Ska du med på lunch? Nej inte idag, jag fastar…

Raised eyebrowDen konversationen är lite lätt obekväm första gången med en ny kund/ny arbetskamrat. Tankar som flög genom mitt huvud när jag svarade var ungefär:

  • Hur ska jag förklara det här?
  • Hur knasiga tror de att jag är egentligen – fastän de ler snällt?
  • Undrar om någon blir provocerad nu och hur det påverkar samarbetet framåt

Det är lätt att utgå från det negativa, vilket min hjärna gjorde automatiskt. Det jag borde tänkt var snarare hur kan jag inspirera någon annan att prova fasta med tanke på vad det har gett mig!

För mig har fasta inneburit:

  • En fundamentalt förändrad syn på mat
    • Känner inte att jag ”måste äta lunch” för att inte bryta ihop framåt tre
    • Fått bättre insikt i skillnaden mellan faktiskt behov av energi och matsug
  • En rejäl skjuts ner i procent kroppsfett – MEN det var inte ett mål jag hade, snarare en bonus
  • Mer självförtroende i mig själv och min kropp – tycker det är otroligt häftigt att kroppen som maskin har lagrat bränsle nog för att köra i några veckor utan mat sålänge den får vatten!
  • Dagen blir oerhört lång – på ett bra sätt – jag hinner med otroligt mycket!

Det finns ganska mycket skrivet om fasta på olika sätt och vis, jag själv gillar att äta middag och sedan äta igen nästa dags middag (24timmar). Har provat att utöka till 36 timmar, och det är inte någon större skillnad, men det är så tråkigt att inte äta middag med famlijen så det avgör ofta.

Jag kommer skriva ett längre inlägg om fasta i samband med ett boksammandrag på ”The Fast Diet” framåt.

Tills dess. Led genom exempel – våga prova!

 

 

2 reaktion på “Ska du med på lunch? Nej inte idag, jag fastar…

  1. Fredrik Havby

    Det ska bli roligt att få läsa kommande inlägg och bokrecension om fasta.
    Med dina nuvarande erfarenheter, om man stegvis vill implementera bättre val stegvis, vad skulle du idag börja att införa förutom regelbunden rolig träning?

    Tänker mest på dina kommentar att kosten är 80%
    Hade varit roligt att få se ett utdrag ur din kosthållning för ett par dagar för att få en uppfattning om hur mycket tid du lägger ner på matlagning mm.

    På återhörande!

    Svara
    1. henriksiwe Inläggsförfattare

      Kan skriva inlägg om det! Men generellt gäller min uppfattning att det som ger ALLRA störst effekt är att stegvis eliminera processade kolhydrater, halvfabrikat och socker (i alla former utom möjligen frukt). Drar upp inlägget om fasta i priolistan, så det kommer i helgen.

      Kostveckan kommer också framåt. Men generellt, med två kids som vill ha uppmärksamhet är det inte mycket tid på själva lagandet – mer på planeringen av maten och säkerställa att det ”bara” finns bra saker hemma… Sedan är jag som jag är, lagar hellre mat och snacks som kraftbollarna än att zappa framför TV:n. Kommer gärna ut och tar ett skogspass på Sjötorp någon gång i sommar!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.