Tillbaka till formen igen efter semestern…

1&1Kikade på statistiken på bloggen igår och insåg att inlägget om FitnessFighten nu får oerhört många träffar igen.

Visade det för min fru som väldigt snabbt kommenterade ”Ja, men det är väl inte så konstigt? Nu är det ju nystart igen efter semestern.”

Två saker slog mig direkt.

1) Hur mycket mer snabbtänkt min fru är än mig. (Inga nyheter där)
2) Dags att skriva ett ”kom i form”-inlägg igen

Så här kommer ett ”kom i form efter semestern”-inlägg. Det blir en sammanfattning av tidigare inlägg och som vanligt lite tankar och funderingar från min sida. Det blir fokus på träning i detta inlägget så kan ni läsa mer om mina tankar kring mat framåt och som vanligt under sidan ”min kostfilosofi”.

Enjoy.

Det blir lätt lite mer av allt på semestern…

51380_daimstrutFörutom kanske träning. Det blir det väl ofta lite för lite av kan man tänka sig. Gymmet lockar inte riktigt lika mycket när vi är ”utanför” vardagen och det är 30 grader i skuggan.

Vad som slår mig är hur många som skapar en riktigt stor portion ångest över det hela. Det tycker jag personligen är tråkigt av flera anledningar. Först och främst är det synd för det blir väldigt svårt att njuta av godsaker när det hela tiden ligger lite ångest och gnager. Jag tänker i stil med ”Jag borde inte äta den här [whatever onyttighet] egentligen, men nu är det ju semester”. Det är också de där extra semesterkilona som sedan, ofta med en brutal start, motiverar oss att köra stenhård träning och eventuellt någon diet de första 4 veckorna efter semestern.

Men, tänker någon, det är väl ok? Kan väl vara bra att ha lite dåligt samvete så man tar sig för att träna och äta ”rätt” när man är tillbaka?

Well. Nej. Jag tycker inte det. Av flera anledningar.

  1.  Jag gillar inte tanken på ångest. Bättre då att bestämma sig för att under 4 veckors semester helt släppa alla tankar på nyttigt/bra/whatever och äta det man vill. Vi vet att det ger ett par kilo, men då får man vara fine med det! Det är f-n ingen slump att det blir så…
  2. Det här med stenhård träning och någon j-la pulverdiet. Var ska jag börja? Nej, du kommer inte att må bra av det. Nej, du kommer inte få hållbara resultat. Nej, du kommer inte tycka att det är kul. Om du inte blir skadad eller sjuk så kommer du MINST ha gruvlig träningsvärk och svårt att röra dig under i alla fall 3 veckor. Ännu värre om du har pengar nog att köpa en PT som de facto ofta går in för att ge ”valuta för pengarna” vilket betyder ENORM träningsvärk. (Jag vet…)
  3. Hur kul är det att inte äta god mat bara för att semestern är slut? Kom igen… (Det här går för övrigt att komma runt med riktig mat. Satsa på att testa min väg vad det gäller mat!)

Ok. Nu har jag gnällt nog. Vad är mina förslag då?

Att all träning är bättre än ingen träning hör man ofta och det är sant. Men all träning är INTE likvärdig. Det hör man kanske inte lika ofta

Nu är det ju liksom redan slut på semestern, så tåget att ta semestern till att komma i form är sedan länge gått. Jag gillar tanken på att hålla samma form hela året, men det är helt upp till var och en! På bloggen finns sedan tidigare två eller tre inlägg på just detta temat!

Ett av mina mest populära inlägg är det träningsupplägg jag skrev för någon som är ”ur form” och vill tillbaka. Det är förvisso 8-12 veckor, men det är ett stabilt och långsiktigt hållbart program som kommer ta dig till en väldigt bra grundform utan att det behövs massa timmar på ett gym. Det är en bas av lågpulsträning med styrkeinslag baserat på kroppsvikt – vilket ofta är fullt tillräckligt – samt ett spring för livet pass då och då. Det är MYCKET vila och det kan kännas ”för lätt”, men det är hela tanken med upplägget – att motivera till MER träning samtidigt som det ger grymma resultat.

Vill man inte ”springa och hålla på en massa” utan helt enkelt bara bli stark – då är det Starting Strength som gäller enligt mig. Inte en massa body pump och GRIT-pass. Det är effektivt både tidsmässigt och resultatmässigt. Det är väl dokumenterat och beprövat samt har låg skaderisk!

Men jag vill ju verkligen ”ta ut mig helt”

utmattadOk, fair. Jag kan köpa det. Det känns på något sätt mer logiskt. Att man efter en timmes ”träning” är helt slut kan vara mentalt bra. Så länge man förstår vilka konsekvenser det ger och vad som händer i kroppen – utöver att man själv känner att det är bra – så kan det funka!

?Vadå konsekvenser – ska inte träning vara ”jobbigt och hårt”?

Jo. Ibland. IBLAND! Inte hela j-la tiden som alla verkar tro. Vet inte hur många gånger jag måste banka in det budskapet i de som skriver till mig och är SUPERÖVERTRÄNADE!

Resultat = träning + VILA

Resultat kommer INTE av = träning + mer träning + lite träning till

Kroppen funkar inte så. Blir du inte skadad så blir du sjuk. Punkt. Slut. Om du tror att du är i grundform nog för att köra CrossFit 5 gånger i veckan för att ”komma i form igen” så vill jag utmana dig på ett MAF-test. OM du kan springa typ 5 min/km i lågpuls har du min välsignelse att köra så hårt. Men bara under en kort period. Till sist måste du låta kroppen återhämta sig ordentligt!

Min fasta övertygelse är att det är MAX varannan dag som gäller för hårdträning. Det rimmar väl med Starting Strength och all annan träningslitteratur jag har läst – och det är en del trots allt.

Avslutande tankar

Så vad vill jag med ännu ett sånt här inlägg på bloggen? Förutom att ventilera lite… Jag vill väcka lite tankar och reflektion för alla som ger sig på att just vilja komma i form igen och kanske har misslyckats på något av sätten jag beskrivit ovan.

Att all träning är bättre än ingen träning hör man ofta och det är sant. Men all träning är INTE likvärdig. Det hör man kanske inte lika ofta. När motivationen är hög och ångesten uppbyggd är det inte så jäkla lätt att tänka långsiktigt. Klart att man vill ha resultat snabbt. Jag fattar det. Problemet är att snabbt betyder höga insatser och hög risk.

Hög risk när det kommer till träning betyder skador och sjukdom. Tyvärr. Skador och sjukdom gör att det blir ännu svårare att komma tillbaka igen. Formen blir allt mer avlägsen och nästa gång det är dags att ”komma igång igen” kör man på ännu hårdare. Den onda spiralen är ett faktum för många.

Så vad vill jag med ännu ett sånt här inlägg på bloggen? Förutom att ventilera lite… Jag vill väcka lite tankar och reflektion för alla som ger sig på att just vilja komma i form igen och kanske har misslyckats på något av sätten jag beskrivit ovan.

Varför fortsätter jag tjata? Enkelt. Det är för mig att leda genom exempel.

4 reaktion på “Tillbaka till formen igen efter semestern…

  1. Jessica Seger

    Hej! Jag har tänkt på dig och din blogg ”ledgenomexempel.se” hela sommaren. Har befunnit mig i ett riktigt sockerträsk, där alla boende hyllar socker/kolhydrater och tallriksmodellen enligt SLV som det bästa att äta. Jag har inte ens brytt mig om att diskutera med dom, jag har bara gått min egen väg. Vilket har inneburit att jag har fikat kaffe med vispgrädde, kaffe med kanelsmör, några jordgubbar eller hallon med vispgrädde ibland. Till middag har jag ätit blomkål/vitkål i någon form. Det har även gått åt mycket smör och ost, men mycket lite motion. Mest på grund av värmen men även min neuropati i mitt vänstra ben. Fick en glad överraskning när jag kommer hem och ställer mig på vågen för första gången på åtta veckor. Vågen visade +300 gram, går inte att bry sig mindre om vikten när det blir sådana resultat.

    Svara
  2. Madde

    Hurra vilket bra inlägg! Varför gå runt med ångest? Usch, nä det är väl bättre som du säger att njuta av semestern, att aktivt göra ett val att släppa ”nyttighetstänket” och sedan aktivt göra ett val att komma tillbaka till rutinerna när semestern är slut i så fall. Så länge man själv aktivt väljer brukar ångesten också försvinna. Man behöver inte göra sig ”förtjänt” av mat som är mindre nyttig – njut av den och fortsätt som vanligt sen. Aktiva val!

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Eller hur. Sedan tenderar det att inte vara lika kul att äta kass när man vant sig vid riktig mat, grädde, bär och goda nyttiga fetter. Då behövs liksom inte skräpet…

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.