Små förändringar i min vardag

suit upJag läser en hel del, kan man krasst konstatera genom att kika på såväl kontot på Adlibris som min boklista. Men för att öka kunskapen så brett som möjligt lyssnar jag också på en hel del podcasts och följer några väl utvalda bloggar.

En av bloggarna är ”Marks Daily Apple” där jag på vägen till jobbet läste det här inlägget om att bli en ”ancestral athlete” – vilket direkt fångade min uppmärksamhet!

Gillade verkligen hur det var skrivet och blev inspirerad att vrida till tillvaron med lite nya små förändringar. För trots att jag är en klassisk ”kostymarbetare” så går det att få till lite kul avbrott i arbetsdagen! Nyfiken?

Jag mår ganska dåligt av att sitta still…

Det är en ganska hög tröskel att börja med ”fysiska aktiviteter” på jobbet.

Det kryper i mig. Det börjar värka i axlarna efter tag. Nacken spänner. Nej, vi är inte gjorda för att sitta stilla en hel dag och stirra in i en skärm med artificiellt ljus. MEN jag känner att det är ok för tillfället med det högre syftet att försörja familjen.

Men det går ju att – med lite ansträgning – göra vardagen på jobbet lite roligare och lite mer obekväm! Så vad tänker jag mig?

Armhävningar

Varje gång jag känner att det är dags att resa på mig, vilket jag tänker förslagsvis är minst en gång varannan timme – 20 armhävningar!

Det kan ju se ut såhär typ... Kostym, en arm på telefonen...

Det kan ju se ut såhär typ… Kostym, en arm på telefonen…

Dynamisk stretch

Framförallt dynamiskt utfall illustrerat av bilden nedan – jag ser inte riktigt lika vettig ut när jag gör det… Bilden heter: ”Dynamiskt utfall. Ur boken Vältränad av Linus Johansson”. Foto Mikael Gustavsen.

Valtranad_dynamiskt_utfall_foto_Mikael_Gustavsen

Men även ”Väderkvarnen”! (Ur samma bok)

Valtranad_vaderkvarnen_foto_Mikael_Gustavsen

Squats och sitta på huk

Svårt att hitta stockar på jobbet - men på semestern gick det bra!

Svårt att hitta stockar på jobbet – men på semestern gick det bra!

Squats – eller benböj – med kroppsvikt är bra, nyttigt, går fort och sätter rejäl fart på blodet. Kombinera det med att sitta på huk för att öppna upp höfterna.

Intressant fakta om att sitta på huk är att vi egentligen är designade för att kunna slappna av helt i den positionen. Ganska intressant att kika på de fattigare befolkningarna i världen för att upptäcka hur många det är som verkligen sitter så och utför vardagssysslor. Stolar är egentligen inte speciellt bra för oss – det är liksom onaturligt…

Svårt med kostym men, men…

Stå upp

Jag står upp på jobbet. Merparten av tiden. Ibland blir det för jobbigt – för det är oerhört jobbigt att stå upp en hel dag – och då sitter jag en liten stund. Har man inget ”stå-bord” eller höj och sänkbart skrivbord – be att få ett!

Pull-ups & chins vid möjlighet

Jag gillar tanken på att ha en chins-bar på jobbet. Men det har vi inte. Så jag tar en karm eller dylikt när chansen dyker upp och det inte är så många som tittar – det är fortfarande ganska få som gör såhär vilket gör det lite obekvämt med blickarna man får…

Avslutande tankar

Det är en ganska hög tröskel att börja med ”fysiska aktiviteter” på jobbet. En stor anledning till att det fungerar för min egen del är att jag inte upplever det som ”jobbigt” att göra 20 armhävningar och 20 squats. Det gör inte att jag börjar svettas som en galning – utan snarare höjer det blodflödet till musklerna och ger en rejäl uppiggande boost.

Det jag direkt har upplevt efter att ha hållit på med det här några dagar är att det nu känns väldigt självklart och är oerhört stimulerande avbrott i en annars ganska ofta likformad arbetsdag.

Jag gör det jag tror på – leder genom exempel – kanske blir det fler på kontoret som helt plötsligt drämmer till med några armhävningar vid skrivbordet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.