Utmaning – Kör nästa träningspass med stängd mun…

Anders-tejpadNu tänker någon säkert: ”Japp, thats it – vilken knasboll. Nu slutar jag läsa den här bloggen!” men ge mig en chans att inspirera lite först! Jag skriver eller utmanar sällan kring något helt utan substans… Andningen har för mig varit en en viktig komponent i vägen mot roligare träning och bättre hälsa!

Jag tänkte belysa att det är stor skillnad på att andas och att andas samt att det går att påverka resultat genom andning. Nyfiken – here we go!

Utmaningen

Att köra ett helt lågpulspass – det kommer inte funka med högpuls – med stängd mun så mycket som möjligt och andas genom näsan med magen. Om det är något ni vill testa på ett lite tyngre pass så är det ”breath of fire” – som det lite coolt kallas – som gäller, vilket innebär in genom näsan och ut genom munnen!

Vad har du fått det här ifrån – verkar knasigt…

Om Scott Jurek – en av världens främsta ultralöpare – rekommenderar det så varför inte prova?

Jag blev oerhört inspirerad av Scott Jurek i när jag läste boken ”Eat & Run” där han beskriver effekterna av att han själv började arbeta med sin andning när han löpte. Det är också en konsekvens av att jag har läst en hel del litteratur om det holistiska perspektivet som Ayurveda och Mindfulness – och märkt effekterna av det i min egen vardag, tillvaro och träning!

 Andningens principer

Det är lätt att strunta i andningen – det funkar ju liksom ändå…Men att andas ”rätt” är viktigt för god hälsa och ökat välmående. En långsam, djup andning sänker blodtrycket och produktionen av stresshormoner minskar. När du andas rätt får blodet mer syre, blodcirkulationen och matsmältningen förbättras och på köpet blir du mer närvarande i nuet – vilket betonas i just det holistiska synsättet.

Andas ”med magen”

Ofta andas vi bara med bröstkorgen av olika anledningar – allt från tajta kläder till att inte vilja ”puta med magen”. Problemet att endast andas med bröstkorgen – vilket också sker vid ansträgning och fysisk aktivitet – är att andningen blir ytlig. Det ger inte kroppen optimalt med syre och du börjar automatiskt andas fortare för att kompensera – andfådd.

Det bästa sättet att korrigera är att ”använda magen”. Magen går ut vid inandning och in vid utandning – även om det sedan går att utveckla det vidare till att även expandera åt sidorna och mot ryggen! Diafragman, vår andningsmuskel, rör sig då upp och ner och hjälper på så sätt till med din andning vilket också – lite konstig tanke – ger även dina inre organ välbehövlig massage. Just att andas genom näsan ”tvingar” mer eller mindre fram en djupare andning – men öva gärna lite innan på att just använda naveln som riktmärke i andningen. Den ska röra sig ut/in.

Syresättning – forskningsstödet

Skillnaden i syresättning när man djupandas och optimerar kroppens syresättning. När vi ”bröstandas” ytligt syresätts runt en halv liter blod per minut. Mätt genom cirkulationen genom lungorna. Vid bukandningen kan vi syresätta upp till en liter per minut samtidigt som vi sänker trycker i brösthålan, förbättrar cirkulationen till musklerna och gör det lättare för blodet att komma tillbaka till hjärtat! GRYMT!! Mycket mer information för den nyfikne här, eller så rekommenderar jag boken ”Vältränad” som du hittar i boklistan.

Min egen upplevelse

Det tog ett tag att vänja sig, men jag upplever att mina träningspass numera är väldigt mycket ”bättre” när jag håller koll andningen och koncenterar mig på att se till att ”optimera kroppens syresättning” även vid lite tuffare ansträngning! Jag märker VÄLDIGT tydligt på pulsen – lätt eftersom jag alltid tränar med pulsklocka – när jag tappar fokus på andningen och det övergår till en ytlig bröstandning. Pulsen drar direkt några slag till! En annan upplevelse är att träningspassen ofta nästan blir meditativa där man helt plötsligt har sprungit/rott/gått i 15 minuter utan att märkt av det för fokus har legat på andningen.

Kul kuriosa om bilden jag lånat till inlägget…

Den lite märkliga bilden i inlägget är hämtad från Sveriges Radio och en ganska rolig artikel om Anders som springer en halvmara med förtejpad mun och ni kan läsa den här! Anders Olsson är andningsinstruktör och med hans egna ord ur artikeln:

” Jag är väl lite halvgalen kanske, men jag vill slå ett slag för andningen och föra upp det på agendan: hur viktigt det är att andas rätt. När vi andas genom munnen är luften kall, rå, torr och full med bakterier som vi tar med oss ner i lungorna. Andas man genom näsan så förbereds luften, den värms upp och mycket av partiklarna rensas bort”

Just tejpen kanske inte är något jag rekommenderar – men det är ABSOLUT att leda genom exempel – bra jobbat Anders!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.