Projekt garagegym

rp_IMG_0188-e1420120720845-225x300.jpgHar längtat ganska länge efter att kunna ha ett eget gym. Tycker det är lite surt att behöva lägga så mycket tid på administration för att kunna träna som det har inneburit för mig. När jag kikar på hur lång tid det tar att ta sig till SATS och tillbaka för att lyfta lite så är det helt enkelt inte värt det. SATS är också relativt sett dyrt när man är två vuxna som har årskort.

 Så mitt tänk är att om man slår ihop ett till tre års gymkort och bygger ett eget så minskar man inte bara tröskeln för att ”komma iväg” utan sparar faktiskt pengar också. Alltid är det någon som har funderat i liknande banor och förhoppningsvis kan bli lite inspirerad.

Nyfiken?

Varför ska man lyfta tungt då och då?

Jag har tidigare skrivit en hel del om vikten av att träna fokuserat på det man vill – inte bara hålla på med planlös motion. Planlös motion är givetvis bättre än att sitta stilla, men det jag pratar om är att förstå vad som ger vilka resultat. Igen, vill du bli stark så måste du träna saker som gör dig stark. Inte bodypump för att ta ett vanligt exempel. Vill du sedan bli uthållig, så är det även då en skitbra idé att vara riktigt stark i grunden, för då blir varje repetition så mycket lättare.

Så caset för att lyfta tungt är solitt skulle jag vilja påstå.

Skaderisk?

Jag fick lite påpekanden om att jag inte har pratat så mycket om skaderisk i inläggen kring det här med att lyfta tungt. Det är sant och jag tänkte rätta till det lite i alla fall. En stor fördel med att följa upplägg som Starting Strength – om man gör som det står i instruktionerna – är att man börjar på väldigt lätta vikter för att progressivt öka. Det gör att man också har en chans att lära sig teknikerna för lyften.

Ta det i lagom takt!

Ta det i lagom takt!

Om man ger sig på att lyfta nära sin maxkapacitet i nya övningar, då kommer skaderisken att öka exponentiellt. Det är för mig helt givet, men bör ändå nämnas. Tänk i banorna hur många som ni hört ojja sig över ryggen etc. när de burit något kylskåp eller hjälpt någon flytta. Dålig teknik (svårt att lyfta otympliga kylskåp etc.) och ofta inte riktigt riggad uppvärmning och setting för att ”lyfta tungt”.

Jag har också tidigare sagt att om man ska investera något alls i sin träning så är det för att köpa PT-timmar för att lära sig tekniken för att kunna lyfta tungt i framtiden. Jag gjorde så och jag rekommenderar alla att göra detsamma!

Med det sagt… garagegymmet då!

Garagegym…

Det är väldigt kul att googla på ”garagegym” – det finns extremt mycket bra ”do it yourself” och lika mycket bra förslag på hur man kan köpa väldigt dyra saker för att få världens coolaste hemmagym.

badass-garage-gym-setup

Inte riktigt vad jag hade tänkt mig… Så hur tänker jag då?

Min styrketräning består till stor del av några basövningar som jag vill ha möjlighet att göra:

  1. Knäböj
  2. Marklyft
  3. Bänkpress
  4. Militärpress
  5. Chins – vanliga och viktade
  6. (Styrkevändningar)
  7. (Frivändningar)

Utöver det gillar jag ringar för dips och lite annat smått och gått samt TRX för ”suspension training” i lite olika utföranden. Det är också vad jag använder gymmet för när jag är på plats.

Då är det ju rimligt att kika på vad som krävs för att kunna göra det.

bar

Jag har en förkärlek för att ”göra själv”.

Jag tänkte:

  • Skivstång med minst 180 kg viktplattor (marklyften är det som driver viktbehovet i mitt fall)
  • Ställning & bänk till skivstången för såväl knäböj som bänkpress
  • Chinsbar
  • Ringar
  • TRX (eller liknande billigare version)

Jag gillar också tanken på att boxa och sparka lite så jag kompletterade hela paketet med en väldigt oversizad boxsäck och ett gummigolv på 3 mm (som i efterhand är liiite för tunt).

Inköpställen?

HE-fitness på Sveavägen i Stockholm för allt kring styrketräningen. Grymt bra service och jäkligt trevlig personal!

Köpte min boxsäck hos: www.sporttema.se

Avslutande tankar

rp_IMG_0188-e1420120720845-225x300.jpgFör min egen del känns ett garagegym väldigt, väldigt bra. Jag känner mina träningsmönster och vet väl vad det är som ”hindrar” mig i vardagen. Min stora tröskel är inte träningssug eller motivation – det är tid. Tiden det tar att ta sig till gymmet, byta om, värma upp, köra, duscha, klä om och sedan ta sig hem igen. Bor man i förorten med en bit till närmsta SATS så är det 2-2,5 timmar. Det är för mycket. Detsamma gäller om man ska kunna träna på lunchen i stan – något som funkar bra om man sitter nära ett gym. På lunchen är det också utmaningen att det är fler som vill åt skivstängerna…

Jag älskar friheten det innebär att ha 10 sekunder ner till ”gymmet”. Det är helt perfekt för mig. Samtidigt förstår jag de som tycker det skulle vara helt värdelöst. För gillar man peppen av stämningen på gymmet, lite folk runt omkring, liiiite trevligare lokaler och ”warm and cosy” – då suger ”Siwes Garagegym” hårt. Stenhårt. Då blir det ännu en sån där kass investering som bara står och bygger ångest. Tills man säljer skiten. Men om ni lockas av att träna lite kallt och lätt smutsigt är ni välkomna till mig… 

Oavsett så handlar det om att känna sig själv och hur man funkar med sin träning. Vad motiverar dig och vad är dina trösklar. Sedan försöka kapa trösklarna.

För mig är det grymt. Det ger mig möjligheten att fortsätta leda genom exempel med träning och lyftande precis som jag vill!

10 reaktion på “Projekt garagegym

  1. johan ström

    Hej.

    Mycket trevlig och ”peppande” läsning som vanligt men det mest upplyftande är att du börjat få upp frekvensen på inläggen igen.
    Varje ny bloggpost är till stor glädje och en push i fortsatt rätt riktning för bättre hälsa och ett roligare liv.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Tack för det,

      Det är inte att räkna med att det kommer att vara en så bra frekvens framåt tyvärr. Det är mycket annat som kallar på uppmärksamhet just nu med nytt jobb och stora projekt i nya huset. Kul dock att höra att det uppskattas när jag skriver! Har ett till på G som jag jobbat på under julen och nu innan jobbet dragit igång på riktigt. Kör hårt och ha ett bra 2015 Johan!

      Svara
  2. Torben

    Tänker i samma banor fast ännu mer avskalat dvs bara skivstång med ställ. Hur mkt gick hela paketet på?

    Själv tänker jag nog vara mr sparsam o kolla blocket.

    Varför var mattan för tunn föresten?

    Kör hårt!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Grymt. Allt från HE-fitness kostade typ 9000 vilket var stång, vikter, ställ och bänk. Hoppas du hittar på Blocket! Väldigt lite ute! Mattan dämpar lite för lite så hela garaget skakar… 🙂

      Svara
  3. Max

    Älskar idéen, trots 7 minuters gångväg till vårt gym känns det ibland alldeles för långt. Hoppas vi kan hitta en lösning på ett riktigt hemmagym till sommaren.

    Kör hårt!

    Svara
  4. Mollie

    Gör som Johan gå ut i trädgården och kör militarycamp ala Colting några timmar varje helg 😉 Du är välkommen hit om ni har begränsade resurser i er trädgård 🙂 🙂

    Svara
  5. Stan W

    Kristianstad 16-11-26
    Hej!
    Har letat efter läsvärt material inom just det du skriver nämligen träna hemma, äta rätt samt garagegym.
    Och helt plötsligt…. där är det ju……. någon som kollat in mig och skriver om mig!?
    Man blir förundrad, hur vet någon vad jag tycker, tänker och känner samt dessutom skriver om det, på ett frimodigt och lättförståeligt sätt?
    Hör av mig igen framöver.

    Med vänlig Hälsning
    Stan The Man

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.