äter, hur din kropp klarar att hämta energi från dina fettdepåer lågpulsträningen gör underverk för den förmågan – och givetvis hur din tillvaro ser ut i övrigt.

Avslutande tankar

Det är ett stort ingrepp i människors vardag att föreslå att de inte ska äta. Det är liksom att rucka på de fundamenten vi har i samhället och det triggar väldigt hetsiga debatter om svält och ätstörningar. Jag är för en något mer nyanserad syn på fasta. Det är ur ett vetenskapligt perspektiv väldigt intressant, sant att det säkert bör utforskas mer, men det ger onekligen resultat i såväl laboratorier som rent praktiskt.

Jag är absolut inte för att använda 5:2 för att ursäkta en risig kost i övrigt – vilket jag spontant anser att många gör (givetvis utan att ha belägg för det). Då blir det bara en bantningsmetod bland andra som förespråkar kalorirestriktion som huvudtema – även om 5:2 inte var tänkt som bantningsmetod utan ett sätt att påverka vissa hälsomarkörer för att minska risken att dö i förtid. Jag är som ni vet för en annorlunda kost i ett större perspektiv som optimerar välmående, hälsa, immunförsvar och INTE påverkar vikten i det att vi konstant ökar i vikt över tid.

Jag står dock för att det finns ett oerhört stort psykologiskt värde i att fasta. Det ger en förståelse för hur våra kroppar fungerar och hur fantastiskt mycket energi det finns att hämta när vi vågar släppa all ”snabb” energi! Det finns oändliga mängder energi att ta ifrån om vi bara låter våra kroppar komma tillbaka till ett mer naturligt tillstånd där det i frånvaro av socker är självklart att bli effektiv på att hämta energi ur fettreserverna. Det har varit den stora insikten för mig. Det har varit den allra största effekten. Sedan är det en fantastisk kroppslig själförtroendekänsla att veta att det är ok att inte äta på 24 timmar, springa 16 kilometer hem från jobbet och må bra ändå! (Vilket jag själv fortfarande tycker är helt galet och fantastiskt på samma gång!)

Det är anledningen till att jag rekommenderar att prova på att fasta lite då och då. Det är också anledningen till att jag aldrig ser det som en grundkomponent för de jag hjälper. Det måste börja med små förändringar kring maten och en ökad kunskap om kroppen – sedan kan vi göra stora ingrepp som är till för att ge insikter och vrida till det sista av kroppsfettprocenten.

Att coacha förändring är mer än att bara säga exakt hur det ska vara. Det måste vara ett lärande som skapar VILJAN ta nästa steg och att leda genom exempel inspirerar förhoppningsvis till just det!

7 reaktion på “Orolig för att bli hungrig när det inte finns mat?

  1. Ida

    Du sätter ord och mening till det jag då och då är och nosar på. Jag vet hur jag vill leva och må i en perfekt värd. Vägen dit är dock svajig. Fast det gör inget för jag lever och lär påväg dit. Din blogg är grym!! Tack.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Tack själv! Kul att du läser. Skulle vilja påstå att min egen väg knappast varit rak som en motorväg. Snarare skogsstig med kompass och karta. 🙂 Hoppas du litar på att det verkligen går att må så oerhört väldigt bra!

      Svara
  2. Pingback: Dagens träning: powerwalk med hela familjen | Människomat

  3. Siri Rydén

    Hej Henrik,

    har du provat Dave Aspreys sätt att fasta som han kallar ”Bulletproof”? Vilket innebär att fasta minst 18 timmar – inklusiva natten – men till frukost inta en stor kopp med kaffe och smör och mct-olja? Enligt honom ska en sådan frukost (bestående av bara fett) inte bryta fastan eftersom kroppen inte registrerar fett som mat om det inte kommer i ett paket med kolhydrater eller proteiner. Han menar att detta underhåller kroppens ketos, att man kan vinna fördelarna av att fasta, men slippa att vara hungrig – vilket ofta är det svåra för många när det kommer till fasta. Genom att bara äta fett på morgonen håller man sig alltså till långt in på dagen eftersom fettet både mättar och ger energi. Eftersom du har ett liknande recept på din blogg ”Fett gott kaffe” tänkte jag att du kanske har provat detta och då undrar jag vad du tänker om det och vad dina erfarenheter är/säger?

    Superinspirerande blogg!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Ja. Som du säger. Har det på bloggen. Gillar det starkt och det funkar oerhört bra för mig. Tankar utöver det som är på bloggen, njae. Se till att ha bra kvalitet på allting. Har du råd, kör Daves produkter – de är helt galet bra (men dyra som sagt).

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.