Rörlighetsträning! Eller vad som fick mig att börja med yoga…

yogaJag ser yoga som den sista pusselbiten i min egen träningsfilosofi. Det är träning för såväl kropp som sinne – jag återkommer till det där… Ju fler böcker jag läst om hälsa, träning och kost – även de extremaste om ultralöpning – betonar vikten av att inkludera rörlighetsträning som yoga. Så jag kände att det var dags för mig med.

Men, tänker ni, räcker det inte att ”stretcha ordentligt” efter träningen?

Mjaeee, låt mig utveckla mina tankar kring det!

”Klassisk” stretching är inte något jag rekommenderar

 Jag gillar den tanken [att vi är skapta för att kunna röra oss] och slås ofta av hur obehindrat mina barn rör sig i alla riktningar!

Ingen av mina två huvudsakliga ledstjärnor gällande träning och hälsa – Maffetone och Sisson – är för ”klassisk” stretching. Det har gjorts studier på just stretching och konstaterats att det varken hjälper mot träningsvärken eller är bra för musklerna – tvärtom faktiskt. Det ökar skaderisken.

För ett mer underbyggda argument emot stretching kan jag kan varmt rekommendera att ni läser bloggposten här av Lofsan. Hon driver en av de största träningsbloggarna i Sverige (hon har en väldigt bra videobank med övningar) och även om vi absolut inte är överens om allting, så har vi samma syn gällande stretching. För att ta ett kul citat i min stil:

”Att alla ska stretcha är en lika vanlig missuppfattning som ligger kvar i samhället som att man blir förkyld av att vara för kallt klädd, när förkylning orsakas av virus.

Så vad kan man göra istället?

Stå på händer?

Stå på händer?

Ja vad kan man göra istället? Det finns ganska mycket olika synvinklar på det kan man konstatera. För den som gillar att ta instruktioner från en rysk specialkommandotränare finns Pavel Tsatsoulines ”Beyond Stretching”. Det finns också en väldigt, väldigt dyr bok för rörlighetsträning och flexibilitet, som anses vara bland de främsta i världen, av Gray Cook.

För lite mer populistiskt alternativ har jag också hört mycket om boken ”Becoming a supple leopard”,

Alla dessa har en eller två saker gemensamt . Rörlighetsträning och flexibilitet inte kommer från isolerad stretching av enskilda muskler utan helhetsrörelser som skapar stabilitet, flexibilitet och de rörelsemönster som vi – bokstavligen – är födda att utföra. Jag gillar den tanken och slås ofta av hur obehindrat mina barn rör sig i alla riktningar. Minns att mina föräldrar ofta ursäktade att de inte hängde med genom ett ”du kommer också stelna när du blir äldre” – men idag inser jag att det inte MÅSTE vara så. Jag vill tillbaka till mina barns smidighet och ”självklarhet” i varje rörelse.

Vill ni ha inspiration kring ”obehindrad rörelse” eller om ni har missat mitt inlägg om Ido Portal – så läs det genast här!

Så jag började med yoga…

ido

Yoga för Ido Porta…. Lite mer avancerat.

Igen, samma princip. Flexibilitet och rörelsefrihet som byggs upp genom helkroppsrörelser. Klarar man inte en rörelse idag – så kan man öva tills det går. Även om det tar dig ett år eller två… Vilket det utan tvekan kommer ta mig med tanke på min historia med operationer och medfödda besvär.

Yoga har verkligen fundamentalt förändrat såväl min inställning till träning generellt som hur jag ser på tillvaron. Det låter flummigt, men ge mig några meningar till att utveckla det!

Jag var en person som kontinuerligt tränade hårdare, mer och längre tidigare – och gick som ni vet sönder – och det hade jag nog aldrig gjort om jag börjat med yoga redan då! Nyfiken på alla positiva effekterna av yoga? Kolla på listan här.

Yoga för mig…

…är att ta sig tid för stillhet genom rörelse
Att ta sig tid för något som enligt logiken som jag är uppväxt med ”inte är träning”, utan snarare kanske slöseri med tid. Det är ett oerhört bra sätt att få distans till saker som jobb

…är att fokusera på vad kroppen säger
Genom att andas och samtidigt utföra motoriskt knepiga moment där det är såväl grovmotorik som finmotorik inkopplat. Det är bara att konstatera att det är oerhört svårt att ”få till” de ställningar som eftersträvas.

…är att medvetet göra kroppen smidigare OCH starkare
Det är ett oerhört avslappnande sätt att bli smidigare. Första gångerna jag var på yogastudion jag går på så brukade läraren skratta och säga ”hur jobbigt kan det vara – det är ju bara yoga”. Givetvis med en god portion humor, men jag konstaterade snabbt att det inte spelade någon roll att jag var mest muskulös i rummet – jag hade inte en suck att hålla positionerna. Såväl för att jag var för stel som att jag var för ”svag”. En väldigt uppfriskande upplevelse.

 Avslutande tankar

Jag rekommenderar alla att ta en nybörjarkurs eller dylikt i ”yoga foundations” för att få lite mersmak att läsa mer och plocka upp det som ett givet inslag i träningen.  Själv gör jag ”Solhälsningen” 3 gånger innan jag går och lägger mig nästan varje dag och har märkt enorm skillnad i rörlighet bara på det. Speciellt tydligt är det för mig eftersom mina hälsenor är opererade och därmed på tok för korta. Det gör också väldigt stor skillnad för smidighet och allmän funktionell motorik.

solhälsningenReaktionerna är nästan alltid densamma när jag säger att jag ”inte stretchar” efter träningen – skepsis. Jag joggar hellre ner under 10-15 minuter för det fungerar mycket bättre. ”Men hur kan du då vara smidig?” blir motfrågan? Svaret är igen densamma som hela min syn på träning – smidighet och rörlighet ska göras medvetet för tydliga resultat – inte som en slentrianmässig slutkläm på annan träning.

Igen handlar det om att läsa på och ifrågasätta det som ”alla gör” och det ”alla säger”. Det är att leda genom exempel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.