The fast diet – sammandrag och tankar

the-fast-dietTänkte skriva ett kort sammandrag om fasta och boken ”The fast diet” som är den enda bok jag har läst på temat – även om Jonas Colting snuddar vid det i ”Den nakna hälsan” och Mark Sisson förespräkar det i ”The Primal Blueprint”. Mer om de böckerna hittar du i min boklista.

Jag fastar regelbundet en dag i veckan, det som kallas 24-timmarsfasta i boken. Läs gärna mitt inlägg om det här. Nu kör vi sammandrag och lite mer om fasta!

The fast diet

…vår förbränning börjar inte gå ner förrän efter omkring 60 timmar. Det är alltså en ganska lång tid utan mat som krävs för det.

En rolig bok om en man, Michael Mosley, som inser att hans hälsa går stadigt utför. Han bestämmer sig för att agera och börjar utforska resultaten av olika metoder gällande fasta. En positiv aspekt i boken är att Michael Mosley är en typisk brittisk man som gillar mat, öl och livets goda, vilket gör det väldigt insiktsfullt i precis hur svår han upplever förändringen att vara från början. Han går igenom en del rejäla utmaningar, vilka han kort beskriver när han provar olika typer av fasta, men boken i stort handlar om att han hittar sin ”egen väg” i det han kallar 5:2-dieten.

Michael har också gjort en dokumentär som heter ”Ät, fasta och lev längre” som i skrivande stund fortfarande finns på SVT-play. Väl värd att se, men kontentan av den är att läkarna som gör mätningar på honom konstaterar krasst att om det fanns NÅGOT läkemedel i världen som skulle kunna ge samma oerhört positiva effekter som fasta – så hade någon blivit obsent rik på att sälja det.

Vad presenterar han då för olika koncept och vad landar han i?

Michael berör kort olika koncept, underbyggda av den forskning som finns, som längre fasta, fasta varannan dag, äta endast under 8 timmar och fasta 16 men landar tillslut i ett upplägg som innebär att han äter helt fritt 5 dagar i veckan (tänk fish n´ chips och bärs) och 2 dagar i veckan endast 500 kalorier – något han kallar 5:2 dieten. Hur de 500 kalorierna fördelas är upp till individen och det är en del recept med i boken på typiska frukostar, luncher och middagar. För er som aldrig mätt eller brytt er om kalorier så är 500 kalorier typ 4 ägg, vilket är lite jämfört med att äta frukost, lunch och middag som ofta landar runt 2000 kalorier.

Det är viktigt att betona att det utreds i boken huruvida kroppen ställer in sig på ”svält”, vilket är en vanlig rädsla, men vår förbränning börjar inte gå ner förrän efter omkring 60 timmar. Det är alltså en ganska lång tid utan mat som krävs för det.

Jag skulle kunna gå in på forskningen bakom detta, men jag tror inte det är så intressant för gemene man, utan jag hoppas att ni litar på mig – knäppt eller hur!? På temat vad som händer i kroppen så beskrivs det väldigt bra i boken, men Daniel från www.styrkelabbet.se beskriver det så bra att jag citerar honom och inkluderar hans referenser istället:

Så vad händer när du fastar? Jo: När du inte konstant stoppar in mat i foderluckan så får ditt blodsocker en chans att stabilisera sig. Det här leder bland annat till att insulinnivåerna sjunker (2) och din insulinkänslighet ökar (3).

-Insulinkänslighet, vad är det för fikonspråk och varför ska du bry dig? Med en dålig insulinkänslighet kommer en större mängd insulin utsöndras när du äter, vilket kan leda till att mer av ett energiöverskott går till fettinlagring. Om dina insulinreceptorer däremot är känsliga behövs inte lika mycket insulin frisättas, och mer av energiöverskottet kan gå till muskeluppbyggnad och glykogeninlagring. Dessutom, medan du har insulin i blodet kan i princip inga fettsyror frisättas från dina fettceller, och du kan alltså inte använda ditt lagrade kroppsfett som energi.

Att fasta då och då, låta blodsockret stabilisera sig och låta fettdriften kicka in ökar din insulinkänslighet.”

Kunde inte sagt det bättre själv och detta utreds också bra i boken. Utöver den aspekten tillkommer också:

  1. Viktnedgång då det är svårt att ”äta ikapp”, vilket gör att du kommer ligga på ett mindre kaloriunderskott – inte i någon studie som gjorts hände detta
  2. Du lär känna din kropp och separera hunger  från sug
  3. Med lite fokus på mat blir det mycket fokus på annat!

Vad tycker jag om boken då?

Konstaterar att om man vill läsa en bok om fasta, så är det en lättläst kul bok. Den ger absolut inspiration till att prova och ger bra guidning till olika knep om det blir jobbigt – vilket det ofta kan vara första 3-5 fastorna! Michael lägger med recept och en hel massa upplägg för att man ska komma igång, vilket helt klart kan vara en nyttig kick-start om man inte är speciellt insatt i kaloriräknande med mera.

Jag rekommenderar boken, om än att jag anser att det finns så mycket vettigt skrivet på nätet att den inte behövs annat än för att möjligen summera upp. Det är läskigt första gången, men ta steget och hoppa över frukost och lunch en dag i nästa vecka så vet du hur det känns sedan. Eller gör som Michael, ta en dag när du bara äter väldigt lite. Up to you. Positiva effekter kommer du få oavsett metod! Ett bra före-efter exempel hittar ni här på Cecilia Folkessons blogg.

För min egen del har en 24-timmars fasta i veckan lett till:

  • En fundamentalt förändrad syn på mat
    • Känner inte att jag ”måste äta lunch” för att inte bryta ihop framåt tre
    • Fått bättre insikt i skillnaden mellan faktiskt behov av energi och matsug
  • Ytterligare skjuts ner i procent kroppsfett – MEN det var inte ett mål jag hade, snarare en bonus
  • Mer självförtroende i mig själv och min kropp – tycker det är otroligt häftigt att kroppen som maskin har lagrat bränsle nog för att köra i några veckor utan mat sålänge den får vatten!
  • Dagen blir oerhört lång – på ett bra sätt – jag hinner med otroligt mycket

Led genom exempel – flera har börjat fasta i min närhet efter att ha blivit inspirerade av mig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.