Utmaning – hur fort kan du springa i puls 130?

130 utmaningHär kommer en spännande omvänd utmaning! Ni som har läst några av mina tidigare inlägg – exempelvis det här om varför jag tränar med pulsklocka – vet att jag gillar lågpulsträning! Så det slog mig att en utmaning kan ju bli riktigt intressant när den blir helt individuell och oberoende av muskelstyrka! För den riktigt nitiske läsaren, kan pulsen justeras utifrån att 130 gäller för min ålder och bakgrund, men för utmaningens skull så hoppar jag hela den teorin och så kör vi istället!

Så alla ni som har en pulsklocka – ut och jogga upp pulsen till 130 och kör på i tio minuter och se hur snittfarten landar!

För er som ännu inte har en pulsklocka – köp gärna en, kolla prylguiden för några billiga varianter – så går det bra att jogga igång och ta pulsen på halspulsådern – räkna slagen samtidigt som ni följer klockan 15 sekunder och multiplicera med 4. Det blir bättre värde då än att räkna hela minuten, eftersom pulsen hinner sjunka rejält på en minut.

För samtliga är det ett hett tips att ha hyfsat flack mark – pulsen sticker fort i uppförsbacke!

Många kan knappt jogga – även vältränade personer – utan att pulsen sticker långt över 130. För min del går det helt ok numera, och när kroppen var varm och med hyfsat platt terräng kom jag upp i snittfart runt 6:40-7:00 min per km. Inte fort, men NYTTIGT för kroppen och ger ett kul sätt att mäta framsteg på!

Led genom exempel och – det tål att upprepas – våga bli omsprungen och KROSSA när det gäller!

 

4 reaktion på “Utmaning – hur fort kan du springa i puls 130?

  1. Fredrik Lindros

    Tjena Henke! Var bara tvungen att pröva detta. Enig. Långsamt var det. Enig. Omsprungen blev man. Låg mellan 130-135. Sprang en mil ungefär och låg kring 7 min / km. Gick enklare i början men senare tycker jag det blev svårare att håll hög fart. Intressant. Inte jättespännande måste jag erkänna ty kroppen skrek: Spring snabbare. Men intressant att testa. Tack för utmaningen.

    Svara
    1. Led genom exempel Inläggsförfattare

      Roligt! Det är starkt att hålla ut ett helt pass på 130-135. Det är så långsamt. Precis som du nämner är det ett faktum att om pulsen ska vara konstant kommer farten successivt minska under hela passet allt eftersom kroppen blir ”ansträngd” – även om det känns lätt. Kommer skriva lite mer om det kring något som Dr Maffetone kallar sitt MAF-test. Där springer men 5 miles och mäter tiden per mile i samma puls – och den kommer alltid vara fallande. 🙂

      Sedan blir nyckeln att kunna hålla så hög fart som möjligt innan det anaeroba (turbo=socker=väldigt begränsat) slår in…

      Svara
  2. Emelie

    Hej!

    Gammalt inlägg, jag vet 🙂

    Hade samma tänk på min runda idag. Jag sprang 8km med en Snittpuls på 130bpm och snittfart på 5:57min/km

    Jag vann utmaningen:-)

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.