Tankar kring födoämnesanalysen IMU-Pro100 och efterföljande rekommendationer

bild 3Här kommer ett inlägg som tar utgångspunkt i den födoämnesanalys jag precis gjort. Jag köpte en mindre variant av Amodo Medical som testade de 90 vanligaste livsmedlen och när svaren kom var det en hel del väntade reaktioner, men även några riktigt oväntade!

En annan väldigt positiv sak med analysen var att jag fick mig något av en positiv näsknäpp när det gäller kosthållning – något jag faktiskt inte stött på innan som är helt briljant i sin enkelhet – rotationsdiet.

Jag har tidigare sagt att min ståndpunkt är att sjukvården borde ge ALLA liknande tester – jag rekommenderar det verkligen – så här kommer mina tankar kring såväl resultat som vad som händer framåt för min del!

Nyfiken?

Vad är det som testas egentligen?

Det här är inget jag är direkt expert på så varför inte låna det från Amodo Medicals egen sida. Testet gör då följande:

Imupro är en analys som undersöker eventuell IgG-medierad intolerans mot födoämnen, även kallad fördröjd allergi typ III. I analysen tas hänsyn till IgG1-IgG3 samt totalt IgG. ImuPro-analyser har genomförts i mer än tolv år och och totalt sett har man analyserat långt fler än 100 000 blodprov.
Analysen används av läkare i exempelvis Frankrike, Tyskland och England när det som anses vara klassisk skolmedicin inte är tillräckligt. ImuPro eller andra IgG-analyser ses då som ett  alternativ och komplement.

Den vetenskapliga bakgrunden till ImuPro baseras på en mängd olika studier om IgG-antikropparnas betydelse vid olika sjukdomstillstånd och för inflammation. Längst ned på denna sida finns en rad artiklar sorterade på sjukdomstillstånd

Jag lägger till lite om vad det kan upptäcka också…

Jag gillar hur Amodo själva skriver det här så det blir ännu en copy-paste från deras egen sida. För er som läst mycket av min blogg så känns väldigt många av sakerna de tar upp igen från mina tidigare inlägg gällande stress, läkemedel, kost etc.

Dagens allt mer stressade livsstilsmönster kombinerat med exempelvis läkemedelsanvändning, alkohol, kaffe eller te kan leda till att tarmslemhinnan skadas. När detta sker kan proteiner från olika födoämnen som man äter passera genom tarmslemhinnan och in i blodet i stället för att, som i normala fall, tas upp i cellerna i tarmen. Immunförsvaret uppfattar då proteinerna som främmande och specifika IgG-antikroppar bildas mot varje enskilt protein.
IgG-antikropparna bildar immunkomplex tillsammans med proteinet och immunförsvaret försöker oskadliggöra dessa immunkomplex med hjälp av en inflammatorisk reaktion. Eftersom immunkomplexen kan transporteras via blodsystemet till olika delar av kroppen, kan inflammationen påverka även andra organ och vävnader också, inte bara tarmen. Detta kan leda till kroniska låggradiga inflammatoriska besvär såsom:
  ○ Magproblem; diarré och uppsvälldhet mm
  ○ Hudproblem; eksem, psoriasis och akne mm
  ○ Migrän och huvudvärk
  ○ Högt blodtryck
  ○ Fetma
Genom att utesluta de födoämnen ur kosten som immunsystemet reagerar mot, är det möjligt att minska inflammationen, avlasta kroppen och få symptomen att avta.

Läs all information här…

Varför jag har gjort det här testet?

Varför är det mer logiskt att ”det inte finns någon förklaring” än att det är något jag inte tål? Det är för mig oerhört verklighetsfrämmande.

Jag är oerhört less på mina eksem som vägrat ge sig under en lång tid och jag är väldigt skeptisk till de vanliga hudläkarnas väldigt platta förklaring att ”det finns ingen förklaring”. Jag tror att det är något i min tillvaro eller kost som ger upphov till att kroppen reagerar som den gör. Varför skulle den annars göra det?

Kanske låter lite konstigt, men varför skulle det vara jag som har bevisbördan att det inte stämmer? Varför är det mer logiskt att ”det inte finns någon förklaring” än att det är något jag inte tål? Det är för mig oerhört verklighetsfrämmande. Jag trodde inte mina öron när hudspecialisten bara drog upp alla de saker jag redan gjort sedan LÄNGE som lösning – sidenunderkläder, antihistamin för att mildra klåda och sedan givetvis starkare kortison. Det är precis vad jag kunde googla mig till. Suck.

Men nu har jag fått en annan väg!

Jag har nu uteslutit det jag reagerade på i testet – vilket främst var spannmål och ägg ur kosten helt och hållet – och upplever att det är betydligt mindre elaka eksem och att de är på rejäl tillbakagång! Det är fortfarande lite stökigt när jag tränar och svettas mycket, men inte alls samma flammande röda utslag och smärta.

bild 3

Jag fick också en intressant rekommendation gällande rotationskost som jag inte har direkt hört om förut utöver att man bör ”äta varierat”. Amodo rekommenderar att man enbart äter samma livsmedel var 5e dag. Det vill säga att man roterar det man äter i 4-dagarscykler. Med andra ord – om jag äter nötkött på måndag får det sedan vara utan nötkött till fredag. Detta för att minimera inverkan av olika livsmedel i den mån det går. (logiskt så det förslår)

Det låter inte så svårt, men jag upplever att det har varit oändligt mycket svårare än det är att skippa ägg och spannmål. För mig som redan har ätit väldigt rent och en lång period utan spannmål/gluten så är det hur lätt som helst att hoppa. Äggen är knepigare men helt klart gångbart. Men att variera kosten till den grad att man inte äter samma livsmedel på 5 dagar är oerhört knepigt. Reflektera över hur det blir när du drar en blandsallad med bacon och kyckling liksom…

Nu är det givetvis en princip och inte något som måste följas slaviskt, men det sätter ändå vissa griller i huvudet för att det finns onekligen logik i det hela. Jag insåg också väldigt snabbt när jag började planer och tänka i de banorna att det äts ganska likformigt! Galet, eftersom jag verkligen tycker att vi äter varierat.

Tanken är sedan att man utesluter det man är mest känslig för under längst tid innan man återintroducerar försiktigt och känner efter, men jag kommer nog att hålla mig till stor del glutenfri resten av livet – det känns bra i kroppen på något sätt. Upplever inte att det är något jag behöver och det är så mycket forskning kring det som visar på potentiellt rejält skadliga effekter.

Avslutande tankar

Det går bort igen. Helt. Synd på surdegsbrödet, men så är det!

Det går bort igen. Helt. Synd på surdegsbrödet, men så är det!

Jag tycker det är viktigt att våga gå utanför de ”vanliga” ramarna och råden som ofta inte är annat än dåliga gissningar på symptom. Det leder för ofta till att man behandlar symptom och inte grundorsak. Hur svårt ska det vara att inkludera ett test av det vi utsätter våra kroppar för allra mest – MAT!? Varför är inte det den självklara startpunkten vid alla sjukdomar och andra åkommor?

Jag vill veta mer än ”det är sånt som vissa får leva med” och jag tycker att testet med all önskvärd tydlighet visade att just ägg inte var en superbra idé för min del. Det ligger också väl i linje med att eksemen kom något halvår efter jag lade om min livsstil, vilket ledde till en mycket högre ägg-konsumtion. Ägg är också något jag tydligen var känslig mot som liten enligt min kära mor.

Vi måste våga ta vår hälsa i våra egna händer, för det är ingen annan som kommer göra det åt oss. Läkare är inte till för det. De är till för att lindra när vi har blivit sjuka. Nyckeln är förebygga och maximera vår hälsa så vi INTE blir sjuka. Kalla det hälsofreakisch eller matsnobberi om ni vill – jag ser det som att leda genom exempel.

14 reaktion på “Tankar kring födoämnesanalysen IMU-Pro100 och efterföljande rekommendationer

  1. Sofie

    Hej!
    Tycker det är väldigt intressant att läsa din blogg, om alla olika saker du testar och utvärderar. Jag överväger också att göra en födoämnesanalys, eftersom jag med nyligen drabbats av ett mystiskt eksem på ena vristen. Jag har aldrig haft något liknande tidigare, och på vårdcentralen fick jag kortison och mjukgörande, samt en antibiotikakur eftersom eksemet blivit infekterat. Detta stressade mig en hel del eftersom jag är lite av ett hälsofreak som gillar så naturliga produkter som möjligt, alltså inte krämer med mineraloljor eller tabletter som slår ut hela tarmfloran.. Men men, jag följde läkarens ordination.
    Eksemet gick ner ordentligt redan efter några dar med stark kortison, men kuren var på totalt 4 veckor. I samband med starten av kortison- och antibiotikakuren började eksemen sprida sig till andra delar av kroppen – en väldigt stressande och obehaglig upplevelse! Gick tillbaka – fick en annan kortisonsalva.. Kom tillbaka om det inte hjälper.. En vecka efter att jag slutade med kortisonet kom det första eksemet tillbaka. Suck. Det känns ju absolut inte som en långsiktig lösning detta smörjande, utan jag vill också veta VARFÖR?? Jag som alltid haft i princip perfekt hy! Och aldrig varit allergisk mot något. Dock känslig mot gluten misstänker jag, men det är först nu i efterhand som jag insett det, efter att ha slutat med bröd och pasta osv. Dock har jag inte testat mig för det.
    Så mina tankar går förstås till om det är något jag inte tål så bra.. Det i kombination med att jag varit ganska stressad det senaste året, med nytt yrke, nytt jobb och flytt m.m. Jag började också experimentera med LCHF för ett par år sen, och äter numera nån slags paleovariant eller liberal LCHF om man så vill. Men kan ju precis som du skriver också konstatera att min äggkonsumtion t.ex ökat en hel del jämfört med innan.
    Vad jag förstår så är ett sånt här test något man får bekosta själv, men vart vänder man sig? Direkt till Imupro? Eller till nån som förmedlar testet åt en? Hur gjorde du? Jag bor i Stockholm så jag antar att det borde finnas lite alternativ. Tacksam för tips! 🙂

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej! Kul att du gillar bloggen. 🙂 mindre kul med eksemet och som vanligt irriterande med detta j-la kortison! Det ska väl mycket till innan de fattar att det inte gör nån skillnad. Japp testet betalar du själv om du inte lyckas övertala någon läkare att ge dig det på nåt vänster. Jag köpte av amodo medical som jag länkar till i inlägget. Man får helt enkelt ett provkit och går till vårdcentralens lab för att göra blodprovet och sedan skicka in plasman till labbet i Tyskland. Väldigt smidigt och sedan får man hem resultaten rekommendationer. Borde kanske skrivit mer om det i inlägget… Rekommenderar varmt! Lycka till.

      Svara
  2. Tove

    Nu har jag bokat in mig för detta jag också, via en återförsäljare i Malmö som Sanna Ehdin tipsat om. Funderar på att börja med bara screeningen för 995 och sen eventuellt bygga på beroende på vad den visar. Såklart vill jag ju egentligen göra hela 😉 Men tänkte hålla i slantarna, resultaten kanske visar att det inte behövs. Smidigt att man kan bygga på utan att ta nya blodprov!

    Svara
      1. Tove

        Testet är gjort men jag har inte fått resultatet än! Ang din fråga om gluten så resonerar jag att det är helt irrelevant vad sjukvårdens test skulle visa, för de är så bristfälliga. Det testet du gjort nu via Imupro är mer tillförlitligt! Dessutom resonerar jag att ingen människa tål gluten helt, vi har ätit det för kort tid under vår evolution och samtidigt ”förädlat” spannmålen så hårt att de inte ens kan liknas vid samma art som de var för bara 30 år sedan. Så jag och min man utesluter gluten helt och mår båda mycket bättre. Min allergi och hans värk har försvunnit, detta tack vare en hel del andra ändringar i kosten också såklart. Jag känner att jag inte har någon nytta av att gå till en läkare och göra ett test för glutenintolerans, som då kanske visar att jag ”tål” gluten, när jag själv vet att jag mår mycket bättre utan. För att sjukvårdens test ska ge utslag så måste man dessutom ha ätit gluten regelbundet, för att ha antikroppar i blodet, och det tänker jag inte utsätta min kropp för!
        Ska bli spännande att se vad mitt Imupro visar men jag fasar samtidigt lite. Jag utesluter redan gluten, mejeriprodukter, potatis, ris etc, så det skulle vara tufft om jag även behöver utesluta grönsaker som kål, tomat och paprika. För att inte tala om ägg eller kokos!!

        Svara
        1. Sofie

          Ja, det är lite läskigt att man reagerar på sån’t som man inte hade en aning om. Men jag vet inte hur konsekvent man bör vara heller, vad som kan ligga inom felmarginalen så att säga. Om jag har förstått det rätt så kan man äta åtminstone 1:or, sålänge man roterar och inte äter de oftare än var 4:e dag. men jag får nog läsa igenom materialet en gång till minst..
          Jag fick faktiskt 1:or på kokos, en del nötter, solrosfrön, broccoli, morot och makrill m.m. Sånt som jag äter till vardags helt enkelt. Kanske är ett tecken på att jag haft en känslig tarm ganska länge, och om jag skulle fortsätta äta ägg t.ex skulle jag snart reagera på typ allt. Så ägg och gluten ryker iaf fr.o.m nu. Och resten av alla 3:or och 4:or. Så är väl bara att förbereda sig på att dra hela förklaringen för familj och kollegor varför man inte kan äta det och detta längre… 😛 Kan ju alltid dra fram mina eksem, det borde ju alla förstå att man vill bli av med!

          Svara
  3. Sofie

    Hej igen!
    Nu har jag precis fått resultatet från mitt test. Jag slog till på ett Imupro300 eftersom jag är så nyfiken, och ändå visste att jag skulle vilja veta exakt vad jag reagerat på, om jag reagerade inom en viss födoämnesgrupp… Och det gjorde jag ju tyvärr! Fick en 4:a på äggvita och 3:a på äggula, stark 4:a på paranöt, och trea på gluten och alla sädesslag kopplade till det, plus några 3:or till på bl.a. tomat, paprika och vitkål (min kära stapelvara!).
    Det var många tankar som snurrade igår efter att ha läst igenom resultatet. Visserligen är jag glad att jag fick ganska tydliga signaler på just ägg och gluten, då har ju ju nåt att börja jobba med konkret, och bröd äter jag ju i princip aldrig ändå längre.. Men, det som känns lite jobbigare är alla 1:or och 2:or, som man helst ska undvika i 2-3 månader. T.ex. vissa mjölkprodukter och lök. Sånt som finns i så mycket. Hm, plötsligt känns det lite jobbigt! Hur motiverad är jag, vad betyder det här med igG _egentligen_, har jag läckande tarm, vad riskerar jag om jag fortsätter äta vissa 1:or och 2:or, osv osv.
    Hur har du gjort efter ditt test? Jag har förstått att du slutat äta gluten nu, men hur gör du med ägg t.ex, fortfarande uteslutet? Och har du märkt några hälsoförbättringar av dina förändringar?
    En annan fråga som dyker upp är om jag borde undersöka närmare om jag faktiskt är glutenintolerant ”på riktigt”. Hur tänker du själv kring det? Oavsett om det är via igG eller igA (?) så är ju boten densamma, alltså inget mer gluten..

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Sofie,
      Jag önskar som sagt att jag hade gjort det där 300 testet. Jag har agerat hårt på mitt test. Uteslutit allt som jag reagerade på. Dock upplevde jag inte den skillnad jag ville så att jag tog bort mejeriprodukter också, vilket har gett enorm effekt på mage och hud. Nu är eksemen i schack på ett helt annat sätt och det är nog bara en tidsfråga innan det är helt borta. Så har det aldrig känts tidigare! Samtidigt har jag gjort en del andra förändringar mot att äta mer frukt, grönt och – tro det eller ej – snabba kolhydrater. Jag upplever att jag mår bättre med tillskott av ris, quinoa och groddade baljväxter. Min mage är lugnare och mer stabil samt att det ger mig mer klipp i träningen. OBS – vi pratar inte några mängder!! Väldigt sparsamt, men jag går på vad som känns bra.

      Gluten instämmer jag mycket med Tova ovan. Det är inte speciellt bra oavsett man tål det eller inte. Sedan är jag ju åt Weston Prices forskning ok med korrekt förberedd fullkorn med surdeg och lång fermentering – om man tål det och inte märker några negativa effekter! Men det vet man inte förrän man INTE äter det under en lång period!

      Svara
      1. Sofie

        Vad intressant! Det där med lite mer kolhydrater, och att utesluta mjölkprodukter helt.. Och skönt att det var nåt som hjälpte till sist.
        Det känns faktiskt som att det är många som gör ungefär samma upptäckt efter ett tag på lågkolhydratkost, att man kanske inte behöver vara superstrikt utan snarare kan få en fördel av att välja att äta lite mer bra kolhydrater. Man kan undra vad det beror på, det att man eventuellt mår bättre, och i ditt fall om dina eksems försvinnande har nåt samband med införande av mer ris etc, eller mer är kopplat enbart till borttagandet av mjölkprodukter? Har det med tarmfloran att göra tro? Mycket frågor som kanske aldrig får ett svar.. eller vad tror du?

        Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.