Vårens träning – inspiration mot sommarformen!

Förra sommaren var en sommar i bra form!

Förra sommaren var en sommar i bra form!

Egentligen är jag emot ord som ”sommarform”. Det är ett så märkligt fenomen att man i panik för att det är dags att klä av sig igen tror att man ska kunna bryta alla dåliga vanor och ”icke träning” på några veckor för att sedan vara i ”sommarformen”. Det är – tyvärr – att lägga upp för att misslyckas och slutar med att man hamnar i riktigt dåliga program som till exempel Fitnessfighten.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att sommarformen är resultatet av hela årets träning, precis som vilken annan form som helst. Typ julformen, dagsformen, höstformen och vårformen…

Men jag är med på noterna. Jag vet att det är sjukt tungt när det är mörkt. Jag vet att det godissuget är grymt bland julens frestelser – så låt mig ge er lite insikt kring vad vårens träning innebär för mig.

Förhoppningsvis kan det inspirera er att ta er ut lite extra i vår!

Vad är nyckeln till ”riktigt bra form”?

Jag vet att det blir lite av ett ”utseendefixerat” inlägg det här – men det är en viktig aspekt för mig utöver att jag mår bra.

Det här är så sjukt osexigt att jag nästan inte vill skriva det – men svaret är ”consistency”. Att hitta den mat och den träning som gör att du inte går i perioder! Nyckeln är att vara i hyfsad/bra form hela tiden. Inte toppform – det är en annan sak – utan ok form. Problemen börjar inte hopa sig på en vecka eller tre – men sedan börjar det bli tyngre och tyngre. Speciellt om man har svårt att hitta den mat som funkar och hela tiden försöker springa ifrån en risig kost. Då tenderar kilona att komma fort när man slutar träna och då blir det tyngre och tyngre att komma tillbaka.

Så jag tror det är superviktigt att hitta träning som är långsiktigt hållbar. Inte bara hoppa på ”det senaste” hela tiden. Det kan man – ska man – absolut göra också för att stilla nyfikenheten, men någonstans måste det finnas en stabil bas att falla tillbaka på när man tröttnar på gymmens olika koncept. Här finns ett exempel på ett sådant basupplägg på 8-12 veckor!

Ser jag ut som på bilden överst året runt? Nope, inte på något vis. Mängden träning går i vågor, MEN formen från i somras är oftast inte längre bort än runt 4-6 veckor av lite hårdare träning och kanske något striktare mat. Tog en bild till här i veckan efter jul, vinter, sjukdomar och mindre mängd träning – inte toppform, men helt klart i god form!

Jag vill verkligen betona att det inte ligger några 5-10 timmar träning i veckan den senaste tiden. Skulle snarare tro att det under februar och mars möjligen har snittats 2-3 timmar!

bild 4

Vad är min bas och vad är mina ”kryddor”?

Det är lätt för mig att bli tjatig här, men min bas är – och kommer vara under resten av mitt liv – lågpulsträning kombinerat med lite styrka och sprint.

Lågpulsträning – den innebär för mig innebär simning och löpning. Jag älskar känslan av att kroppen rör sig relativt fort samtidigt som jag inte blir slutkörd. Det är GRYMT!

Zemanta Related Posts ThumbnailStyrkan – jag gillar att känna mig stark. Jag gillar att lyfta tungt på gymmet, Jag gillar att kunna lyfta min egen kropp på olika sätt och i olika ledder. Det är en cool känsla att kunna stå på händer. Att känna att man faktiskt klarar att bära sin egen tyngd – något som var så självklart för de flesta av oss när vi var barn!

Sprint. Well, jag gillar att springa allt vad jag kan – inte nästan så fort det går, utan allt vad jag kan. Det är också en cool känsla – även om det också gör en ödmjuk, för man inser snabbt att man inte är så himla snabb.

Det kan du läsa mycket, mycket mer om under sidan ”min träningsfilosofi”.

Hur får jag till det här då?

Det skulle ju vara inspirerande… Så hur gör jag rent konkret!? Det är mycket att ta tillfället när det kommer eftersom jag har två barn och gärna spenderar så mycket tid med familjen som möjligt.

Lågpulsträningen

Zemanta Related Posts ThumbnailOooo så oändligt mycket möjligheter det finns. Har ni mindre barn som jag? Släng ner dem i vagnen och dra ut på en riktigt snabb, lång promenad eller långsam jogg. Sällsynt trevligt och jobbigt att springa med vagn.

Har ni större barn? Låt dem cykla bredvid och utmana dem på ett långpass. Mina barn är inte så gamla, men sist slutade det med att 5-åringen cyklade till affären själv och jag puttade 3 åringen i vagnen bredvid. Sedan blev det motvind och då fick jag springa och putta både vagn och cyklande dotter. Det var ett ganska tufft träningspass – men kul och inom ramen för en rolig utflykt och tid med barnen som vi uppskattade allihopa!

Andra heta tips är att lära sig något nytt. Lär dig till exempel simma i vår – ta en crawlkurs. Känslan när man kan crawla och använda simning som riktig träningsform är fantastiskt. Viktlös glidande genom vattnet!

20130606-201613.jpgUt i skogen – hur mycket kul kan man inte ha om man vågar lämna joggingspåret. När klättrade du i träd senast (kolla bilden i slutet av inlägget)? En garanterat adrenalinstinn upplevelse som är bra mycket jobbigare än man tror och att gå i skogen utan stig kostar på det med. Efter 1-2 timmar har man fått sig en riktig omgång! Det är både fysiskt jobbigt och mentalt rogivande.

Lite olika inspirerande inlägg på det temat hittar ni här:

Styrka- och sprintinspiration

rp_bild-4-225x300.jpgDet här är något av det bästa jag vet. Speciellt för att det går så fort att ta ”riva av” och det funkar att göra i stort sett var som helst och när som helst. Den kroppscirkel jag använder mig av för att hålla styrkan på plats är superenkel. Chins – armhävningar – squats – planka. Två rundor tills det inte funkar längre på samtliga övningar. Hur bra som helst.

Det funkar att göra på lekplatser, i skogen, på hotellrummet, hemma… You name it! Allra bäst är det väl utomhus i vårsolen tycker jag, men hemma på kvällen när man inte orkar ta sig ut för en löptur funkar det riktigt bra för mig.

Sprint är också en så grymt snabb och simpel grej – på med löparskor. Ut och värm upp kort innan du gör 8 all in sprints med typ 60-90 sekunders vila emellan. Ingen blodsmak. Ingen mjölksyra. Bara trötta muskler och en kropp full med adrenalin! Bästa sättet att pigga upp sig som finns. Funkar igen att göra på lekplatsen, med barnen, i city, på landet och i skogen!

Inspirerande inlägg på det temat – jomenvisst! Speciellt vill jag lyfta fram inlägget om ”spring för livet” och höghastighetsträning i lågpuls, som är en kul annorlunda övning.

 Avslutande tankar

IMG_0704

Det är helt oväntat kul att klättra i träd. Faktiskt.

Jag vet att det blir lite av ett ”utseendefixerat” inlägg det här – men det är en viktig aspekt för mig utöver att jag mår bra. För mig är det en av de många faktorer som jag mäter min träning med. Sedan finns det en hel uppsjö av andra faktorer som fart i lågpuls, styrka, vikt, mått med mera.

Ibland är det bra att låta sig motiveras av att man gillar att se vältränad ut, andra gånger är det andra saker som bör få driva – något som jag har beskrivit här. Det viktigaste är att man gör något som inspirerar så mycket att man VILL ut och röra på sig. För mig har lågpulsträningen inneburit att jag funnit min bas att stå på. Det är långsiktigt hållbart, jag vet att min form blir helt exceptionellt bra och det kostar inte en massa slitage på kroppen eller immunsystemet. Det tilltalar också mig då jag är något bekväm av mig – inte lat på något vis, men lite bekväm. Gillar helt enkelt inte blodsmak i onödan. Det gör jag när det av någon anledning är tävling.

Förhoppningsvis kan det här inlägget på något plan inspirera er till att försöka hålla en bra bas av mat och träning nu under våren. Det om något lägger grunden gör att man kan en eventuell toppform till beach 2014, men ingen orkar träna hårt hela tiden! Att våga erkänna det och visa på att även träning som INTE ger blodsmak kan ge grymma resultat tycker iallafall jag är att leda genom exempel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.