Små steg mot stor förändring – vardagsmotionen…

rp_megaphone-300x1991.jpgDet här kan ju vara ett av de mest uttjatade, osexiga ord som finns när det kommer till hälsa, träning och livsstilsråd. Smaka på det liksom – vardagsmotion… Nästan så man ryser lite. Helt odefinierat och något som alla vet att de borde få mer av men ingen riktigt vill kännas vid.

Det finns också en uppsjö med prylar som ska leda till mer av denna varan. Stegräknare till exempel. Vet inte hur många företag jag jobbat hos som ska ”gå till Paris” eller något liknande.

Men trots att det må vara osexigt så är det sjukt bra. Det är grymt med stegräknare. Alla märkliga armband som säger till dig att du suttit för mycket idag är toppen! Allt som kan få oss att röra oss mer är kort och gott bra.

Med det sagt kommer här ett helt inlägg på temat vardagsmotion. För att det helt enkelt är bra för alla!

Men, vardagsmotion liksom – det får man väl?

Jag tänker väldigt mycket på hur fel det känns att sitta instängd på ett kontor framför en datorskärm. Missförstå mig rätt här, jag gillar verkligen mitt jobb, men det är inte på något sätt så att det känns bra och hälsosamt att sitta inomhus helt passiv och bara stirra in i en skärm.

Nej. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Vi FÅR ingenting längre – vi måste TA det! Det är inte sällan jag kommer på mig själv en stressig dag på jobbet att ha stått stilla – nej jag skrev inte fel, jag står hela dagen – typ hela dagen. Att min enda ”vardagsmotion” har varit en väldigt ynklig promenad till och från bussen.

En sån dag känns direkt i kroppen för mig. Det låter kanske lite pretto och gnälligt, men en dag när jag inte för röra på mig är en dålig dag. Sedan min egen medvetenhet om kroppens signaler blivit så mycket större märker jag följande efter en sån dag:

  • Humöret droppar
  • Axlarna gör ont och blir stela
  • Ont i handlederna efter allt knappande på datorn
  • Ögonen känns trötta
  • Kroppen blir ”opeppad”

Det gör mig oerhört frustrerad och jag får alltid en känsla i stil med ” men hur blev det så här fel – det här kommer göra mig så sjuk”.

Med andra ord. Större delen av befolkningen som har kontorsjobb FÅR inte någon vardagsmotion alls om vi inte TAR den. Jag är en av alla i den kategorin. Tro mig.

Vad kan man göra då?

Ido Portal säger det bra. Move. More. Punkt.

Ido Portal säger det bra. Move. More. Punkt.

Hmmm. Mycket. Här vill jag dock göra klart en sak med en gång – möjligheterna varierar givetvis beroende på din arbetsgivare/livssituation. Några av oss kommer ha mindre möjligheter och andra mer, men alla kan hitta något. Vi lever ju trots allt i ett samhälle som respekterar individens önskemål.

Det finns otaliga artiklar och böcker om det här. Rekommendationerna haglar i Aftonbladet, Expressen och alla bilagor kring hälsa. Stå upp, ta trapporna, gå en lunchpromenad, gå av en hållplats tidigare – och vet ni vad, för en gångs skull håller jag med helt och hållet. Alla små förändringar som leder till mer rörelse är BRA!

Alla små förändringar är bra på det här temat. Det räcker med att stå några gånger om dagen om du är van vid att sitta hela tiden för att märka STOR skillnad. Det är förändring! Själv har jag verkligen börjat uppskatta att ta 30 minuter på lunchen till en rask promenad. Det gör underverk för mitt humör. Jag får luft, kroppen får röra på sig lite och det är inte alls samma tröskel som att ta sig till gymmet!

Avslutande tankar

Förändring måste ske genom att vi flyttar våra fundament!

Förändring måste ske genom att vi flyttar våra fundament!

Jag tänker väldigt mycket på hur fel det känns att sitta instängd på ett kontor framför en datorskärm. Missförstå mig rätt här, jag gillar verkligen mitt jobb, men det är inte på något sätt så att det känns bra och hälsosamt att sitta inomhus helt passiv och bara stirra in i en skärm. För mig är det fundamentalt fel för oss människor – vi är skapta för rörelse, frisk luft, natur och möjligheten att slappna av!

Förändring handlar mycket om att skapa vanor. Jag har sagt det förut med bilden på pendeln. Vi måste liksom flytta utgångspunkten! Det är anledningen till att jag verkligen gillar det här med lunchpromenaden. Det är en låg tröskel – inte som att byta om och kuska iväg till gymmet för att svettas och sedan duscha med mera – och det är oerhört vanebildande eftersom det är så skönt! Det ger också sammantaget mycket bättre effekt att gå några gånger i veckan än att ta ut sig på gymmet då och då. Igen är nyckeln kontinuitet!

Så ut och njut av solen. Res på dig och kräv att få ett ståbord på jobbet. För all del gör några armhävningar i kostymen som jag gör då och då. All vardagsmotion är bra och det inspirerar garanterat andra – och helt plötsligt så är du den hurtiga på jobbet som leder genom exempel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.