Sluta fokusera på ”misslyckanden”!

failureDet här är ett för mig oerhört intressant område – att välja hur man ser på saker och ting. Jag coachar inte så många, det är endast en hobby för mig, men något som slår mig är hur ofta jag får höra om det som upplevs som ett misslyckande.

Ett bra exempel är att det alltid upplevs som ett misslyckande att inte ha att ha kunnat träna av olika anledningar. Visst, det är väl rimligt att det upplevs som ett misslyckande ibland – men inte när man är sjuk, trött eller har det superstressigt i livet! Nyfiken på mina tankar på det?

Vi kan inte kontrollera allt

Det gäller även träning. Är man sjuk blir det ju absolut inte bättre av att se ”missad träningstid” som ett misslyckande – det lär varken hjälpa humör, motivation eller tillfrisknande.

Jag har själv oerhörda problem med det här – jag AVSKYR att vara sjuk för jag känner mig begränsad när min kropp inte fungerar optimalt. Det är samma sak när jag är skadad. Jag ältar fram och tillbaka vad jag borde gjort annorlunda, träningstiden jag missar och allt roligt jag går miste om. Inte supersmart det – jag vet.

Sätt upp skyhöga mål – sikta mot perfektion – garantera misslyckande

Jag tror personligen att det är omöjligt att tvinga på någon bestående förändring – det går liksom djupare än så.

Det här passar bra in på just det här med att få någon att börja träna. De flesta som gör det efter en längre tids uppehåll har en ganska rejäl uppförsbacke – visst det finns de där irriterande människorna med helt överlägsen genetisk uppsättning, men det är sällsynt! Så om utgångspunkten är en rejäl uppförsbacke – hur sannolikt är det då att man mår bra och vill fortsätta efter ett två, tre veckor med hårdträning, tabataintervall för ”bästa träningseffekt” och konstant värkande muskler?

Lägg sedan på kalorirestriktion för att få riktigt bra effekt snabbt – nej, inget jag tror på men ser det hända väldigt ofta – så är det KLART ATT DET MISSLYCKAS!

Det är så tråkigt för så fort vi siktar mot något som är på tok för långt bort så tenderar vi att falla platt!

Om du till exempel har som ambition att springa ett maraton, men aldrig har sprungit en meter – då är det en ruskigt dålig idé att inleda med 4 stenhårda 5 mils veckor när ambitionen är som högst! Det kommer sluta med att kroppen är slut. Psyket är slut. Motivationen är slut. Startplatsen såld och ”misslyckandet” ett faktum i huvudet på dig – så nu vet du det och det behöver du inte prova igen…

Det krävs en annan approach!

Skapa vana med väldigt små förändringar

Här blir det intressant och jag har några tankar på hur vi kan komma runt det här – visst det kan låta löjligt, men hur många har inte någon gång gjort precis det jag skrivit om hittills?!

Riktigt bra avslappning för stela muskler med höstklädda skogar!

Det går absolut att bli beroende av att vara ute i skogen!

Steg 1 – börja med att utgå från målet att det är bra nog att komma ut genom dörren med träningskläder på. Grymt! Det brukar man fixa – men det kan vara nog så svårt att ”ta sig tid” till. Gör man det så klappar man sig på ryggen och är nöjd. Orkar man sedan ta en promenad eller kort jogg – BONUS!

Steg 2 – Lägg på målsättningen att orka springa/jogga i 5 minuter – grymt! Det är så mycket bättre än inget, promenera snabbt resten av tiden. BRA JOBBAT!

Steg 3,4,5 och framåt – Ta det vidare med mål som känns rimliga och hela tiden med det stora målet i sikte. Du kommer också kunna springa ett maraton – om det nu råkar vara det man vill – men låt det ta lite tid så kommer det att bli såväl roligare som långsiktigt hållbart för att inte tala om hälsosammare!

Vanor kan skapas genom oerhört små triviala förändringar – några veckor senare kommer det vara det mest naturliga i världen att dra ut på en promenad/joggintur. Visst – det blir inte snabba resultat från början, men du skadar dig inte och du tröttnar inte! Du bränner inte ut dig varken psykiskt eller fysiskt. Lägger du på mina tankar kring pulsträning så kommer resultaten att komma även om du inte ”tar i så du kräks”. Mindre misslyckande – mer glada känslor och framförallt en roligare tillvaro!

Avslutande tankar

Jag har själv oerhörda problem med det här – jag AVSKYR att vara sjuk för jag känner mig begränsad när min kropp inte fungerar optimalt. […] Jag ältar fram och tillbaka vad jag borde gjort annorlunda, träningstiden jag missar och allt roligt jag går miste om.

Det är så väldigt mycket lättare att peppa och stötta andra människor än att ge sig själv samma pepp och mentala stöttning. Just därför måste vi se till att våga skaffa en coach, en PT eller helt sonika bara ett bollplank som vi kan få lite nya infallsvinklar och pepp av! Om jag själv bara hade lyssnat på alla som tittade på mina opererade fötter – föddes med klumpfot som opererades tidigt, men alltid haft problem ändå – och de problem jag hade innan jag bytte till barfotaskor – då hade jag aldrig kunnat springa längre än 15 kilometer.

Mycket av mina konversationer med dem jag stöttar går ut på att lyfta fram hur stora förändringar de har gjort och hur mycket de har lyckats uppnå även om de inte tränat på några veckor. Det finns alltid anledningar till varför det är så – vissa bättre än andra givetvis, men det handlar inte om kvaliteten på anledningen utan viljan att påbörja förändring.

Jag tror personligen att det är omöjligt att tvinga på någon bestående förändring – det går liksom djupare än så. Personen ifråga måste vara redo och framförallt villig att ta det första steget. För mig är det steget lättare att ta om någon annan leder genom exempel – och därför försöker jag göra detsamma för andra! Därför vill jag att bloggen ska stå för att inspirera till små steg mot stor förändring.

3 reaktion på “Sluta fokusera på ”misslyckanden”!

  1. Malla

    Många bra ord idag igen. Och ja, det går absolut inte att påtvinga en förändring. Allt handlar om val.
    Det är kul att få frågor och när andra ber om tips men den viktigaste frågan är om personen verkligen VILL göra en förändring.
    Trevlig helg!

    Svara
  2. Lotta

    Hej jag blir lite full i skratt o `skäms´lite när jag läser din kommentar -jag cochar inte så många, det är endast en hobby för mig! För ett par dagar sedan gjorde du ett gäst inlägg på en annan blogg å då hittade jag dig! Det är liknande tänk å även om jag surfat runt på deras sida ett tag var det dina ord som fastnade hos mig. Så nu tar jag små steg mot en förhoppningsvis varaktig förändring o koncentrerar mig på alla gånger jag lyckas! Tack för en bra blogg där det känns som om du ändå försöker komma ihåg oss som är i start gropen ; )

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Vad roligt att höra att du hittat till bloggen och kan finna inspiration i det jag skriver. Min målsättning är att alla – såväl de som är i ”startgroparna” som de som redan är t.ex. Paleo – ska kunna läsa bloggen och få just en dos inspiration till att prova något nytt eller bara öka på sin kunskapsnivå. I framtiden så hoppas jag kunna se bloggen som helhet som ett ”coachningsverktyg”, men jag vet o andra sidan hur viktig den personliga kontakten är när det är som svårast.

      Hur som, kul att du läser och jag hoppas att du hör av dig om du har andra frågor eller tankar! Trevlig helg!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.