”Udda träning” – gästinlägg på Under vårt tak

Tänk vad det är roligt att få skriva för någon annans blogg. Tror det jag gillar bäst med det är att dels få frågan om jag skulle vilja göra det – det är ju en egoboost helt klart – och dels att få ett ämne tilldelat att utveckla till ett inlägg!

Så när Magnus och Jenny på ”Under vårt tak” frågade om jag inte kunde skriva ett inlägg om hur jag tränar, gärna med betoning på lite annorlunda träning, så var svaret ett stort JA!

Lekplatspasset

Minns ni lekplatspasset – om inte, klicka på bilden!

Gästinlägget tog lång tid att skriva, men nu är det äntligen publicerat – så är någon nyfiken på en sammanfattning av mina träningsinlägg och träningsfilosofi i ett enda inlägg så hittar ni det här!

Udda träning – gästinlägg på Under vårt tak

Gå in och läs och låt er också inspireras av deras fantastiska paleorecept!

7 reaktion på “”Udda träning” – gästinlägg på Under vårt tak

  1. Linda

    Hej,

    Tack för en jättebra blogg!

    Har en fråga kring soyaprodukter! Tex pasta gjord på soyabönor.

    Finns så många som säger att soyaprodukter är väldigt dåligt, medans många pratar för det!

    Sen undrar jag också om du äter bröd någongång? Alltså knäckebröd, hembakat bröd på icke spannmål?

    Har du någon fakta där?
    Tack /Linda

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Linda och tack! Vad roligt att du gillar bloggen.

      Jag försöker att inte vara för kategorisk i klassningar av livsmedel som du vet om du läst mycket av bloggen, men just sojabönor är jag stor motståndare till av olika anledningar. 1) De lyfts fram som ”nyttiga och proteinrika” när de i själva verket innehåller hur mycket skyddsämnen som helst (läs gärna . 2) Det är nästan omöjligt att få fatt på ej genmodifierade 3) De måste VERKLIGEN preppas ordentligt för att bli ätbara (bör alltid vara fermenterade) och jag har inte hittat den typen av produkter i Sverige.

      Med det sagt misstänker jag att du listat ut vad jag tycker om sojabönspasta, sojamjölk och sojabönor generellt… Produkter som är undantaget då vad det gäller soja är Tempeh (fermenterad Tofu), Miso och Natto gjorda på ej-genmodifierade sojabönor. Det är väldigt intressant när man diskuterar detta med vegetarianer som inte har gått på djupet kring sin diet och tror att sojabönor är världens nyttigaste produkt och öser i sig Tofu. Så är inte fallet.

      Därav är det svårt att vara kategorisk. Det finns produkter av soja som är bra, men det är oerhört svårt att få fatt på. Alla du pratar med som säljer och marknadsför produkter med sojabönor kommer givetvis inte ge dig den informationen – men den är absolut tillgänglig om man letar.

      Angående bröd då – jag äter bröd, men ganska selektivt och väldigt sällan. Jag gillar ett riktigt välbakat surdegsbröd, men har svårt att hitta dem gjorda på fullkorn (tenderar att vara vetemjölsbas). Jag gör ju också eget bröd när jag själv tar kontroll över hur spannmålen prepareras, precis som gröt. Då känns det bättre och det blir inte lika mycket gluten och annat skräp som jag inte vill få i mig. Fermenteringen gör att spannmålens näringsämnen blir mer tillgängliga samtidigt som skyddsämnena neutraliseras. Knäckebröd är såvitt jag vet baserat på spannmål – men det finns nötknäcke och Paleobröd på bland annat ”Under vårt tak” som är ok!

      Jag är inte en så stor ”brödfanatiker” i övrigt. Äter hellre riktig mat. 🙂

      Det var min syn på dina frågor. Jag hoppas att det känns vettigt och om du aldrig hört det förut så får du ser det som något bra. För det ”alla säger” är sällan hela sanningen enligt mig…

      Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Hej Cecilia, måste läsa på mer då jag inte kan inte så mycket om det. Läser på och återkommer med ett inlägg om det. Vet att många är helt galet allergiska mot ”konstgjord citronsyra” vilket produceras av en giftig mögelsvamp till skillnad från citronsyra från citroner. Men mer än så har jag inte fördjupat mig i det. Dock är det ett väldigt intressant tema som jag absolut tänker mig ett långt inlägg kring framåt.

      Alla som har allergiproblem bör kolla upp just E330 och försöka eliminera det för att se hur kroppen reagerar. Kommer koppla det till ett inlägg kring det autoimmuna paleoprotokollet som också är värt att kolla upp om man har problem med ”konstiga sjukdomar” som läkarna inte får grepp om samt en massa allergier och utslag!

      Men jag återkommer med bättre svar framåt.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.