Surdegspannkakor – det bästa sedan bananpannkakan?

bild 5Ibland händer det. Nyfikenheten leder till något helt galet gott, kul eller bra! Ni som har läst min kostfilosofi vet att jag är väldigt restriktiv med spannmål och tjatar hela tiden om att det ska ”prepareras” innan det blir speciellt bra att äta – om någonsin.

Well, jag kan villigt erkänna att det är några saker som jag saknar rejält – och pannkakor är en sån sak. Så jag tänkte att varför inte se till att fixa fram pannkakor som är som jag vill ha dem. Lite ”Led genom exempel” liksom! Nyfiken på mina oäkta surdegspannkakor? 

Kort igen om det här med spannmål

Spannmål innehåller skyddsämnen som är direkt skadligt för människan. Att sedan många spannmål och mjöl innehåller gluten gör inte saken bätter – gluten skapar inflammationer i våra kroppar och många sjukdomar idag uppstår ur dessa inflammationer. Jo, oavsett om du är ”glutenintolerant” eller inte.

Läs gärna mer här om de olika försvarsämnena och vad de kan ställa till med i kroppen – en bra blogg som på ett enkelt sätt beskriver de olika försvarsämnen som finns i obehandlade spannmål, baljväxter, nötter och frön. Läs gärna också mitt inlägg ”Debatten om kolhydrater missar två viktiga aspekter” som påpekar just att fenomenet hur mat tillreds tenderas att glömmas bort när det är fokus på procent protein-fett-kolhydrater i kosten!

Till saken då – pannkakor!

Det är klart att det känns lättare att bara fortsätta som vanligt, men jag vill göra er uppmärksamma på att det finns kunskap som inte kommer oss tillhanda!

Jag har tidigare skrivit om receptet på grötbullar där jag numera lägger mjölet i filmjölk i 24 timmar just för att neutralisera skydsämnen och låta bakterierna i filen bryta ner en stor mängd av det gluten som fullkornsvetemjölet innehåller. Det ökar vitamininnehållet och tillgängliggör befintliga näringsämnen i spannmålen. Så varför inte göra detsamma med pannkakor!?

Det här receptet är lånat från Nourishing Traditions av Sally Fallon, min stora bibel vad det gäller matlagning när jag vill ha med baljväxter, spannmål och dylikt att göra.

Ingredienser till ca 10 pannkakor

  • 2,5 dl ekologiskt grahamsmjöl eller fullkornsdinkelmjöl (jag har bara smakat graham)
  • 2,5 dl ekologisk filmjölk
  • 1 ekologiskt ägg
  • 0,25 tsk obehandlat havssalt
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 2 msk ekologiskt smör
  • vatten att tunna ut smeten med
  • (Lönnsirap och lite smält smör till servering)

Hur gör man?

Bbild 1örja dagen innan du vill laga dina pannkakor – ja jag vet att det är meckigt, men det är värt det – för mjölet ska ligga i filmjölken minst 12 timmar och gärna upp till 24 timmar.

Blanda mjöl och filmjölk i en bunke – låt stå i 12-24 timmar i rumstemperatur – alltså inte i kylen. Tanken är att filmjölkskulturen ska kunna arbeta och det går inte i kylen. Ni kan ju tänka er hur det ser ut i mitt kök – det står nästan alltid någon bunke övertäckt eller så är det kombucha i stora glasburkar…

Nästa steg görs precis innan det är dags att börja steka pannkakorna.

bild 4Vispa ägget lätt i en egen skål och tillsätt det tillsammans med smält smör och resterande ingredienser till mjöl och filmjölksblandningen. Vispa ihop och späd sedan med vatten för att få konsistensen till pannkakssmet.

När det är klart är det dags att steka!

Jag steker i mina grymma, lätta gjutjärnspannor från Ronneby Bruk som du kan läsa mer om i det här inlägget! Det är mycket längre stektid på de här pannkakorna, vilket jag snabbt lärde mig. Det tar minst 2-3 minuter per sida, så det är inte ”supersnabbmat” som när du gör dem på vitt vetemjöl – men de smakar också desto bättre! Gör dem tunna så reducerar du stektiden.bild 3

Servera dem sedan förslagsvis med lite lönnsirap och ekologiskt äkta smör. Det gör upplevelsen riktigt bra!

Pannkakorna har en distinkt smak av surdeg och mina barn fullkomligt älskade dem. Kort och gott en succé för hela familjen!

Avslutande tankar

Jag vet att min syn på matlagning skiljer sig från mycket annat man läser. Jag tror verkligen på att vi har gått väldigt fel i hur vi använder våra livsmedel idag och att det är orsaken till att vi ser så mycket ”nya” sjukdomar.

Diabetes typ 2, IBS, allergier, inflammationer, magproblem och en uppsjö av andra spännande I-landssjukdomar kan undvikas om vi dels läser på och dels tar oss lite mer tid för matlagningen. Det är inte en pekpinne – det är bara ren fakta som jag hoppas kunna sprida. Det är klart att det känns lättare att bara fortsätta som vanligt, men jag vill göra er uppmärksamma på att det finns kunskap som inte kommer oss tillhanda!

För min egen del är det en strävan efter att hela tiden må så bra som möjligt som driver mitt kunskapssökande. Jag är nyfiken och försöker alltid hitta källor av information som inte är ”det som alla vet”, ”så som alla gör” eller för den delen är sponsrade av typ Coca-Cola eller Nestlé. Det är för mig att leda genom exempel för det gör mig glad.

Hoppas ni gillar pannkakorna – vi älskade dem!

Alltid står det något på fermentering i köket...

Alltid står det något på fermentering i köket…

5 reaktion på “Surdegspannkakor – det bästa sedan bananpannkakan?

  1. Bo-Anders Andersson

    Hej.
    Brukar göra din surdegspannkokor.
    Jag gör min egen yoghurt av mjölk som jag köper direkt från bonden. Kan man använda den istället?
    Kan jag använda vasslan som blir ifrån min hemmagjorda yoghurt, när jag förbereder havregrynsgröten enligt ditt recept?

    H Bo-A

    Svara
  2. Andreas

    Brukar byta ut filmjölken mot surdegsgrund och då ta lite mindre. Perfekt till att använda upp överflödig grund istället för att slänga

    Svara
  3. Anelan

    Har du något tips på hur jag kan göra surdegspannkakorna veganska? Vet att ägget går att hoppa över helt men är osäker på vad jag ska ersätta filmjölksmiddag med.

    Svara
  4. Yvonne Forsman

    Ang ”Diabetes typ 2, IBS, allergier, inflammationer, magproblem”… så har jag läst att användning av mjölkprodukter förvärrar allergierna, användning av mjöl/bönor/linser/ärtor förvärrar diabeter typ 2, och inflammation/magproblem/IBS kan vara symptom på glutenintolerans (proteinet i mjölet), så det här receptet med yogurt/fil = mjölkprodukt och mjöl är olämpligt för patienter med dessa hälsoproblem. Vidare föorstörs de goda bakterierna i yogurten vid upphettning (av pankakssmeten). Men det smakar säkert gott.

    Jag själv lagar pankakor med kokosnötmjöl. Det går hur bra som helst. Det finns många online recept inom Paleodieten för olika bakade produkter.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.