Träningsvärk – hur kul är det egentligen?

Zemanta Related Posts ThumbnailI fredags körde jag ett alldeles fantastiskt hårt crosstraining-pass. Ett grupp-pass med jobbet som är väldigt roligt då det alltid är bra uppslutning och en kul avslutning på veckan. Kollegorna brukar skämta om att jag oftast bara tittar på, står och lunkar på löpbandet utanför eller står och funderar vid skivstången – men den här fredagen ville jag ha en rejäl genomkörare, vilket betyder ”all in” för mig.

Det slutade med att pulsklockan efter passet blinkade med meddelandet: ”Ny maxpuls. Uppdatera inställningar?”. Aight! ”All in” helt klart.

Problemet när man kör slut på sig – om det nu ska kallas problem, det är väl att ta i egentligen – är träningsvärken efteråt! Så här kommer lite tankar på det – trots att det är ett ämne jag kan lite om på teoretisk nivå!

Inga problem på passet…

Det spelar ingen roll att det ”bara är träningsvärk” – det gör ONT och jag gillar inte att känna mig begränsad

Men hur kul är det att inte kunna träna utan att det gör ont på hela helgen? Vill man skapa sig någon form av kontinuitet tycker inte jag det är den bästa vägen.

En kul reflektion jag gjorde under passet var att trots nästan 10 dagars träningsuppehåll, och ingen hård träning under sju dagar efter det, kändes kroppen väldigt stark. Det gjorde jag inte tidigare, då det alltid kändes som att mycket ”tappades” när det blev ofrivilliga uppehåll. Nu är det mer känslan av att stå still för att fortsätta utvecklas när det går att träna igen – aboslut något jag tillskriver min träningsfilosofi!

Irriterande att ha ont

För min egen del så blir jag alltid väldigt irriterad och trist att ha med att göra när jag har ont. Det spelar ingen roll att det ”bara är träningsvärk” – det gör ONT och jag gillar inte att känna mig begränsad. Skulle ut och leka med barnen i söndags, men tröskeln att jogga efter dem när de cyklade/sprang iväg var oerhört hög. De ville leka – jag ville bara att det inte skulle göra ont.

Men, kan du få resultat utan träningsvärk?

Zemanta Related Posts Thumbnail

Det är för sällan för- och nackdelar med de riktigt hårda passen vägs mot varandra!

Mitt svar, baserat på min egen träning och mycket jag läst kring just styrkeutveckling, är JAPP! Det är en fråga om filosofi. För att ta ett bra argument från ”4-timmars kroppen” så har inte en elitidrottare tid att ha ont i flera dagar efter ett styrkepass. De måste få effekten, utan att det blir något som hämmar annan träning – speciellt då styrka är ett komplement för många idrottsutövare!

Jag har skrivit att det för mig inte handlar om att vara lat, utan bekväm – och det här är precis samma sak! Det är så enkelt att köra slut på någon så att de har ont i en vecka – jodå, det är sant – det gäller även riktigt vältränade. Det kan (nästan) vem som helst göra. MEN att ge någon riktigt stora resultat utan onödig smärta i form av träningsvärk och blodsmak i munnen – det är det väldigt få som har kapacitet till! Det kräver så mycket mer än bara högintensiva pass som uppmuntrar till att köra hela vägen in i väggen.

Mina riktigt tunga styrkepass ger inte träningsvärk. De ger trötta muskler, massor av effekt – men utan en massa onödig stelhet och ont dagarna efter. Snarare känner man sig laddad och redo för att ta sig an nästa pass! Men så lämnar jag alltid en repetion eller två ”på banken”!

Avslutande tankar

Det är klart att man ska köra hårt då och då – något annat skulle jag aldrig påstå, det vet alla som läst mina inlägg om högintensiv träning. Men tanken på att köra så hårt ofta gör mig lite lätt illamående. Min ståndpunkt är att ”all in”-ansträngningar gör sig bäst vid tävling eller någon gång då och då, med all träning däremellan hyfsat genomtänkt och rolig! Sedan behöver inte det betyda att den inte är jobbig – men det är en väsentlig skillnad på ”jobbig” och ”all in”. Något som jag försökt beskriva i min syn på Tabata-intervall – ”all in” är inte, och ska inte vara, en bekväm upplevelse. ”All in” så är ETT tabataprotokoll löpning precis så jobbigt att man inte vill göra det igen på ett antal dagar.

Riktigt bra avslappning för stela muskler med höstklädda skogar!

Riktigt bra avslappning för stela muskler med höstklädda skogar!

Träningsvärken då? Jodå, den känns fortfarande nu på måndagen om än att den inte direkt ”hindrar” längre. Numera känner jag min kropp så pass väl att jag vet när det kommer ”göra ont” – vilket gjorde att jag tog en ”rehab-mil” i skogen på lördagsmorgonen innan den värsta stelheten slagit in. Kan lova att jag var glad över det på lördagskvällen!

Hoppas att ni alla hittar balansen mellan träning och ”all in” som får er att må bra – med eller utan träningsvärk så är det att leda genom exempel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.